Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Dzięki współczesnemu postępowi technologicznemu, czyszczenie, regeneracja DPF, SCR i katalizatorów Irisbus, autobusy i autokary znoszą równie dobrze, jak w przypadku regeneracji podzespołów aut osobowych, a przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu i odpowiednim doświadczeniu można przywrócić wszystkie ich parametry dorównujące fabrycznie nowym filtrom i katalizatorom.
1. Czyszczenie DPF – autobusy Irisbus
Istnieje kilka metod poradzenia sobie z zapchanym filtrem DPF. Tak zwane czyszczenie pasywne, jakim jest wypalanie DPF, jest jednym ze sposobów na to, jak wyczyścić DPF „domowym sposobem”. Katalityczne spalanie nagromadzonych w filtrze cząstek jest metodą jego samooczyszczania, a polega na wprowadzeniu silnika w stan wysokich obrotów, co umożliwia podniesienie temperatury w filtrze do poziomu niezbędnego do wypalenia nagromadzonych zanieczyszczeń. Będąc w trasie takie wypalanie można przeprowadzić na postoju. Wypalanie filtra można także przeprowadzić w serwisie. Wkład filtra umieszcza się w piecu indukcyjnym, dzięki czemu możliwe jest wypalenie zalegającej sadzy. Ta metoda nie jest jednak najskuteczniejsza – poza tym, że samo wypalanie nie usuwa pozostałych cząstek stałych, jak chociażby popiołów, które trzeba potem wydmuchać, to istnieje też duże ryzyko uszkodzenia wkładu filtra. Co więcej, by można było wyjąć wkład, konieczne jest przecięcie filtra, a na końcu jego zespawanie, co oznacza dodatkową pracę.
2. Czyszczenie hydrodynamiczne
Często kierowcy mają wiele pytań, zastanawiając się nad czyszczeniem bądź regeneracją DPF – na jak długo wystarcza taki zabieg i czy skuteczny? W rzeczywistości wszystko zależy od sposobu eksploatacji pojazdu. Autobusy Irisbus przeznaczone do przestrzeni miejskiej z reguły zapychają się szybciej, gdyż nie mogą rozwijać dużych prędkości pomocnych przy procesie pasywnego wypalania DPF wspomnianym wcześniej. Profesjonalnie przeprowadzone czyszczenie może pozwolić na bezawaryjną jazdę przez kolejne 150-200 tys. km. Jeśli zaś chodzi o efektywność regeneracji, najlepszą metodą czyszczenia filtra DPF jest czyszczenie hydrodynamiczne, zwane też wodnym czyszczeniem DPF. Polega ono na płukaniu zapchanego filtra strumieniem wody z odpowiednim detergentem za pomocą specjalistycznej maszyny. Ten szybki sposób czyszczenia jest całkowicie bezpieczny dla powłoki katalitycznej filtra i gwarantuje dużą skuteczność. Kolejny argument za regeneracją DPF – cena – również zachęca do wybrania tego rozwiązania, gdyż jest ona zdecydowanie korzystniejsza od wymiany podzespołu na nowy. Jest to też dużo lepsza opcja w porównaniu do wycięcia filtra czy też różnych metod z for samochodowych typu czyszczenie DPF kretem, czego nie powinno się nigdy robić.
3. System SCR
System SCR, zwany często układem AdBlue powstał w odpowiedzi na coraz bardziej restrykcyjne normy emisji narzucane współczesnym samochodom i autobusom. Mimo, iż w wyniku rozwoju technologii proces spalania został znacznie zoptymalizowany, a emisja spalin została ograniczona, szkodliwe gazy z pojazdów wciąż zagrażają zdrowiu ludzi. Stąd też konieczne było opracowanie nowego systemu oczyszczania spalin. SCR, czyli układ selektywnej redukcji katalitycznej, najbardziej rozpowszechniony w samochodach ciężarowych, autobusach i autokarach, pozwala na usuwanie ze spalin większości trujących tlenków azotu i przekształcanie ich w nieszkodliwy azot i parę wodną.
By układ ten mógł działać poprawnie, koniecznym jest stosowanie płynu eksploatacyjnego o nazwie AdBlue, który jest wysokiej czystości wodnym roztworem mocznika. Płyn ten jest szczególnie wrażliwy na temperatury – zarówno wysokie, jak i niskie. W temperaturze poniżej 11 stopni Celsjusza AdBlue zaczyna zamarzać i następuje jego krystalizacja, dlatego też w systemach SCR stosuje się specjalne grzałki. Z kolei, gdy temperatura wynosi powyżej 30 stopni Celsjusza, płyn ten ulega rozkładowi.
Podczas jazdy płyn AdBlue jest wstrzykiwany do katalizatora SCR, a następnie przekształca on obecne w spalinach tlenki azotu na nieszkodliwy azot i parę wodną. To rozwiązanie pozwoliło na znaczące obniżenie emisji trujących gazów spalinowych, co ma niewątpliwy wpływ na to, że autobusy z systemami AdBlue są znacznie bardziej przyjazne środowisku. Niemniej jednak, systemy te nie są bez wad.
4. Awaria systemu Adblue
Wspomniana już wcześniej krystalizacja AdBlue jest dość częstym zjawiskiem, zwłaszcza w naszym klimacie. Zamarznięty płyn nie będzie spełniał swojego zadania, a jego częste rozmrażanie powoduje spadek stężenia roztworu, co również pogarsza jego właściwości. Rozwodniony płyn z kolei źle wpływa na pracę pompy AdBlue i może prowadzić do jej uszkodzeń. Z uwagi na to, że płyn AdBlue jest silnie korozyjny, pompa ta musi być wykonana z tworzyw sztucznych. Nie można jej więc zastąpić tradycyjnymi pompami metalowymi, dlatego nowy podzespół jest tak drogi. Stąd też awaria AdBlue często oznacza spory wydatek. Dobrym rozwiązaniem może być naprawa pompy AdBlue, która jest stosowana przez niektóre serwisy samochodowe. Warto również co jakiś czas dokonywać regularnej kontroli układu.
Czyszczenie katalizatora SCR
Poza uszkodzoną pompą, częste problemy z AdBlue to także zapchane katalizatory SCR. Te z kolei są już dużo łatwiejsze w regeneracji. Czyszczenie katalizatora SCR z autobusów Irisbus przebiega w gruncie rzeczy podobnie do czyszczenia katalizatorów innego rodzaju. Jest to również opcja bardzo przystępna cenowo, pod warunkiem, że serwis wyposażony jest w specjalistyczne, nowoczesne maszyny usprawniające cały proces. Po takim zabiegu stan techniczny podzespołu wraca właściwie do swojej pierwotnej świetności.
O tym, kiedy należy uzupełnić płyn AdBlue, system informuje stosownie wcześniej. Jako że jest on dostępny na niemal każdej stacji paliw i jest stosunkowo tani, nie trzeba wozić go ze sobą. Mimo to trzeba pamiętać, że brak AdBlue w systemie niesie ze sobą poważne konsekwencje, gdyż w przypadku niedostatecznej jego ilości komputer sterujący wymusi unieruchomienie silnika bądź też wprowadzi silnik w tryb awaryjny.
Stosowanie systemów SCR na szeroką skalę w autobusach i autokarach Irisbus umożliwiło korzystanie z nowoczesnego i oszczędnego silnika wysokoprężnego gwarantującego wysokie osiągi i niskie zużycie paliwa, przy jednoczesnym zachowaniu norm emisji spalin. By jednak układ działał prawidłowo, kierowca powinien pamiętać o regularnym uzupełnianiu płynu AdBlue, jak i dokonywaniu kontroli układu wydechowego. Z uwagi na to, że układy te są stosunkowo nowe, nie są jeszcze do końca dopracowane, a uszkodzony system AdBlue może przyprawiać o ból głowy. W razie wystąpienia problemów z tym układem, jak i z filtrem cząstek stałych DPF, warto zwrócić się do profesjonalnego serwisu oferującego usługi ich regeneracji.
Komentarze