Po czym poznać, że DPF jest zapchany? Typowe objawy niedrożnego filtra

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji katalizatorów

 Kierowcy, którzy poruszają się na co dzień pojazdami z silnikami wysokoprężnymi, obawiają się najczęstszej usterki filtra cząstek stałych, jaką jest zapchanie DPF. Wiele pojazdów posiada kontrolkę DPF, która migając informuje, że w filtrze cząstek stałych nagromadziło się już za dużo sadzy i popiołów, jednakże właściciele samochodów z filtrami DPF często pytają, po czym można poznać, że DPF jest zapchany, jeśli w samochodzie nie ma kontrolki bądź nie działa ona prawidłowo. W naszym tekście na temat filtrów DPF wskażemy typowe objawy niedrożnego filtra oraz proste metody na to, jak sprawdzić, czy filtr cząstek stałych nie wymaga wypalenia bądź regeneracji.

 

Optymalne działanie filtra cząstek stałych

DPF, czyli filtr cząstek stałych, działając poprawnie, pełni w samochodzie bardzo istotne funkcje. Dzięki filtrowi DPF jest możliwe oczyszczanie mechaniczne spalin, polegające na zatrzymaniu przedostających się przez pory filtra cząsteczek, które wywołują wiele szkód, dostając się codziennie do atmosfery z rur wydechowych pojazdów, z których filtr DPF usunięto. W powstałej dzięki spalaniu oleju napędowego mieszance spalin unoszą się maleńkie pyły węgla, cząsteczki metali oraz wiele substancji toksycznych i rakotwórczych, które po dostaniu się do organizmu człowieka, sieją w nim spustoszenie. Filtr cząstek stałych charakteryzujący się stuprocentową skutecznością zatrzymuje wszystkie szkodliwe cząsteczki w swoich kanalikach, a proces oczyszczenia mechanicznego w filtrze DPF jest wspomagany oczyszczaniem chemicznym przeprowadzanym przez katalizator pojazdu. Niestety, użytkowanie samochodu z filtrem cząstek stałych jedynie do pokonywania krótkich dystansów, uniemożliwia realizację procesu wypalania sadzy, przez co filtr ulega zapchaniu. Sadze i popioły nagromadzone w jego wnętrzu zatykają światła porów, a spaliny nie znajdują ujścia, wpływając destruktywnie na pracę silnika.

Po regeneracji filtr przywrócony został do fabrycznych parametrów i działa optymalnie

Jazda z zapchanym DPF nie na dłuższą metę

Skutki użytkowania samochodu, w którym filtr cząstek stałych DPF uległ zapchaniu, oznaczają zazwyczaj duże wydatki i znaczne pogorszenie komfortu jazdy, a nawet brak możliwości uruchomienia silnika. Jak do tego dochodzi? Objawy dotyczące obniżenia osiągów silnika, problemów z utrzymaniem mocy, nagłych wzrostów mocy silnika czy przechodzenie silnika w tryb awaryjny to wyraźne wskazówki, że filtr cząstek stałych jest w bardzo złej kondycji. Przepełniony popiołami i sadzą filtr powoduje cofanie się spalin, które z kolei powodują nieszczelności w układzie paliwa. Olej napędowy przedostaje się do oleju silnikowego, stopniowo neutralizując jego zdolności smarne. Brak smaru w silniku jest równoznaczny z jego zatarciem, zatem problem wynikający z niewłaściwego użytkowania filtra DPF urasta do konieczności zaawansowanych napraw. Warto podkreślić, że złym pomysłem jest nie tylko jazda z zapchanym filtrem DPF, ale także użytkowanie samochodu z silnikiem wysokoprężnym pozbawionym tego filtra. W obu przypadkach nie ma mowy o oszczędności pieniędzy, a nawarstwiające problemy skutecznie zniechęcą nas do dieslów.

 

Na dłuższą metę jazda z zapchanym filtrem DPF doprowadzi do uszkodzenia silnika - lepiej regenerować jak filtr na zdjęciu

Cechy charakterystyczne zapchanego DPF

Stworzyliśmy przejrzysty poradnik na temat tego, jak rozpoznawać objawy zapchanego filtra DPF. Przekonasz się, że typowe objawy niedrożnego filtra można łatwo rozpoznać, a szybka reakcja na nie uchroni Cię od ponoszenia wysokich kosztów. Filtr cząstek stałych wyraźnie sygnalizuje zbyt wysoki poziom zawartości sadzy i popiołów w swoim wnętrzu nawet wówczas, gdy w pojeździe nie ma kontrolki DPF albo działa ona niepoprawnie.

Krótka charakterystyka filtra cząstek stałych, który owych cząstek po prostu nie mieści, sprowadza się do zaprezentowania objawów, jakimi to skutkuje. Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem samochodu napędzanego silnikiem Diesla wyposażonego w filtr DPF, zwracaj uwagę na to, jak pracuje silnik. Jeśli możesz zaobserwować spadki w osiągach silnika, przypomnij sobie, kiedy ostatnio byłeś w dłuższej trasie, gdyż objaw ten może skutkować na podwyższoną ilość osadów w filtrze DPF i warto je wypalić podczas kilkunastominutowej szybkiej jazdy bez zmiany biegów i z utrzymaniem równego tempa.

Kolejna oznaka, która powinna wzbudzić czujność, to nieuzasadnione zwiększanie obrotów silnika, który otrzymuje błędne sygnały od zapchanego filtra DPF.

Wśród często występujących objawów zapchanego filtra suchego cząstek stałych specjaliści wymieniają także przechodzenie silnika w tryb awaryjny bądź gwałtowne zatarcie go, gdyż spływający olej napędowy pozbawił olej silnikowy właściwości smarnych.

Utrata mocy oraz zapisanie przez sterownik błędów P2463 bądź P2002 to także jasne sygnały, że doszło do zapchania filtra, gdyż wymienione kody wskazują odpowiednio na zbyt duże nagromadzenie osadów powstających w wyniku spalania oleju napędowego bądź za małą skuteczność filtra DPF, który przez zapchanie nie może w optymalny sposób przepuszczać filtratu przez zamontowane w swoim wnętrzu kanaliki.

 

Po wystąpieniu charakterystycznych objawów zapchania DPF, filtr wysłano do pracowni

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Michał
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jeśli filtr DPF jest zapchany, można zaobserwować różne oznaki, takie jak: utrata mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, problemy z komputerem pokładowym, zwiększona emisja szkodliwych substancji do atmosfery, częste komunikaty o problemach z filtrem oraz problemy z pracą silnika.
Zbyszek
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Warto zwracać uwagę na pierwsze objawy zapchanego dpf.
Linka
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dobrze, że z moim wszystko, bo jak tak czytam, to nie chciałabym dopuścić do tego :)
Mops
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Czyli z dpfem jest jak ze wszystkim i lepiej zapobiegać niż leczyć ;)
Jurandek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Bardzo dobrze opisane, u mnie były takie same objawy, ale po regeneracji filtr jest jak nowy ;d
Kazimierz
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
No mi właśnie auto przeszło na waryjny i ledwo do mechanika dojechałem, no i oczywiście wyszedł filtr DPF .

Popularne wpisy

8 września 2021

Uszkodzony katalizator w Dieslu - objawy

Uszkodzenie katalizatora jest to bardzo często spotykany problem, podobnie jak z filtrem cząstek stałych. Nadmierne zanieczyszczenia znajdujące się w katalizatorze mogą doprowadzić właśnie do awarii. ...