Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jaka relacja istnieje pomiędzy dwoma skrótowo nazwanymi elementami pojazdu, czyli między DPF a EGR? Okazuje się, że filtr cząstek stałych DPF/FAP ściśle współpracuje z zaworem EGR (elementem Exhaust Gas Recilculation, czyli układu recyrkulacji spalin), a wszelkie próby usunięcia, wycięcia czy zaślepienia tych elementów kończą się zazwyczaj poważnymi konsekwencjami zarówno z mechanicznego, jak i prawnego punktu widzenia. W naszym artykule przybliżymy, czy można jeździć z uszkodzonym EGR oraz DPF, czym charakteryzują się ogólnie układy oczyszczania spalin oraz czy zawór EGR jest obowiązkowym elementem owego układu.
1. Niektórzy podjęli to ryzyko | Usunięcie EGR i DPF
W tematyce wycinania nieco problematycznych elementów w Dieslach przez długi czas prym wiodło usuwanie DPF. Forum na ten temat dotyczyło każdej marki i niemalże każdego modelu samochodu, a wśród zainteresowanych tym tematem formowały się coraz większe grupy zarówno zwolenników, jak i przeciwników wycinania filtrów cząstek stałych. Wraz z wprowadzeniem norm czystości spalin EURO V sytuacja się trochę wyklarowała, a wycięcie DPF uznano bez cienia wątpliwości za działanie zabronione prawnie oraz związane z późniejszymi problemami podczas kontroli drogowych oraz w chwili realizacji badań technicznych. Jeśli chodzi więc o filtr cząstek stałych i co to jest, jego definicji nie trzeba już w zasadzie nikomu tłumaczyć. W przypadku zamawiania usługi takiej jak usunięcie DPF, cena nie jest wygórowana, podobnie jak w przypadku świadczonej przez niektórych mechaników usługi typu zaślepienie EGR. Skutki uboczne wymienionych przez nas operacji przyjmują zróżnicowane oblicza i mogą przysporzyć nam nie lada problemów. Kłopoty zaczynają się już przy usuwaniu DPF lub EGR wykonanym niedbale. Jeśli wykonawca uzna, że wystarczy usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania lub dokładnie nie wie, czym zaślepić EGR, komputer będzie dosłownie wariował od ilości komunikatów dostarczanych mu przez czujniki. Nie dość, że usuwanie elementów wymienionych w tytule artykułu przynosi konsekwencje prawne, to także konkretne skutki mechaniczne. W ich obliczu nie warto nawet zastanawiać się, czy usunięcie DPF zwiększa moc oraz czy zyskamy oszczędność po usunięciu bądź zaślepieniu zaworu EGR.
Współpraca DPF i EGR w zakresie oczyszczania spalin
Fizyczne lub elektroniczne usunięcie filtra cząstek stałych oraz zaślepianie lub usuwanie EGR, podobnie jak brak reakcji w obliczu uszkodzeń tych podzespołów, to problemy, które mają o wiele bardziej dalekosiężne efekty. Wyłączenie filtra DPF lub EGR skutkuje uwalnianiem do atmosfery dużych zawartości szkodliwych cząstek stałych oraz tlenków azotu. Substancje te będą na dużą skalę emitowane także w sytuacji, gdy w układzie pracuje uszkodzony DPF bądź EGR. Objawy awarii zaworu EGR charakteryzują się aktywacją kontrolki check engine, problemami z rozruchem jednostki napędowej i z przyspieszaniem, a także z występowaniem nierównej pracy jednostki napędowej pozostawionej na biegu jałowym. Bardzo podobnie przedstawiają się pierwsze objawy zapchanego DPF, przy czym do oznak warto dodać wzmożone zadymienie z rury wydechowej oraz zwiększony pobór oleju napędowego. Na szczęście pytanie o to, czy można zregenerować zawór EGR, spotyka się z odpowiedzią twierdzącą i regeneracja zaworu EGR jest dostępna, a także cieszy się dobrymi opiniami. Rozważania na temat tego, czy DPF można zastąpić katalizatorem, ile mocy zabiera DPF oraz czy warto usuwać EGR to kwestie, w których sprawie przyjmujemy radykalne stanowisko. Układy te współpracują ze sobą, wpływając na znaczną poprawę jakości spalin uwalnianych do atmosfery, a właściwa eksploatacja pojazdu umożliwia zachowanie ich maksymalnie długiej żywotności.
Komentarze