Brak katalizatora w samochodzie - Sprawdź, czy jesteś w tej grupie

Zazwyczaj najlepszym, jak i najłatwiejszym rozwiązaniem na zweryfikowanie braku reaktora katalitycznego w pojeździe, jest sprawdzenie fizyczne, czy znajduje się on w miejscu, w którym fabrycznie został zamontowany.

Istnieją także sposoby, które pozwalają na rozpoznanie braku katalizatora na podstawie obserwacji pracy i jazdy samochodu. Do głównych oznak wskazujących brak reaktora katalitycznego w samochodzie zalicza się m.in.:
• głośniejsza praca auta,
• zmiana zabarwienia, a niekiedy zapachu spalin,
• nierówne działanie jednostki napędowej,
• osłabienie mocy silnika.
Katalizator jest elementem układu wydechowego, który odpowiedzialny jest za ograniczanie emisji szkodliwych spalin, dlatego jego posiadanie jest tak istotne. Często też zwykłemu kierowcy jest trudno odróżnić brak katalizatora od jego uszkodzenia, dlatego w celu sprawdzenia jego zawartości, najlepiej skorzystać z fachowej pomocy mechanika. Odpowiadając na często zadawane pytanie: Czy można jeździć bez katalizatora? Otóż brak reaktora katalitycznego niesie za sobą sporo konsekwencji dla kierowcy, które wiążą się z finansowymi, jak wysoki mandat, zatrzymanie dowodu rejestracyjnego oraz konieczność ponownego montażu podzespołu, ale również negatywnie wpływa na otaczające nas środowisko.

Urządzenie diagnostyczne

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji katalizatorów

Czy kupować auto bez katalizatora?

Nie powinniśmy kupować pojazdu, który nie ma w swoim wyposażeniu katalizatora, chyba że nie posiadał go od początku. Przepisy prawne ściśle określają, że nie można poruszać się samochodami pozbawionymi katalizatora, jak i filtra cząstek stałych, ponieważ w znaczącym stopniu zanieczyszczają one środowisko. Zarówno katalizator, jak i filtr DPF mają za zadanie obniżać poziom szkodliwych toksyn emitowanych przez pojazd do środowiska. Przed zakupem starszego modelu samochodu, warto dopytać sprzedawcę lub sprawdzić z pomocą mechanika czy auto posiada reaktor katalityczny, aby nie narażać się na dodatkowe koszta związane z zakupem nowego, który nie należy do najtańszych.

Ile km wytrzyma katalizator?

Katalizator z samochodu osobowego

Średnią żywotność katalizatora producenci określają na 200-300 tys. kilometrów. To ile tak naprawdę posłuży nam reaktor katalityczny, zależne jest od kilku czynników jak codzienna eksploatacja pojazdu, modelu auta, roku produkcji czy rodzaju katalizatora. Reaktor katalityczny pracuje w trudnych i zróżnicowanych warunkach, chociażby z uwagi na swoje umiejscowienie. Łatwo może ulec uszkodzeniu np. mechanicznemu poprzez uderzenie czy zahaczenie o coś twardego, jak i gwałtowne schłodzenie, do którego dochodzi podczas wjazdu autem z rozgrzanym katalizatorem w głęboką kałużę. Warto unikać sytuacji narażających nasz reaktor katalityczny na uszkodzenia, dzięki czemu będzie w stanie posłużyć nam znacznie dłużej.

Czy można jeździć bez katalizatora?

Jazda bez katalizatora jest niewłaściwa, ponieważ jest on obowiązkowym elementem wyposażenia wszystkich aut wprowadzanych na rynek europejski. Pojazd bez reaktora katalitycznego nie spełnia uregulowanych prawnie norm emisji spalin. Podczas wykonywania przeglądu pojazdu, który raz w roku jest obowiązkowy, nie unikniemy kontroli układu wydechowego. Pojazd z usuniętym katalizatorem nie przejdzie badań technicznych, czyli nie zostanie dopuszczony do udziału w ruchu drogowym. W konsekwencji jazdy bez katalizatora kierowca podczas kontroli drogowej zostanie ukarany wysokim mandatem, a nawet zostanie zatrzymany dowód rejestracyjny pojazdu. Brak katalizatora w samochodzie niesie za sobą nieprzyjemne konsekwencje zarówno dla kierowcy, jak i naszego środowiska.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

1 lutego 2022

Co ile trzeba wymieniać filtr DPF?

Producenci zapewniają, że filtr cząstek stałych powinien wytrzymać do 250 tysięcy kilometrów przy dostosowywaniu się do zasad odpowiedniej eksploatacji, jednakże w praktyce okazuje się, że konieczność wymiany DPF zachodzi po 120 do 160 tysięcy km. ...