Czyszczenie, regeneracja DPF, SCR i katalizatorów – Bova | Autobusy, autokary

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Firma regeneracji filtrów FAP

Przeprowadzane z dbałością o najwyższe standardy czyszczenie, regeneracja DPF, SCR i katalizatorów Bova, autobusy i autokary znoszą tak samo dobrze, jak standardowe pojazdy osobowe, a nierzadko tak zregenerowane filtry cząstek stałych czy katalizatory są w stanie osiągnąć parametry porównywalne z fabrycznie nowymi podzespołami. Przy obecnym postępie technologicznym regeneracja tych podzespołów z autobusów czy autokarów nie nastręcza żadnych problemów autoryzowanym serwisom. Warunkiem jest jednak posiadanie przez nie specjalistycznego sprzętu i odpowiedniego doświadczenia.

Czyszczenie, regeneracja DPF, SCR i katalizatorów – Autobusy Bova

1. Czyszczenie i wypalanie DPF

W wyniku normalnej eksploatacji każdego rodzaju pojazdów cząstki stałe zawarte w spalinach zostają oczyszczane za pomocą filtra DPF i osiadają w jego wnętrzu. Z czasem gromadzi się ich coraz większa ilość, co prowadzi do stopniowego zapychania się filtra. Ponadto, jeśli często tankowane było paliwo niskiej jakości lub pojazd był niewłaściwie użytkowany, żywotność filtra może być jeszcze krótsza. Autobusy marki Bova nie stanowią tu wyjątku. Stąd też wiele filtrów DPF posiada funkcję wypalania się z zalegających osadów. Może to zachodzić samoczynnie w trakcie jazdy, a można także ten proces wymusić.

2. Wypalanie filtra DPF na postoju

Zatem jak wypalić DPF? Jedna z możliwych opcji to wypalanie filtra cząstek stałych na postoju, którą można przeprowadzić samodzielnie. W tym celu należy wprowadzić pojazd na podwyższone obroty przez około minutę. Pozwala to znacząco podnieść poziom temperatury, co jest niezbędne do wypalenia zalegających zanieczyszczeń. Trzeba jednak pamiętać, że w ten sposób można pozbyć się jedynie nagromadzonych cząstek stałych, lecz powstały w wyniku tego popiół nadal pozostanie we wnętrzu filtra i będzie powodował jego zapełnienie. Wtedy często daje o sobie znać kontrolka wypalania DPF. Co zrobić z tym problemem, o czym on świadczy i przede wszystkim jak wygląda kontrolka filtra cząstek stałych DPF? Kontrolka ta przedstawiająca symbol filtra może oznaczać, że doszło do zbytniego zapełnienia się podzespołu. Ponadto, tak zapchany filtr cząstek stałych objawy daje stosunkowo łatwo zauważalne – trudności z uruchomieniem pojazdu, większe zużycie paliwa, wyraźnie słabsza moc silnika czy zapach spalin z jednostki napędowej – to niektóre z nich.

3. Regeneracja DPF w serwisie

W przypadku zapchania się filtra nie warto zwlekać z działaniem, lecz jak najwcześniej udać się do serwisu samochodowego zajmującego się profesjonalną regeneracją filtrów DPF, w którym przeprowadza się hydrodynamiczne czyszczenie DPF. Jest to szybka i skuteczna metoda pozbycia się wszelkich zanieczyszczeń i popiołów zalegających we wnętrzu filtra. Pozwala ona także na duże oszczędności w stosunku do wymiany podzespołu na nowy, co w przypadku cen filtrów dla większych pojazdów jakimi są autobusy Bova, nie jest bez znaczenia.

Czyszczenie i wypalanie DPF

Układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR

Zacznijmy może od początku – co to znaczy SCR? Stosowany przeważnie w samochodach ciężarowych i autobusach system SCR, czyli selektywna redukcja katalityczna, powstał w wyniku coraz surowszych norm emisji stawianych współczesnym silnikom wysokoprężnym. Umożliwia on usuwanie z gazów spalinowych większości wysoce szkodliwych tlenków azotu. Jego działanie opiera się o wykorzystanie dodatku do paliwa, jakim jest płyn AdBlue. Ten wysokiej czystości roztwór mocznika jest silnie korozyjny, dlatego nie można pozwolić, by miał styczność z metalowymi elementami pojazdu. Dodatkowo nie jest on odporny na wysoki mróz – w temperaturze ok. - 11 stopni Celsjusza następuje krystalizacja AdBlue, co jest częstą przyczyną awarii systemu SCR. Stąd też w systemach SCR często stosuje się grzałki zapobiegające zamarzaniu.

Z racji kluczowej roli, jaką pełni płyn AdBlue w układach SCR, nazywa się je często układami AdBlue. Duża część kierowców autobusów ma sporo pytań, jeśli chodzi o te systemy: jak wygląda czyszczenie układu AdBlue, ile wlać, by zapewnić optymalną pracę pojazdu czy też co się stanie, jak zabraknie AdBlue w autobusie bądź autokarze? Poniżej postaramy się na wszystkie te pytania odpowiedzieć:

  • Czyszczenie katalizatora SCR w profesjonalnym serwisie, podobnie jak w przypadku czyszczenia DPF przebiega przy wykorzystaniu metody wodnej. Zapchany katalizator SCR po wypłukaniu z zalegających osadów oraz płynu AdBlue powróci do całkowitej sprawności. Jest to bardzo skuteczne i ekonomiczne rozwiązanie, które pozwoli przedłużyć żywotność katalizatora o kolejne setki tysięcy kilometrów. W niektórych serwisach można przeprowadzić programowe wyłączanie AdBlue, które polega na komputerowym wyłączeniu systemu SCR bez fizycznego usuwania płynu.
  • Najprostszą metodą wyliczenia odpowiedniej ilości płynu jest obliczenie średniego zużycia paliwa na 100 km, a około 5 procent z tego wyniku będzie wskazywało na maksymalne zużycie AdBlue. Dla przykładu, jeśli autobus spala 30 l oleju napędowego na 100 km, to największe zapotrzebowanie płynu AdBlue będzie wynosić 1,5 l na 100 km. W rzeczywistości jednak, w zależności od użytkowania pojazdu, jego zużycie może być mniejsze.
  • Płyn AdBlue jest nieodzownym elementem koniecznym do poprawnego działania układu SCR, dlatego należy bezwzględnie pamiętać o regularnym jego uzupełnianiu. Awaria systemu AdBlue wynikająca z braku płynu powoduje przejście silnika w tryb awaryjny bądź też zupełne uniemożliwienie uruchomienia silnika. Jako że płyn ten nie jest przesadnie drogi i można znaleźć go na prawie każdej stacji paliw, dbanie o jego odpowiedni poziom w systemie nie powinno sprawiać zbyt dużego problemu.

Mimo wielu zalet SCR w zakresie ekologii, wprowadzenie tych układów w autobusach i autokarach na szeroką skalę przyniosło też niechciane skutki – zwiększyło koszty eksploatacyjne, koszty ich naprawy, jak i ceny samych pojazdów. Uszkodzony system AdBlue, jak i zapchany filtr DPF przyprawia wielu kierowców o ból głowy, lecz warto pamiętać, że ich naprawa i regeneracja nie musi wcale oznaczać ruiny finansowej, jeśli jest przeprowadzana z wykorzystaniem najnowszych technologii usprawniających cały proces.

Układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Bartek
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Czyszczenie i regeneracja filtrów cząstek stałych (DPF), katalizatorów i układów redukcji emisji tlenków azotu (SCR) w autobusach i autokarach marki Bova jest ważna, aby utrzymać prawidłowe działanie tych układów i zapewnić odpowiednią emisję spalin z silnika. Czyszczenie DPF polega na usunięciu osadów i zanieczyszczeń z filtra, które mogą powodować jego zatkanie i obniżać jego skuteczność. Regeneracja DPF polega na odzyskaniu skuteczności filtra poprzez podgrzanie go do wysokiej temperatury, co pozwala na usunięcie osadów i zanieczyszczeń. Innym sposobem jest umycie podzespołu w specjalistycznej maszynie.
Tiktak
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Czyszczenie DPF w moim autokarze Bova wcale nie okazało się być takie proste jak myślałem. W filtrze nagromadziło się tak dużo popiołu i sadzy, że tylko woda pod ciśnieniem zdołała sobie z tym skutecznie poradzić!
Igor
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ciężko znaleźć tak świetny artykuł o regeneracji dpf-a i katalizatora do autobusu Bova. A tutaj proszę, tyle istotnych informacji.
Kacper
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jak czyścić to raz, a dobrze. Dlatego tez nie bawiłbym się w samodzielne czyszczenie DPF, tylko oddałbym do warsztatu. Mają porządne urządzenia, środki, więc niech zrobią to tak jak trzeba.
Jacek
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Nie da się na dłuższą metę jeździć autokarem, w którym jest niesprawny DPF, bo bardzo pogarszają się osiągi silnika... A nietrudno się domyślić, że może pomóc wyłącznie diagnostyka i odpowiednia regeneracja
Zenek
star star star star star
Wystawiono 3 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Czyszczenie DPF przydatna opcja, a zwłaszcza w przypadku np. właśnie aut ciężarowych, autobusów itp, bo jednak kupować nowy, mając całą flotę aut, to już są dosyć wysokie koszty.

Popularne wpisy