Filtr cząstek stałych (DPF) to element układu wydechowego, który służy do usuwania cząstek stałych ze spalin. Zawór recyrkulacji spalin (EGR) to element układu wydechowego, który służy do zmniejszania emisji tlenków azotu (NOx). Uszkodzony zawór EGR może powodować problemy z DPF na kilka sposobów:
1. Wzrost ilości cząstek stałych: uszkodzenie zaworu EGR może skutkować nieregularnym lub nadmiernym przekazywaniem spalin z powrotem do układu dolotowego. W wyniku tego procesu zwiększa się ilość cząstek stałych, takich jak sadza, dostających się do DPF.
2. Zwiększone zanieczyszczenie DPF: nadmiar cząstek stałych, szczególnie sadzy, może prowadzić do zatkania DPF. Filtr cząstek stałych działa efektywnie tylko w określonym zakresie nasycenia cząstkami. Gdy ten zakres zostanie przekroczony, skuteczność filtra spada, co może prowadzić do jego zatkania.
3. Uszkodzony zawór EGR może wpływać na skuteczność procesu regeneracji DPF. Nadmiar spalin może utrudniać osiągnięcie odpowiedniej temperatury podczas regeneracji, co skutkuje niekompletnym lub utrudnionym wypalaniem sadzy z filtra.
4. Uszkodzony zawór EGR może również wpływać na ogólną wydajność silnika. Jeśli silnik nie działa optymalnie, może to prowadzić do niewłaściwego spalania paliwa, zwiększonej emisji cząstek stałych i dodatkowego obciążenia dla DPF.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jakie są skutki zapchanego DPF?
Zatkany DPF utrudnia swobodny przepływ spalin przez układ wydechowy. To może prowadzić do obniżenia wydajności silnika, co objawia się utratą mocy, słabszym przyspieszeniem i ogólnie gorszymi osiągami pojazdu. Zapchany DPF może również prowadzić do utraty efektywności silnika, co z kolei skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa. Konieczność pracy silnika w trudniejszych warunkach może wpływać na ekonomiczność spalania pojazdu.
Regeneracja DPF, czyli proces spalania zgromadzonej sadzy, może być utrudniona lub niemożliwa w przypadku zatkanego filtra. To z kolei prowadzi do narastania problemów z czystością DPF i utrzymaniem jego sprawności. Zatkanie DPF może również spowodować wzrost temperatury spalin. Wysokie temperatury mogą wpływać na elementy układu wydechowego, co zwiększa ryzyko uszkodzeń i konieczności wymiany części.
Sygnały, które świadczą o zapchaniu DPF – jak je rozpoznać?
Warto zwrócić uwagę na kilka sygnałów, gdy podejrzewasz, że Twój DPF jest zapchany:
1. Utrata dynamiki i trudności w przyspieszaniu: zatkany DPF może ograniczać swobodny przepływ spalin, co skutkuje utratą mocy silnika. Jeżeli zauważysz, że pojazd staje się mniej dynamiczny lub przyspiesza z trudnościami, może to świadczyć o potencjalnym problemie z filtrem cząstek stałych.
2. Zwiększone zużycie paliwa: zapchany DPF może wpływać na efektywność spalania paliwa, co objawia się zwiększonym zużyciem paliwa. Jeśli zauważysz, że pojazd zużywa więcej paliwa niż zazwyczaj, może to sugerować problem z DPF.
3. Emisja ciemnego dymu z wydechu: kumulujące się cząstki stałe w zatkanych filtrach mogą prowadzić do emisji ciemnego dymu z układu wydechowego.
Czym grozi przerwanie procedury wypalania DPF?
Głównym zagrożeniem jest potencjalne uszkodzenie filtra. Podczas regeneracji DPF temperatura spalin wzrasta do około 600-650 stopni Celsjusza. W przypadku przerwania tego procesu zgromadzona sadza, która nie została wypalona, może zapalić się, powodując uszkodzenia w filtrze.
Dodatkowo zatkany DPF może generować zwiększony opór przepływu spalin, co negatywnie wpływa na pracę silnika. Systematyczne przerwanie procesu regeneracji może narażać silnik na dodatkowe obciążenia, co skutkuje wzrostem zużycia paliwa, utratą mocy oraz innymi potencjalnymi problemami.
Komentarze