Za co odpowiada filtr DPF?

Filtr cząstek stałych odpowiada za eliminację szkodliwych dla otoczenia i zdrowia związków chemicznych, które znajdują się w spalinach. Odkąd DPF zaczęto obowiązkowo wmontowywać do pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, zaobserwowano mniejszą zachorowalność i o wiele czystsze powietrze. Podzespół ten jest bardzo istotnym elementem, którego pod żadnym pozorem nie można usuwać, ponieważ w przeciwnym razie sam przekonasz się o konsekwencjach. Filtr DPF/FAP po dłuższym czasie eksploatacji zacznie tracić swoje właściwości, które będą wynikać z nagromadzenia się w nim zanieczyszczeń. Pamiętaj, że wypalanie filtra cząstek stałych, jak i jego dokładna regeneracja jest obowiązkowa, więc nie możesz tego pominąć.
Filtr DPF – do czego służy i jak o niego dbać? - DPF wypalanie
Tak jak zostało napisane na początku, filtr cząstek stałych ma za zadanie usuwać toksyczne związki chemiczne, w których są między innymi siarczany, azotany i spalony węgiel. Dzięki pracy tego podzespołu (jeżeli jest w 100% sprawny) jednostka napędowa nie produkuje czarnego dymu. O filtr DPF należy dbać, ponieważ dzięki temu będziesz w stanie przedłużyć jego działanie. Twoim zadaniem jest stosować niskopopiołowe oleje, dobrej jakości paliwo, przeprowadzać samoregenerację (wypalanie)/czyszczenie DPF i tak dalej.
1. Filtr cząstek stałych — dlaczego się zapycha i czy można się go pozbyć? - DPF czyszczenie
Jeżeli masz problem z zatkanym filtrem cząstek stałych, to musisz go jak najszybciej oczyścić, ponieważ nie jest on w stanie dobrze pracować. Filtr DPF/FAP zapycha się sadzą i popiołem, który powstaje w wyniku dopalania sadzy. Rozwiązaniem na to jest oczyszczanie wnętrza podzespołu, żeby nie przyczynić się do całkowitego uszkodzenia filtra cząstek stałych. A jeśli zastanawiasz się nad usunięciem DPF z samochodu, to lepiej zrezygnuj z tego pomysłu, ponieważ pojazd bez tego elementu nie ma prawa poruszać się po ulicy.

2. Co psuje filtry DPF? Powodów ich zużywania się jest wiele, a naprawy niestety są kosztowne — DPF cena
Filtry cząstek stałych mogą się zepsuć, gdy nie wypalasz sadzy, nie czyścisz go w ogóle lub gdy dobór metody regeneracji był niewłaściwy — to tylko kilka czynników, które mają wpływ na żywotność tych podzespołów. Trzeba liczyć się z tym, że niewłaściwa ingerencja w DPF lub zaprzestanie jakichkolwiek działań z nim związanych może doprowadzić do poniesienia przez użytkownika samochodu ogromnych kosztów napraw tudzież wymian. Ceny nowych filtrów cząstek stałych wcale nie są niskie, ponieważ z reguły zaczynają się one od 2 tysięcy złotych w górę. Im droższy samochód, tym z reguły droższe podzespoły.
Dodaj komentarz
