Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Kierowcy, którzy poruszają się na co dzień pojazdami z silnikami wysokoprężnymi, obawiają się najczęstszej usterki filtra cząstek stałych, jaką jest zapchanie DPF. Wiele pojazdów posiada kontrolkę DPF, która migając informuje, że w filtrze cząstek stałych nagromadziło się już za dużo sadzy i popiołów, jednakże właściciele samochodów z filtrami DPF często pytają, po czym można poznać, że DPF jest zapchany, jeśli w samochodzie nie ma kontrolki bądź nie działa ona prawidłowo. W naszym tekście na temat filtrów DPF wskażemy typowe objawy niedrożnego filtra oraz proste metody na to, jak sprawdzić, czy filtr cząstek stałych nie wymaga wypalenia bądź regeneracji.
Optymalne działanie filtra cząstek stałych
DPF, czyli filtr cząstek stałych, działając poprawnie, pełni w samochodzie bardzo istotne funkcje. Dzięki filtrowi DPF jest możliwe oczyszczanie mechaniczne spalin, polegające na zatrzymaniu przedostających się przez pory filtra cząsteczek, które wywołują wiele szkód, dostając się codziennie do atmosfery z rur wydechowych pojazdów, z których filtr DPF usunięto. W powstałej dzięki spalaniu oleju napędowego mieszance spalin unoszą się maleńkie pyły węgla, cząsteczki metali oraz wiele substancji toksycznych i rakotwórczych, które po dostaniu się do organizmu człowieka, sieją w nim spustoszenie. Filtr cząstek stałych charakteryzujący się stuprocentową skutecznością zatrzymuje wszystkie szkodliwe cząsteczki w swoich kanalikach, a proces oczyszczenia mechanicznego w filtrze DPF jest wspomagany oczyszczaniem chemicznym przeprowadzanym przez katalizator pojazdu. Niestety, użytkowanie samochodu z filtrem cząstek stałych jedynie do pokonywania krótkich dystansów, uniemożliwia realizację procesu wypalania sadzy, przez co filtr ulega zapchaniu. Sadze i popioły nagromadzone w jego wnętrzu zatykają światła porów, a spaliny nie znajdują ujścia, wpływając destruktywnie na pracę silnika.
Jazda z zapchanym DPF nie na dłuższą metę
Skutki użytkowania samochodu, w którym filtr cząstek stałych DPF uległ zapchaniu, oznaczają zazwyczaj duże wydatki i znaczne pogorszenie komfortu jazdy, a nawet brak możliwości uruchomienia silnika. Jak do tego dochodzi? Objawy dotyczące obniżenia osiągów silnika, problemów z utrzymaniem mocy, nagłych wzrostów mocy silnika czy przechodzenie silnika w tryb awaryjny to wyraźne wskazówki, że filtr cząstek stałych jest w bardzo złej kondycji. Przepełniony popiołami i sadzą filtr powoduje cofanie się spalin, które z kolei powodują nieszczelności w układzie paliwa. Olej napędowy przedostaje się do oleju silnikowego, stopniowo neutralizując jego zdolności smarne. Brak smaru w silniku jest równoznaczny z jego zatarciem, zatem problem wynikający z niewłaściwego użytkowania filtra DPF urasta do konieczności zaawansowanych napraw. Warto podkreślić, że złym pomysłem jest nie tylko jazda z zapchanym filtrem DPF, ale także użytkowanie samochodu z silnikiem wysokoprężnym pozbawionym tego filtra. W obu przypadkach nie ma mowy o oszczędności pieniędzy, a nawarstwiające problemy skutecznie zniechęcą nas do dieslów.
Cechy charakterystyczne zapchanego DPF
Stworzyliśmy przejrzysty poradnik na temat tego, jak rozpoznawać objawy zapchanego filtra DPF. Przekonasz się, że typowe objawy niedrożnego filtra można łatwo rozpoznać, a szybka reakcja na nie uchroni Cię od ponoszenia wysokich kosztów. Filtr cząstek stałych wyraźnie sygnalizuje zbyt wysoki poziom zawartości sadzy i popiołów w swoim wnętrzu nawet wówczas, gdy w pojeździe nie ma kontrolki DPF albo działa ona niepoprawnie.
Krótka charakterystyka filtra cząstek stałych, który owych cząstek po prostu nie mieści, sprowadza się do zaprezentowania objawów, jakimi to skutkuje. Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem samochodu napędzanego silnikiem Diesla wyposażonego w filtr DPF, zwracaj uwagę na to, jak pracuje silnik. Jeśli możesz zaobserwować spadki w osiągach silnika, przypomnij sobie, kiedy ostatnio byłeś w dłuższej trasie, gdyż objaw ten może skutkować na podwyższoną ilość osadów w filtrze DPF i warto je wypalić podczas kilkunastominutowej szybkiej jazdy bez zmiany biegów i z utrzymaniem równego tempa.
Kolejna oznaka, która powinna wzbudzić czujność, to nieuzasadnione zwiększanie obrotów silnika, który otrzymuje błędne sygnały od zapchanego filtra DPF.
Wśród często występujących objawów zapchanego filtra suchego cząstek stałych specjaliści wymieniają także przechodzenie silnika w tryb awaryjny bądź gwałtowne zatarcie go, gdyż spływający olej napędowy pozbawił olej silnikowy właściwości smarnych.
Utrata mocy oraz zapisanie przez sterownik błędów P2463 bądź P2002 to także jasne sygnały, że doszło do zapchania filtra, gdyż wymienione kody wskazują odpowiednio na zbyt duże nagromadzenie osadów powstających w wyniku spalania oleju napędowego bądź za małą skuteczność filtra DPF, który przez zapchanie nie może w optymalny sposób przepuszczać filtratu przez zamontowane w swoim wnętrzu kanaliki.
Komentarze