Działanie filtra DPF

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Firma regeneracji DPF, FAP, KAT

Skąd pomysł na opracowanie artykułu, w którym opisane zostało działanie filtra DPF? Tematy takie jak budowa i działanie filtrów cząstek stałych DPF FAP oraz ich diagnozowanie to kwestie poruszane często przez naszych klientów oraz obserwatorów Bosch Service Pawlik na portalach społecznościowych. Wielu z nich interesuje zależność taka jak DPF a spalanie, inni chcą wiedzieć, co ile wypala się DPF i czy filtr cząstek stałych warto traktować chemią do DPF. Mamy nadzieję, że po lekturze przygotowanego we współpracy z Pracownią Regeneracji DPF w naszej firmie zagadnienia takie jak budowa filtra cząstek stałych, zasada działania filtra FAP oraz częste wypalanie DPF – przyczyny i możliwe skutki tego zjawiska będą przejrzyste.

Działanie filtra DPF

1. Filtr cząstek stałych – jak działa DPF

W innych naszych artykułach opisaliśmy jak działa układ SCR. Zapraszamy do ich lektury, teraz natomiast skoncentrujemy się na zagadnieniu, jakim jest zasada działania filtra cząstek stałych DPF/FAP. Suche filtry FAP i mokre DPF funkcjonują w pojeździe po to, by zatrzymywać unoszące się w spalinach cząsteczki sadzy, a także cząstki węglowodorów aromatycznych oraz innych substancji, które mogą negatywnie wpływać na środowisko naturalne, a co za tym idzie – na nasze zdrowie. Zatrzymane przez filtr cząstek stałych sadze mogą zostać wypalone w procedurze dopalania DPF, z popiołem natomiast jest większy problem, ponieważ popiół jest akumulowany we wnętrzu filtra. Duża zawartość popiołu i sadzy w DPF to główna przyczyna często występującego wypalania DPF/FAP podczas jazdy. Jeśli w DPF przepływ jest zablokowany, samochód oprócz częstej realizacji wypalania filtra cząstek stałych będzie wykazywał spadki mocy oraz wahanie obrotów, co jest nie tylko niekomfortowe, ale i niebezpieczne podczas codziennego użytkowania pojazdu. Kierowcy, którzy spotkali się z zapchanym DPF z pewnością doskonale wiedzą, jak wygląda kontrolka filtra cząstek stałych. Urządzeniem, które wysyła do komputera informację na temat stanu filtra, jest czujnik DPF. Kontrolka zostaje włączona, gdy czujnik wskaże na wysoki poziom zanieczyszczenia filtra. Warto wiedzieć, że między filtrami DPF i FAP występuje zasadnicza różnica w kwestii działania w pojeździe. Filtry cząstek stałych DPF są określane jako filtry suche. Oznacza to, że po zamontowaniu są gotowe do pracy w układzie wydechowym bez dodatkowych substancji czy innego rodzaju ingerencji użytkownika pojazdu. Nieco inną zasadę stosuje się w filtrach cząstek stałych FAP określanych jako filtry mokre. Do ich działania niezbędne jest dostarczanie płynu katalitycznego. Bardzo ważne jest, aby nie dopuścić do tego, by wystąpił brak płynu FAP. Objawy tej sytuacji to w najgorszym wypadku zatkanie filtra cząstek stałych. Jeśli poziom płynu do filtra FAP będzie za niski, kierowca zostanie o tym poinformowany dzięki aktywacji właściwej kontrolki na desce rozdzielczej. Wówczas konieczne jest szybkie uzupełnienie zbiornika na płyn FAP substancją taką jak Infineum czy Eolys. Na przejechanie ilu kilometrów starcza płynu? Jeśli zatankujemy płyn do filtra cząstek stałych do pełna, powinien wystarczyć nam on na przejechanie ponad 100 tysięcy kilometrów. Zachęcamy do zorientowania się, jak sprawdzić poziom płynu Eolys lub innego płynu do DPF/FAP, aby nie zostać ofiarą oszustwa. W większości przypadków w zbiorniku płynu FAP nie ma żadnych czujników dotyczących sprawdzania jego poziomu. Wiąże się to z istotnymi kwestiami – po pierwsze, poziom płynu FAP warto ocenić wzrokowo. Po drugie, spotykamy się z sytuacjami, w których odpowiedni poziom płynu FAP zostaje tylko zaprogramowany w komputerze, bez fizycznego uzupełnienia płynu. Stanowczo nie pochwalamy takich działań, ponieważ stanowią one oszustwo i mogą prowadzić do całkowitego zniszczenia filtra cząstek stałych oraz do konieczności jego wymiany.

Filtr cząstek stałych

Usługa: Czyszczenie DPF – czy warto?

Wiele lat doświadczenia w regeneracji i czyszczeniu filtrów cząstek stałych oraz katalizatorów samochodowych mówi nam, że użytkownicy Diesli z DPF uciekają się do różnych sposób na przywrócenie sprawności filtra cząstek stałych. Spotkaliśmy się z przypadkami takimi jak czyszczenie DPF Kretem czy też czyszczenie DPF płynem do kominków. Skutkiem tego typu ingerencji w filtr cząstek stałych jest najczęściej szybka konsultacja z zakładem regeneracji. Niestety, zazwyczaj filtra nie da się uratować, zatem użytkownik pojazdu staje przed koniecznością zakupu nowego filtra. Zsumowane ceny za poszczególne działania po niewłaściwej interpretacji wskazówek co do tego, jak wyczyścić DPF domowym sposobem, są naprawdę wysokie. O wiele tańszą, szybszą i równie skuteczną (co zakup nowego DPF) opcją jest regeneracja DPF. Opinie na temat czyszczenia filtrów cząstek stałych w renomowanych serwisach są naprawdę dobre. Podczas właściwie przeprowadzonej regeneracji delikatna wewnętrzna struktura filtra cząstek stałych zostaje nienaruszona, a dzięki czyszczeniu z wąskich kanalików filtracyjnych można usunąć nawet 99% zanieczyszczeń. Wraz z zamontowaniem należy mieć na uwadze również zerowanie masy popiołu. VCDS lub inny interfejs dedykowany do określonych pojazdów posiada taką opcję. Po przeprowadzeniu wymienionych działań filtr cząstek stałych jest realnie wyczyszczony i komputer otrzymuje informację, że popiół został usunięty z jego wnętrza. Działanie filtra DPF jest możliwe przez kolejne setki tysięcy kilometrów.

Czyszczenie DPF
Co o tym myślisz?

Komentarze

Kuba
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Filtr DPF, czyli filtr cząstek stałych jest montowany w układzie wydechowym samochodów z silnikami diesla. Jego głównym zadaniem jest odfiltrowanie cząstek stałych z emisji spalin, takich jak sadza i pyły. Filtr DPF składa się z wkładu ceramicznego lub metalowego, wypełnionego specjalnym materiałem filtrującym. Cząstki stałe zostają przechwytywane na tym filtrze, a czyste spaliny przepływają przez układ wydechowy. Filtr DPF jest zaprojektowany tak, aby samoczynnie oczyszczać się poprzez proces spalania zgromadzonych cząstek stałych. Proces ten nazywany jest regeneracją filtra DPF. W przypadku, gdy pojazd jest eksploatowany w sposób, który nie pozwala na wystarczająco częste oczyszczanie filtra, konieczne jest jego manualne oczyszczanie lub wymiana.
Anteeeek
star star star star star
Wystawiono 3 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jak działa DPF? Bardzo prosto - ma za zadanie ograniczyc wydostawanie sie do srodowiska szkodliwych substancji, dlatego tak dużo mówi się o przestrzeganiu zaleceń od producenta i przeprowadzaniu raz na jakis czas regeneracji filtr.
Marek
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Zasada działania DPF - każdy wie, że ma na celu zatrzymać sadzę, ale w sumie nigdy mocniej się w temat nie zagłębiałem, fajnie, że o tym piszecie.

Popularne wpisy

24 września 2021

Zastąpienie katalizatora

Katalizator spełnia swoją określoną funkcję i nie jest możliwe jego zastąpienie. Jeżeli się na to zdecydujesz, to na własne ryzyko, ponieważ jest to nielegalne pod względem prawnym. ...