Subpage photo

IVECO – DOC, DPF, SCR, AdBlue – HI-eSCR EURO 4,5,6 – KATALIZATOR STRALIS, EUROCARGO, DAILY

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 5 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.63
Samochód ciężarowy marki Iveco wyposażony w systemy służące do oczyszczania spalin
IVECO - DOC, DPF, SCR, AdBlue - HI-eSCR - EURO 4, 5, 6 - KATALIZATOR STRALIS, EUROCARGO, DAILY

 

Artykuł na temat tego, w jaki sposób marka Iveco podchodzi do realizacji norm czystości spalin, jest niezwykle interesujący ze względu na wprowadzone przez Iveco rozwiązania, zwłaszcza w zakresie wypełniania normy Euro VI. Montaż określonych systemów obróbki spalin sięga 2007 roku, a współcześnie poszczególne urządzenia z coraz większą skutecznością chronią nas przed cząstkami stałymi (PM) oraz tlenkami azotu (NOx). Oprócz znanych systemów SCR oraz EGR, Iveco zastosowało system HI-eSCR, stanowiący zupełną innowację w zakresie eliminowania toksycznych cząsteczek powstających w trakcie pracy silnika wysokoprężnego Diesla w samochodach osobowych, ciężarowych oraz dostawczych. Jeśli interesują Cię szczegóły pracy nowoczesnego układu w pojazdach marki Iveco, a także chciałbyś uzyskać rzetelne informacje na temat możliwych awarii AdBlue Iveco Daily oraz innych modeli, skoncentruj się na przygotowanym przez specjalistów opracowaniu.


HI-eSCR – nowość od Iveco w modułach oczyszczania spalin

Co oznacza, że Iveco wprowadziło unikatową technologię HI-eSCR? Rozważania rozpocznijmy od rozwinięcia oraz przetłumaczenia angielskiej nazwy systemu. HI-eSCR oznacza High-efficiency Selective Catalytic Reduction, czyli charakteryzujący się wysoką wydajnością układ redukcji katalitycznej, w którym układ SCR współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF. Działanie systemu również wykorzystuje płyn AdBlue, czyli roztwór mocznika o stężeniu 32,5% znajdujący się w Iveco Daily w zbiorniku AdBlue. Warto podkreślić, że w przypadku Iveco mamy do czynienia z układem SCRT, do którego należą następujące elementy: katalizator utleniający (DOC), filtr cząstek stałych (DPF), katalizator selektywnej redukcji spalin (SCR), katalizator nieprzereagowanego amoniaku (CUC), zespół dozujący AdBlue (DM), a także czujniki: czujnik temperatury, czujnik spadku ciśnienia w DPF, czujniki tlenku azotu NOx oraz czujnik amoniaku NH3. Twórcy technologii Iveco HI-eSCR podkreślają, że system ten ma liczne zalety. Wymieniają wśród nich opcję poprawy bezpieczeństwa pojazdów, obniżenie kosztów eksploatacji samochodu, możliwość uzyskania wyższej ładowności, a także obniżenie zużycia paliwa. Jak to możliwe? Spełnienie owych kryteriów gwarantuje współpraca zaawansowanych mechanizmów oczyszczania spalin, czyli właśnie DPF i SCR. Wśród głównych założeń nowatorskiego układu znalazły się wytyczne mówiące, że nie ma w nim miejsca na układ recyrkulacji spalin EGR, natomiast filtr cząstek stałych DPF nie wymaga postojów ani regeneracji aktywnej, tak więc wypalanie DPF Iveco Daily EURO VI metodą aktywną jest w zupełności niepotrzebnym procesem. Spoglądając na układ HI-eSCR, można wyobrazić sobie kolejne etapy procedury oczyszczania spalin oraz towarzyszących jej reakcji. Gdy zanieczyszczone cząstkami stałymi oraz tlenkami azotu spaliny przedostają się do układu, najpierw trafiają do DOC (katalizatora utleniającego), gdzie dochodzi do utleniania HC oraz tlenku węgla, a także do przemiany tlenku azotu w dwutlenek azotu. Następnie, w pasywnym filtrze cząstek stałych zachodzi proces utleniania cząstek stałych przez dwutlenek azotu oraz tlen. Kolejnym etapem procesu jest realizacja wtrysku AdBlue oraz zajście termolizy, w której z mocznika pozyskuje się amoniak oraz kwas izocyjanowy HNCO. W katalizatorze selektywnej redukcji spalin SCR cząsteczki NOx są redukowane do azotu oraz pary wodnej, a w ostatnim etapie, w katalizatorze nieprzereagowanego amoniaku CUC dochodzi do neutralizacji amoniaku. Jeśli chodzi o zużycie AdBlue na 100 km w Iveco Daily, uśredniona wartość nie przekracza 1 litra płynu. Efektywność realizacji procesu oczyszczania spalin w systemie proponowanym przez Iveco ocenia się bardzo wysoko.
Wydawać by się mogło, że opisany mechanizm jest w zupełności bezproblemowy, jednak jego użytkowanie również może wiązać się z wystąpieniem konkretnych usterek. Kierowcy często odnotowują problem, w którym po dolaniu AdBlue kontrolka nie gaśnie w Iveco. Najczęściej rozwiązaniem problemu jest wizyta u mechanika, który przywraca optymalne parametry wtrysku, sprawiając, że kontrolka AdBlue Iveco Daily nie jest ponownie aktywowana. Niektóre warsztaty mechaniczne kierują oferty dotyczące „pozbycia się problemu układu AdBlue raz na zawsze”, proponując usługi takie jak kasowanie inspekcji AdBlue Stralis czy reset AdBlue Eurocargo. Czy tego typu ingerencje w układy oczyszczania spalin to skuteczne rozwiązania? Czujemy się zobowiązani podkreślić, że w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych, w tym Iveco Stralis, AdBlue reset okazuje się niezgodny z obowiązującymi normami EURO VI. Podobnie kasowanie inspekcji AdBlue – niektórzy są zdania, że to zakończenie kłopotów z aparaturą dotyczącą roztworu mocznika, jednakże ingerencje w moduł mogą zakończyć się konsekwencjami w postaci kosztownych napraw uszkodzonych układów pojazdu.
Liczne modele Iveco produkowane przed wprowadzeniem technologii HI-eSCR, zawierają filtry cząstek stałych, stąd też możemy spotkać się z częstymi zapytaniami właśnie o Iveco Daily DPF. Cząsteczki węgla przyjmujące postać sadzy, akumulują się w filtrze, samochód powinien zatem przeprowadzać dopalanie sadzy, gdyż jest rekomendowany przez producentów sposób na zachowanie żywotności i skuteczności działania filtra. Jak wymusić wypalanie DPF w Iveco Daily? Procedura ta powinna zachodzić automatycznie podczas jazdy, gdy samochód dostawczy pokonuje trasę ze stałą prędkością i na wysokich obrotach. Wówczas generują się temperatury odpowiednie do tego, aby sadze zostały wypalone. O konieczności przeprowadzenia wypalania sadzy kierowcę powiadomi nie tylko kontrolka DPF Iveco Daily, ale także objawy wskazujące na zatkanie filtra cząstek stałych DPF. Najczęściej występującymi oznakami, że w filtrze zebrały się duże zawartości osadów, są spadki mocy, dymienie na czarno lub biało, skoki obrotów i problemy z przyspieszaniem. Jeśli poziom zanieczyszczenia DPF jest zbyt wysoki, aby pomogło mu wypalanie sadzy, należy skontaktować się z serwisem, w którym filtr cząstek stałych zostanie poddany mechanicznemu czyszczeniu. Specjalistyczne mycie z zastosowaniem detergentów, wysokiej temperatury oraz wysokich wartości ciśnienia pozwala na usunięcie nie tylko nagarów sadzy, ale także nagromadzonego popiołu.

 

Innowacyjny system oczyszczania spalin HI-eSCR w ciężarówkach Iveco
HI-eSCR nowość od Iveco w modułach oczyszczania spalin


Iveco SpA, czyli Industrial Vehicles Corporation

Znany nie tylko w Europie, lecz na całym świecie koncern Iveco został powołany do istnienia w 1975 roku w Turynie, obecnie pozostając pod kontrolą włoskiego partnera, Fiata. Wśród produktów marki odnajdziemy nie tylko samochody dostawcze, ale także pojazdy ciężarowe i wojskowe, a ponadto jednostki napędowe oraz autobusy produkowane we współpracy ze spółką Irisbus. Nie bez przyczyny w tytule opracowania wymieniliśmy Iveco Daily, Eurocargo oraz Stralis, gdyż są to przedstawiciele marki odznaczający się największą popularnością. Ich poszczególne modele zawarliśmy w tabeli poniżej.

Iveco – wybrane modele z SCR i DPF
Model Przedstawiciele
Daily 29, 35, 40, 50, 55, 60, 65, 70, 72
EuroCargo 65, 75, 80, 90, 100, 120, 140, 150, 160, 180, 190, ML
Stralis 190, 260, 270, 310, 350, 360, 380, 400, 420, 430, 440, 450, 460, 480, 500

Komentarze

Bryglu 2019-08-27 10:11:42

Ciekawy artykuł, bardzo dużo się dowiedziałem o dpfie i o jego eksploatacji ;d

Heavyman 2019-08-28 09:20:44

Uwielbiam samochody ciężarowe, a ten artykuł jest świetny :)

Ignacy 2019-08-29 12:38:08

DPF-y w ciężarowych autach są dosyć duże i chyba problematyczne w czyszczeniu prawda?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer