Co się stanie, gdy zapcha się DPF?
Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
1-2 dni robocze

- nowe
- regenerowane na wymianę
- używane z gwarancją

Jeżeli dojdzie do zapchania filtra cząstek stałych, to kierowca z pewnością odczuje znaczny spadek mocy i osiągów, pojazd zacznie kopcić, wyświetlą się kontrolki na kokpicie, pojawi się problem z utrzymaniem równych obrotów jednostki napędowej. Ponadto będzie wyraźnie odczuwalny smród spalin w kabinie samochodu i dodatkowo zacznie szwankować turbosprężarka. Będąc w trasie, masz doskonałe warunki do podjęcia się wypalania filtra DPF. Wystarczy, że zwiększysz prędkość jazdy, podniesiesz obroty i utrzymasz taki styl jazdy przez następne 20 minut. Dzięki temu sadza w całości wypali się z wnętrza DPF, przez co podzespół na nowo będzie mógł pracować zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Z biegiem czasu DPF będzie wymagał dokładnej regeneracji, na którą powinieneś umówić się do serwisu. Mycie wodne pod ciśnieniem pozwoli usunąć z niego już nie tylko sadzę, ale również popiół.
Jazda na zapchanym DPF - Wypalanie DPF - objawy
Gdy zapchanie filtra cząstek stałych jest już bardzo duże, to dużym prawdopodobieństwem jest, że podzespół zacznie się po prostu wypalać. Objawami tego zjawiska są: nagłe zwiększenie obrotów na biegu jałowym, przez chwilę nastąpi wyższe zapotrzebowanie na paliwo, załączy się ogrzewanie szyb, jak również wentylatora. Jeśli chcesz jeździć z zapchanym filtrem DPF, to jest to dozwolone wyłącznie podczas wypalania sadzy w trasie.
Objawy zapchanego filtra DPF - DPF wypala się co 100 km
Charakterystycznymi objawami zapchanego filtra cząstek stałych są: zwiększone spalanie oleju napędowego, nierówna praca silnika, kłopoty z prawidłową pracą turbiny, wyskakują kody błędów, a także kontrolki na desce rozdzielczej, a dodatkowo za samochodem unosi się gęsta smuga dymu. Jeśli właśnie zaobserwowałeś takie symptomy w swoim pojeździe, to obowiązkowo rozpocznij procedurę wypalania DPF. Nie dopuszczaj do sytuacji, w których przerywasz samoregenerację, ponieważ wpływa to negatywnie na kondycje silnika i DPF. Zbyt częste wypalanie także nie jest zdrowym przejawem, dlatego warto zdiagnozować stan podzespołów w zaufanym ASO, w celu dowiedzenia się, czy to filtr cząstek stałych jest odpowiedzialny za utracony komfort jazdy, czy może zupełnie inny element.

Co zrobić, kiedy zapali się kontrolka filtra DPF? - Po czym poznać, że DPF jest zapchany?
Zapalenie się kontrolki DPF świadczy o nazbieraniu się bardzo dużej ilości zanieczyszczeń wewnątrz filtra cząstek stałych. Nie zalecalibyśmy jej lekceważyć, ponieważ można w ten sposób pogorszyć stan zarówno filtra DPF, jak i pozostałych podzespołów, które ze sobą współpracują. Ponadto istnieje duże ryzyko, że jednostka napędowa wejdzie w tryb pracy awaryjnej. Zatkany DPF daje wyraźne oznaki, tak więc ciężko ich nie odczuć. Podsumowując, jeśli masz problem z filtrem cząstek stałych i czujesz, że Twój komfort jazdy znacznie się pogorszył, to spróbuj doprowadzić do samoregeneracji DPF w trasie lub na postoju. Po wypaleniu DPF kontrolka powinna zniknąć z deski rozdzielczej, a jeżeli tak się nie stanie, to koniecznie udaj się do serwisu.
Komentarze
Jeśli filtr cząstek stałych (DPF) w samochodzie z silnikiem diesla zostanie zapchany, może to mieć negatywny wpływ na pracę silnika i spalanie paliwa. W niektórych przypadkach zapchany filtr może również prowadzić do awarii układu wydechowego i innych problemów z samochodem.
Gdy DPF jest zapchany, spaliny nie mogą swobodnie przepływać przez filtr, co może prowadzić do zmniejszenia mocy silnika i spadku osiągów samochodu. W przypadku silników wysokoprężnych może to również prowadzić do zwiększenia emisji szkodliwych spalin i spadku sprawności silnika.
Jeśli zauważysz, że Twój samochód ma słabszą moc lub spala więcej paliwa niż zwykle, należy sprawdzić stan filtra DPF i w razie potrzeby skontaktować się z mechanikiem lub serwisem samochodowym, aby sprawdzić, czy filtr nie jest zapchany lub uszkodzony. W takim przypadku konieczne może być wyczyszczenie lub wymiana filtra.