Subpage photo

Katalizator SCR SCANIA seria R i G - EURO 6, 5, 4 – DPF filtr cząstek stałych

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 7 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.50
Ciężarówka marki Scania z modułem filtra DPF oraz katalizatora SCR
Katalizator SCR SCANIA seria R i G - EURO 4, 5, 6 - DPF filtr cząstek stałych

 

W jaki sposób skandynawski koncern Scania wyszedł naprzeciw wymaganiom norm czystości spalin EURO? Czy zastosowane przez Scanię rozwiązania są bezproblemowe dla kierowców? Sprawdzamy dla Ciebie działanie katalizatorów SCR oraz filtrów cząstek stałych DPF, a także radzimy, jak postępować w sytuacjach, gdy mechanizmy te z różnych przyczyn zawodzą. Jak wygląda regeneracja DPF Scania i kiedy należy ją przeprowadzić? Od czego uchroni nas wypalanie DPF Scania? Zapoznaj się z naszym opracowaniem, a dowiesz się, jak pracuje układ SCR i DPF, a także jak reagować na objawy usterek tych układów. Znajdź serwis, w którym czyszczenie katalizatora Scania zostanie przeprowadzone zgodnie z najwyższymi standardami, a Scania r440 – usterka silnika nie będzie stanowić zagrożenia.

 

Jeden z modeli Scanii spełniający aktualne normy czystości spalin
DPF i SCR w Scanii


Scania - DPF i SCR – udana współpraca

Jakie systemy oczyszczania spalin są stosowane przez szwedzkiego producenta? Okazuje się, że jednostki napędowe Scanii zostały wyposażone w katalizatory SCR, których skuteczne działanie jest możliwe dzięki dodawaniu płynu AdBlue. Substancję tę możemy spotkać już na licznych stacjach benzynowych w niskiej cenie, a to za sprawą obowiązków, jakie spoczywają na producentach pojazdów w ramach norm EURO VI. Silniki Euro 6 uznaje się za sukces Scanii, gdyż do oczyszczania spalin wykorzystują właśnie technologię Selective Catalytic Reduction. Zgodnie z założeniami technologii SCR, mocznik zawarty w stężeniu 32,5% w płynie AdBlue/NOXy jest doprowadzany do reakcji, w której rozpada się na amoniak, czyli kluczowy składnik, którego zadaniem jest doprowadzanie tlenków azotu do rozpadu na czysty azot, nieszkodliwy dla środowiska naturalnego w tych zawartościach. Szwedzki producent podkreśla, że rozwiązanie tego typu umożliwia mniejsze zużycie paliwa, co stanowi dodatkową korzyść obok ochrony środowiska życia człowieka przed toksynami. Działanie układu SCR w pojazdach marki Scania zależy od licznych czynników, wśród których istotną rolę odgrywa prędkość obrotowa jednostki napędowej, parametrów momentu obrotu oraz temperatury, jaką osiągną spaliny. Ekologia pracy układu gwarantuje usuwanie ze spalin związków chemicznych azotu i tlenu, natomiast elementem odpowiedzialnym za transport płynu AdBlue w pojazdach szwedzkiego producenta Scania często jest pompa systemu Denoxtronic (DNOX1 działająca dzięki zasadzie sprężonego powietrza. Jakim działaniem charakteryzuje się system DNOX? Został on utworzony, aby za pomocą SCR redukować emisję NOx i cząstek stałych, a także ograniczać zużycie oleju napędowego. Denoxtronic 1 i Denoxtronic firmy Bosch Scania to skuteczne rozwiązanie transportu roztworu wodnego mocznika znanego jako AdBlue. Ze względu na jego szczególne właściwości nie da się go zastąpić, natomiast eksperymenty typu woda zamiast AdBlue mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń pojazdu.

 

Współpraca układu SCR i DPF w ciężarówce Scania
Scania - DPF i SCR - udana współpraca


AdBlue w pojazdach marki Scania

Substancja AdBlue jest niepalna i rozpuszczalna w wodzie, a także charakteryzuje się wrażliwością na określone temperatury, zamarzając poniżej -11 stopni Celsjusza oraz ulegając hydrolizie powyżej 30 stopni Celsjusza. AdBlue jest roztworem biodegradowalnym i bezpiecznym dla środowiska, dlatego też jest stosowany zamiast toksycznego amoniaku o duszącym zapachu. Mimo tego, że AdBlue jest substancją pozbawioną właściwości toksycznych, należy przestrzegać podstawowych zasad stosowania go, nie dopuszczając do zetknięcia płynu nie tylko ze skórą bądź oczami, ale także z karoserią czy tapicerką pojazdu. Warto mieć na uwadze, że AdBlue nie należy wylewać do kanalizacji jak zwykłego odpadu płynnego. Jak postąpić w sytuacji, gdy podejrzewamy złą jakość AdBlue Scania? Ocenę jakości roztworu mocznika stosowanego w technologii SCR najlepiej powierzyć specjalistom, gdyż dokonuje się jej za pomocą refraktometru bądź papierków lakmusowych, przy czym należy zadbać o to, aby badany płyn był świeży, pozbawiony zanieczyszczeń oraz nierozcieńczony. Niestety, mechanizm technologii SCR stosowany w samochodach ciężarowych, w tym w pojazdach marki Scania, może przysporzyć problemów z użytkowaniem samochodu. Do najczęściej wymienianych usterek należy zapchany katalizator Scania, uszkodzony czujnik poziomu AdBlue Scania, źle działający czujnik NOX Scania Euro 5 bądź czujnik NOX Scania Euro 6, a także ograniczenie mocy silnika Scania oraz usterka układu kontroli emisji Scania. W przypadku uszkodzeń tego typu najlepiej od razu kierować się do specjalistycznych serwisów, gdyż elementy układu selektywnej redukcji spalin wymagają diagnostyki i naprawy z zastosowaniem zaawansowanych technologicznie urządzeń. Jako jedną z najczęstszych przyczyn awarii SCR w Scaniach wymienia się wyciek AdBlue, gdyż w kontakcie z powietrzem płyn krystalizuje. W przypadkach, gdy wskutek nieszczelności dojdzie do zmieszania AdBlue z olejem napędowym, uszkodzeniu mogą ulec określone moduły układu SCR. Usterka czujnika poziomu AdBlue Scania, ograniczenie momentu – usterka układu kontroli emisji czy nawet usterka silnika Scania to problemy, których należy unikać z uwagi na bezpieczeństwo pojazdu oraz wysoki koszt napraw. Podkreślamy, że samo kasowanie błędów Scania R nie jest rozwiązaniem problemów, gdyż należy odwołać się do przyczyn awarii, a nie niwelować jej objawy. Obróbka spalin według wytycznych technologii SCR to skuteczne rozwiązanie pod warunkiem, że każdy z elementów układu działa sprawnie i zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Jeśli w pojeździe obserwowalna jest za wysoka emisja spalin – przyczyny Scania często sprowadzają się do awarii SCR. Wówczas warto zdiagnozować, w jakim stanie jest filtr odmy Scania, bezpiecznik AdBlue Scania, filtr AdBlue Scania Euro VI bądź pompa AdBlue Scania Euro 5 czy dozownik AdBlue Scania. Na szczęście Bosch, producent Denoxtronic przewidział możliwe usterki, oferując zestawy naprawcze oraz zamienniki poszczególnych elementów układu SCR. W przypadku wielu części obok fabrycznie nowych elementów odnajdziemy części po potwierdzonej stosownymi raportami regeneracji, natomiast liczne serwisy oferują usługi takie jak czyszczenie tłumika Scania, wymiana filtra AdBlue Scania, regeneracja czujnika NOX czy czujnik NOX – czyszczenie. Podkreślamy jednak, że przy wyborze pracowni warto wybrać serwis, który realizuje określone usługi zgodnie ze standardami producenta. Wysoka temperatura spalin Scania, zapchany katalizator czy niesprawne czujniki nie mogą stanowić problemów w świetle obowiązujących norm Euro. Wymiana filtra AdBlue Scania Euro 6 czy w przypadku czujnika NOX – czyszczenie elementu to wyjście naprzeciw ochronie środowiska oraz bezpieczeństwu użytkowników pojazdów ciężarowych.

 

Zastosowanie płynu AdBlue w SCR - Scania
AdBlue w pojazdach marki Scania

 


Scania a filtr cząstek stałych DPF

Kolejnym mechanizmem, dzięki któremu do środowiska są uwalniane spaliny o niższej toksyczności, jest filtr cząstek stałych DPF montowany w pojazdach marki Scania. Filtry cząstek stałych oddają środowisku naturalnemu nieopisaną wręcz przysługę, usuwając ze spalin około 99% zanieczyszczeń cząsteczkami takimi jak sadze, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne czy tlenki metali. Jeśli DPF wykazuje objawy zużycia, najprawdopodobniej doszło do zapchania zbudowanego z monolitu i otoczonego powłoką katalityczną filtra. Jeśli w filtrze główny problem stanowią nagary sadzy, pojazd sam upomni się o wypalenie osadu, jeśli problem okaże się jednak poważny, żądanie wypalania będzie pojawiać się co kilkaset kilometrów. Jest to oznaka, że zatkany DPF należy powierzyć fachowcom. Podobnie jest w sytuacji, gdy filtr DPF zostanie zatkany popiołem – niepalnych osadów popiołu nie da się usunąć inaczej, niż za pomocą fachowego czyszczenia w serwisie. Przestrzegamy przed wycinaniem filtrów cząstek stałych bądź przed zaniedbywaniem objawów uszkodzonego DPF, gdyż usterka tej aparatury może stanowić początek poważnych i skomplikowanych uszkodzeń pozostałych układów pojazdu.
Współpraca filtra cząstek stałych DPF wraz z katalizatorem SCR przekłada się na wysoki poziom realizacji wymogów norm czystości spalin EURO 6. Dzięki temu pojazdy, które poruszają się na co dzień po naszych drogach, emitują znacznie mniej szkodliwych, rakotwórczych zanieczyszczeń.

 

Funkcjonalność DPF - filtra cząstek stałych w ciężarówkach Scania
Scania a filtr cząstek stałych DPF


Scania – samochody ciężarowe ze Skandynawii

Prosperujące od 1891 roku szwedzkie przedsiębiorstwo Scania Aktiebolag zajmuje się produkcją silników wysokoprężnych, autobusów, ciągników siodłowych oraz samochodów ciężarowych, którym poświęciliśmy niniejsze opracowanie dotyczące zastosowania systemów oczyszczania spalin dostosowanych do obowiązujących norm Euro, to prężnie działająca firma, której pojazdy pokonują drogi na niemalże całym globie. Katalizator SCR – regeneracja i czyszczenie Scania to tylko jedna z usług, która umożliwia przywrócenie sprawności układu selektywnej redukcji spalin w pojazdach, w których uległ on awarii. Koncern Scania przyjął strategię maksymalnego dopasowania do potrzeb klientów, dlatego też możemy spotkać szeroką gamę pojazdów tej marki. Określone modele Scanii ujęliśmy w przygotowanej tabeli.

 

Jeden z modeli marki Scania z DPF i katalizatorem SCR
Scania - samochody ciężarowe ze Skandynawii

 

Scania – modele pojazdów z SCR i DPF
Model Przedstawiciele
G-series G94, G144, G164, G320, G340, G360, G380, G400, G410, G420, G440, G450, G480
L-series L94, L113, L114, L124
P-series P82, P93, P94, P114, P124, P230, P250, P270, P280, P310, P320, P340, P360, P380, P400, P410, P420, P440
R-series R114, R124, R143, R144, R164, R310, R360, R380, R400, R410, R420, R440, R450, R470, R480, R490, R500, R520, R560, R580, R620, R730
T-series T114, T124

Komentarze

Joker258 2019-08-27 10:13:11

Sam posiadam Scanię, ale dopiero teraz dowiedziałem się tak dużo o filtrze cząstek stałych

bialy 2019-08-28 09:27:55

Gdzie mogę dolewać AdBlue? Czy tylko jest to możliwe w serwisie?

Krystian46 2019-08-29 12:41:47

Ciekawe czy w ciężarowych autach ktoś decyduje się na usunięcie DPF.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer