Filtr cząstek stałych - budowa, rodzaje i cena DPF FAP i katalizatorów

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji FAP
Aby właściwie wyjaśnić działanie i funkcje oraz znaczenie filtra cząstek stałych, przyjrzyjmy się najpierw samym cząstkom stałym. Są to oparte na cząsteczkach węgla (sadzy) zanieczyszczenia powstałe w czasie pracy silnika i spalania oleju napędowego. W skład takiej cząstki stałej wchodzą nieprzereagowane węglowodory, siarczany, woda i tlenki metali ciężkich. Są one trujące i niebezpieczne dla zdrowia, dlatego też ich emisję ograniczano sukcesywnie, wprowadzając kolejne normy ekologiczne, zebrane pod wspólną nazwą norm EURO. Wraz z wprowadzeniem normy Euro IV skończyła się era kopcących diesli. Jednak za jaką cenę?
  

Filtr cząstek stałych - Cena czystości

Za stosunkowo wysoką, jeśli zajdzie konieczność wymiany filtra cząstek stałych. Sam filtr występuje w dwóch różnych wersjach – suchej i mokrej, o różnicach za chwilę, zacznijmy od tego, co łączy te różne rozwiązania. Filtry cząstek stałych budowane są z ceramicznego wkładu i odpornej na wysoką temperaturę obudowy. Ceramika wewnątrz korpusu ma formę długich kanalików z zaślepionymi wlotami lub wylotami, zależnie od sprawowanej funkcji, doprowadzających niefiltrowane spaliny z zaślepionymi wylotami i odprowadzających z zaślepionym końcem po stronie wlotu. Kanaliki poukładane są naprzemiennie, tworząc strukturę plastra miodu, uniemożliwiając swobodny przepływ gazów i wymuszając jednocześnie tłoczenie poprzez porowate ścianki kanalików. Ponieważ średnica wspomnianych cząstek stałych nie schodzi poniżej wartości około 0,09 mikrometra, niemal wszystkie zatrzymywane są na porach ścianek zbudowanych z węglika krzemu. Dodatkowo w ścianki wbudowane są aktywne cząsteczki metali i ich tlenków. Ma to za zadanie wspomagać działanie reaktorów katalitycznych, zwanych katalizatorami samochodowymi. Co prawda współczynnik konwersji w DPF-ie nie jest wysoki, jednak to nie jest jego zadanie – tym zajmują się wspomniane katalizatory i to na nich spoczywa ciężar największej pracy chemicznej. DPF jest w tym wypadku tylko jednostką pomocniczą.

Rodzaje DPF

Filtry cząstek stałych dzieli się na dwa rodzaje – filtry mokre i suche. W związku z tym warto teraz wspomnieć o różnicach. Oba typy mają to samo zadanie i podobną skuteczność, jednak jeden jest znacząco bardziej miejski. Otóż różnica w pracy obydwu filtrów jest taka, że w filtrze mokrym zastosowano dodatkowy środek do wzbogacania paliwa dawkowany z osobnego zasobnika. Rozwiązanie to zostało wymyślone i wprowadzone na linie produkcyjne przez koncern PSA – najbardziej znanymi markami koncernu są Citroen i Peugeot. Typ filtra cząstek stałych rodem z Francji nosi nazwę filtre a praticule, czyli popularnie FAP. Prócz wbudowanych w ściany cząstek platyny, tlenku glinu i tlenku ceru, dodatkowo tlenek ceru (ceryna) podawany jest bezpośrednio do zbiornika paliwa. Sprawia on, że temperatura, w której rozpoczyna się utlenianie sadzy nagromadzonej w filtrze cząstek stałych (wypalanie DPF) odbywa się w znacznie niższej temperaturze niż w przypadku filtra suchego, czyli DPF, a konkretnie temperatura ta obniżona jest o około 200 stopni. Dodatek ten dawkowany jest w dwojaki sposób. W starszych konstrukcjach jest on dotryskiwany w stałej ilości (1-2 ml) przy każdym tankowaniu, w nowszych na podstawie informacji z czujnika poziomu paliwa, sterownik silnika dobiera odpowiednią dawkę. Pełen zbiornik Eolys – czyli wspomnianego dodatku z tlenkiem ceru wystarcza na około 130 tysięcy kilometrów, więc uzupełniając poziom tego płynu w ASO, warto pamiętać, że powoli zbliża się czas, gdy nasza uwaga musi zostać zwrócona w stronę naszego FAP-a. Być może konieczne będzie przeprowadzenie regeneracji.

Regeneracja filtra cząstek stałych

Ponieważ jest to najdroższy filtr w samochodzie, a cena nawet nieoryginalnych zamienników potrafi nieco zszokować, dobrą informacją dla wszystkich dbających o ergonomię eksploatacji jest fakt, że filtry cząstek stałych, zarówno FAP, jak i DPF poddają się regeneracji. Można w zasadzie podzielić ją na dwa typy regeneracji, taką, w której demontujemy filtr i taką, która odbywa się bez demontażu. W przypadku regeneracji bez demontażu odbywa się to we współpracy sterownika silnika i kierowcy, a nosi nazwę czyszczenia pasywnego i aktywnego. Pasywnie odbywa się to podczas jazdy i bardziej charakterystyczne jest dla filtrów mokrych, w których temperatura zapłonu sadzy jest znacznie niższa niż w suchych odpowiednikach. Aktywne czyszczenie przeprowadzane jest na postoju. W przypadku zapchanego filtra DPF, co interpretuje czujnik różnicowy ciśnienia, sterownik silnika inicjuje proces wypalania. Odbywa się to poprzez modyfikację pracy wtryskiwaczy i uzupełnienie cyklu o dodatkowy wtrysk paliwa zwany dotryskiem a realizowanym w suwie wydechu. Dzięki temu olej napędowy nie spala się w komorze spalania, a pozakomorowe spalanie dawki paliwa prowadzi do podniesienia temperatury do około 600 stopni Celsjusza. Wskazane jest wtedy, już po zakończeniu wypalania wybrać się na krótki "spacer" najlepiej około 20-30 kilometrów w celu przedmuchania DPF-a. Regeneracja połączona z demontażem jest alternatywą dla nieskutecznej regeneracji bez demontażu. Należy tu nadmienić, że nie można przepalać DPF w nieskończoność – nawet po wypaleniu sadzy pozostają wewnątrz filtra popioły, których pozbycie się bez demontażu jest niemożliwe. Wtedy jedyną opcją pozostaje wymiana bądź regeneracja.
 

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Waldek
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Filtr cząstek stałych (DPF) i filtr cząstek stałych (FAP) to urządzenia, które służą do usuwania cząstek stałych (np. sadzy) i innych zanieczyszczeń ze spalin samochodów. Budowa filtra DPF/FAP składa się z ceramicznej lub metalowo-ceramicznej matrycy, w której znajdują się kanały przepływu spalin. Cząstki stałe są filtrowane przez matrycę, a czyste spaliny są wydmuchiwane na zewnątrz. Katalizator znów jest elementem, który również oczyszcza spaliny i nie wolno się go pozbywać. Cena filtrów DPF/FAP jest różna w zależności od marki i modelu samochodu, ale może sięgać kilkuset złotych. Koszt wymiany filtra może być jeszcze wyższy, ponieważ wymaga specjalistycznego sprzętu i umiejętności.
Ilona
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Po przeczytaniu waszych tekstów, mam wrażenie, że wiem wszystko o dpf. Dzięki wielkie:)
Arkadiusz
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Słyszałem, że nie wszystki filtry dpf nadają się do regeneracji. To prawda?
Mania323
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Całkiem dobry artykuł, ciekawie się czyta i da się dowiedzieć sporo informacji :)
Kaśka
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Właśnie mój DPF wrócił z regeneracji, działa świetnie, a autko jak nowe ;d
Herman
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Alek nie wiem gdzie za tyle robią, ale ja w Boschu płaciłem około 5 stówek, także różnica duża.
Barti24
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@etamalayafa Z tego co mi się wydaje to katalizatory znajdziesz w dieslach, a czy w benzynie też, to ciężko mi stwierdzić.
alkusz
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Guadalajara SCR to nie jest filtr cząstek stałych, mylisz kolego pojęcia.
Mikołaj
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Alek Z tego co ja się orientowałem to koło 500 złotych, więc sprwdź dobrze ceny.
Omega
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ciekaw jestem ile by kosztował zamiennik filtra dpf do opel omega, ktoś coś wie?
Antonii
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Alek To troche drogo, nie wiem gdzie patrzyłeś na ceny. Ja regenerowałem w Boschu i płaciłem mniej, także lepiej zaspytaj jeszcze tutaj.
Krystian22
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Alek gdzie taką niską cenę mają za regenerację dpf lub fap?
Waldemar
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Super artykuł, nawet nie wiedziałem, że są jakieś rodzaje filtrów i różne metody czyszczenia.
Czarek2
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
A Wy sprzedajecie też różne zamienniki do dpfów i katalizatorów?
Aldona
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Mimo, iż jestem kobitką to jestem mechanikiem i powiem wiem, że w ostatnim czasie najwięcej do warsztatów trafia własnie dpfów, a więc są niestety bardzo awaryjnymi elementami.
Edciu
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Pewnie takie drogie te dpfy, szkoda kasy na nowe dpfy :(
Truck
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Lulek u każdego chyba jest inaczej, ale ja przepalam swojego dpfa co 600 km.
grugru
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@mea najlepiej zadzwoń do nich, powiedz jakie masz auto itp i Ci powiedzą ile za czyszczenie Twojego dpf :D
Alek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
No ogólnie regeneracja dpf i fap to mniej więcej 7 stów kosztuje.
Mariola
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam, ja jeżdżę obecnie peugeotem 307 SW 3H. Jak mogę sprawdzić czy u mnie jest filtr dpf czy fap? Pomóżcie pliss
martunia23
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Hej! A w moim samochodzie tj. Kia Ceed jaki filtr będę miała?
do skytobójca
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dokładnie! Ładnie wygórowali ceny tych dpfów!
Guadalajara
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Różne są rodzaje filtrów. Ale nie wiem jakie. Czy oprócz DPF FAP i SCR są jeszcze inne filtry?
do emil
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
No zależy co się dzieje, w jakim stopniu masz zatkany dpf, bo jak już totalnie zapchany sadzą jest to tylko regeneracja mu pomoże.
Danielek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Najdroższe dpy to chyba dla grupy Vaga będą nie? Ja mam Mazdę to chyba tam nie są takie drogie te dpfy?
Rich
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Waldek pewnie zregeneruj dpfa i spokój, ja tak zrobiłem i jestem happy :)
skytobójca
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Te ceny tych ustrojstw to są jak cichy zabójca dla naszych portfeli :)
Euzebiusz
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Lepiej wstawić zamiennik, bo oryginalny nowy filtr z ASO kosztuje fortunę ;/
etamalayafa
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
We wszystkich samochodach są katalizatory?
Jurgiej
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ktoś z Was regenerował filtr dpf i może podać dokłądną cenę za to?
mea
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
a jaka byłaby by cena regeneracji i czyszczenia?
chesterfield
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
tyle teraz tego powymyślali, że aż ciężko się połapać, dobrze, że ktoś pomyślał i zrobił o tym artykuł
Ferdek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Wszystkim to się już w d... poprzewracało od tych piniendzy, nic tylko daj daj, daj za to, zapłać tam, do cyrku nie wejdziesz, bo musisz zapłacić, toż to chore
Didek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@emil tak dokładnie regeneracja dpf najlepsza! Żadne środki czyszczące, wypalanie, szkoda kasy...
ETAM
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
E tam, nie trzeba od razu całego... wystarczy sam wkład. Nawiasem mówiąc tylko on jest drogi.
dziubasek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Nawet nie wiedziałem, że są różne rodzaje filtrów i kanalizatorów, myślałem tak wgl, że katalizator i dpf to jest to samo urządzenie hehe
gienek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
A ja nawet nie wiem jaki mam w aucie filtr, mokry czy suchy? Mam Citroena, to jaki tam będzie???
Waldek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Widzę, że nowy dpf to takie to drogie kurcze...chyba też się na regenerację jednak zdecyduję...
franuśś
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Alek a ile zapłaciłeś dokładnie za regenerację dpf??
Waleryso
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
No jak przepalanie DPF-a już nie pomaga, to regeneracja to wybawienie. Nowy filtr to jednak zbyt wysoka cena.
ObaMa
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Oba zbudowane są tak samo, to ważna informacja dla wszystkich którzy chcą zregenerować DPF
ddd
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Wszystkie dpf są tak samo zbudowane>? Czy są jakieś lepsze wersje tych dpfów? W sensie bardziej odporne na uszkodzenia itd.?
klaudiusz2
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
A czy jest jakaś różnica w regeneracji DPF-a i FAP-a ?
Ludzik54
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Okej już wiem, że są do wyboru filtry mokre i suche. To teraz pytanku, które są lepsze? Pozdrawiam.
dpfik
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Zafrasowany Ojjj to Ci się porobiło, chyba od razu całego nowego dpfa musisz teraz kupić...
Ceppie
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Katalizatory trochę tańsze od filtrów ale dalej drożyzna fest :/
Bożydar3432
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Milosław Racja, lepiej regenereować, zakup nowego to marnowanie kasy! Tylko regeneracja!
Alek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ja też wielokrotnie przekminiałem czy kupić nowy czy regeneracja dpf i jednak oddłem do regeneracji, nie pożałowałem!
Burger
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Nie no nie przesadzaj xD za 10 - 20% ceny masz w zasadzie nowiutki filtr, także nie ma co się zastanawiać, tylko trzeba regenerować. Mi się jeszcze nie zapchał ale to tylko kwestia kilometrów
ggrześ
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
O tym, że w dieslu jest filtr to wiedziałem. No ale o tym że jest do wyboru DPF i FAP, to dopiero po przeczytaniu artykułu. Dzięki!
Alojzy
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ciekawie to wygląda :)
Konstantynopol
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Kiedyś myślałem nad tym zagadnieniem regeneracji i czy ten 1% nie przekona mnie jednak do zakupu nowego. I chyba jednak nie.
Maniek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
A odnośnie tego spaceru, o którym autor pisze po zakończeniu wypalania, to jakie obroty wtedy trzeba mieć?
beti21
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Bardzo fajny artykuł, w sumie znalazłam tu wszystko, czego szukałąm Super !
Peiter
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jak Cię stać to sobie kup nowy. Ale ja to wolę wyczyścić, znacznie taniej wychodzi
Jamnik
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Mam pytanie: do set leon 2011 ile nowy dpf będzie kosztował???
dawidek3423
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
fajny artykuł, dowiedziałem się, że są DPF-y i suche i mokre :D Pozdro!
@Emil
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
jedyną opcją naprawy jest regeneracja bo tak właściwie to tam nie ma co się zepsuć. Chyba że młotkiem połamiesz. Jak się zużyje to wymiana albo regeneracja, a biorąc pod uwagę że regeneracja jest 10x taniej...
Milosław
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ostatnio miałem dylemat, bo padł i katalizator. Czyścic czy kupować nowy? Uwierzcie mi na słowo, ze znacznie lepiej regenerować, nowy drugie tyle kosztuje, a czyszczenie w 99 % czyni nasz katalizator nowym.
eligiusz95
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Nawet nie wiedziałem, że są jakieś rodzaje DPF, dobrze że ktoś o tym pisze :)
Urszula
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam, mąż kazał się spytać, więc się spytam, czy to możliwe żeby do nowej toyoty filtr kosztował prawie tyle co do samochodu ciężarowego? Pozdrawiam Ula
Lulek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Pisaliście o przedmuchiwaniu dpf, co ile km najlepiej tego dokonywać?
Zafrasowany
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Czy można sam wkład kupić do filtra czy trzeba cały filtr? Bo mi się pokruszył i trzeba wymienić i może coś taniej się uda...
tolcia232
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Super artykuł, wszystko co chciałam wiedzieć zebrane w jednym miejscu! :)
Hubert
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
A katalizatory też czyścicie? bo mi chyba już nie działa i na desce się świeci, wolę zareagować wcześniej niż się martwić później...
Gadek256
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Wszystko elegancko wyjaśnione, bardzo przydatny artykuł.
oleczkalaleczka
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dobryt artykuł zarówno dla amatorów z dieslami, jak i dla mechaników!
Maniack
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
teraz już wiem jaki mam rodzaj filtra u siebie w aucie
Yeti
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
na górze na samej górze po prawej stronie masz koło katalogu cennik. Swoją drogą może być tak, że macie wpisany oryginał w katalogu ale bez dostępnego zamiennika?
Robcio
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dużo się od Was można dowiedzieć, super strona.
abc
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Świetnie wszystko opisane.
tomasz1131
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Tak, DPF wcale nie taki tani, ale za to u was ceny za nowy, jak i za ten regenerowany najlepsze, dlatego zawsze do was wracam w razie jakiejś awarii!
darek34
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
O proszę, nawet nie wiedziałem, że są jakieś rodzaje fitrów. Cenny i pełen informacji artykuł, polecam!
emil
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Najlepszą opcją naprawy jest chyba regeneracja prawda?
Leniej
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dzięki za ten artykuł, informacje zawarte tutaj idealnie odpowiadają na moje pytania.
Piotrek
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Bardzo obszerny artykuł, ale czy znajdę gdzieś dokładny cennik z usługami regeneracji itp?

Popularne wpisy