Subpage photo

Wypalanie DPF Fiat – część 18

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 13 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena:
Wypalanie filtra cząstek stałych - Fiat
Wypalanie DPF Fiat - część 18

 

W serii artykułów na temat wypalania filtra cząstek stałych skoncentrowaliśmy się również na wypalaniu DPF w samochodach pochodzącej z Włoch marki Fiat. Poruszyliśmy kwestie związane z dopalaniem sadzy w najpopularniejszych i najczęściej użytkowanych przez Polaków modelach Fiata: Sedici, Croma, Ducato, Bravo, Doblo oraz Grande Punto. Filtr cząstek stałych DPF to obecnie obowiązkowy element wyposażenia samochodów z silnikiem diesla. Zadbaliśmy, żeby DPF nie miał przed Tobą tajemnic, a jego użytkowanie trwało w niezakłócony sposób przez długi czas.

 

Jak wypalić filtr DPF w samochodzie od Fiata?
Metody wypalania DPF Fiat


Sedici

Pierwszy model Fiata, którego filtrowi chcemy się przyjrzeć, to Fiat Sedici. Ten crossover Fiata produkowany był w latach 2005 – 2014, a charakterystyczna dla niego wersja silnika diesla to 1.9 MultiJet oraz 2.0 MultiJet. Jak pracuje w modelu Sedici DPF? Filtr cząstek stałych odpowiada za wychwytywanie i zatrzymywanie zanieczyszczeń stanowiących produkt uboczny spalania oleju napędowego. Jeśli filtr zostanie zablokowany przez nagromadzone w nadmiarze cząsteczki węgla, w przypadku modelu Fiat Sedici kontrolka DPF zasygnalizuje to stałym światłem. Dioda może być również uruchomiona w momencie, gdy warunki, w których porusza się samochód, wymagają modyfikacji, aby wypalanie DPF zostało przeprowadzone do końca. Producent deklaruje, że wypalanie DPF Fiat Sedici zajmuje około pół godziny. Aby procedura dopalania mogła zostać zrealizowana w pełni, należy poruszać się z prędkością wyższą niż 50 km/h, a także utrzymać wysokie obroty silnika – powyżej 2000 obr./min. W ten sposób zrealizujemy pasywne dopalanie DPF podczas jazdy. O tym, że proces się rozpoczął, może nas poinformować biały dym wydostający się z rury wydechowej oraz nieco głośniejsza praca jednostki napędowej. Filtr DPF można wypalić również aktywnie podczas postoju, a także w serwisie z użyciem testera diagnostycznego. Producent Fiata Sedici podkreśla, że zarówno ten, jak i inne modele potrzebują realizacji wypalania filtra cząstek stałych, gdyż proces ten warunkuje dłuższą żywotność filtra.

 

Aktywne, pasywne, wymuszone wypalanie DPF Fiat Sedici
Wypalanie DPF Fiat Sedici


Croma

Opisywany samochód możemy spotkać w wersjach 1.9 MultiJet oraz 2.4 MultiJet. Posiadając model Croma z silnikiem wysokoprężnym, warto wiedzieć, jak sprawdzić, czy Fiat Croma ma DPF, czy możliwa jest konfiguracja Fiat Croma 1.9 JTD bez DPF oraz w przypadku 1.9 JTD – czy ma DPF. Odpowiedź na to pytanie została zawarta na tabliczce znamionowej w postaci wartości 0,5, która świadczy o obecności filtra. Po weryfikacji obecności DPF w pojeździe wypadałoby zadać sobie kolejne pytanie: jak powinno wyglądać optymalnie przeprowadzone wypalanie DPF Fiat Croma? Spieszymy z odpowiedzią. Model Fiat Croma z filtrem cząstek stałych wymaga dopalania sadzy, która akumuluje się w nim i często nie ma odpowiednich warunków, aby wypalać się na bieżąco. Nie sprzyja temu stanie w korkach i pełna manewrów jazda po mieście. Jeśli w samochodzie Fiat Croma zapchany DPF powoduje stratę mocy i zwiększone zużycie paliwa, warto wybrać się w długą trasę. Filtr cząstek stałych wypali się, gdy będziemy przez około 30 minut bez zmiany biegów. Wówczas prędkość powinna przekraczać 50 km/h, natomiast wartość obrotów powinna przekraczać 2000-2500 obr./min. Przeprowadzane w ten sposób wypalanie pasywne to najlepszy sposób na to, jak wymusić wypalanie DPF. Fiat z zanieczyszczonym filtrem przeprowadzi procedurę automatycznie i wręcz niezauważalnie dla kierowcy. Inną metodą pozbycia się sadzy z DPF jest wypalanie filtra DPF Fiat Croma na postoju, czyli w sposób aktywny. Wówczas wystarczy wprowadzić jednostkę napędową na wysokie obroty, by mogła zainicjować dodatkowy wtrysk paliwa. Spalany poza komorą olej napędowy pozwoli na uzyskanie temperatur w granicach 600-650 stopni Celsjusza, w których sadza może całkowicie się wypalić. Czy o procesie poinformuje nas kontrolka DPF? Fiat Croma nie jest w nią wyposażony, liczni kierowcy natomiast montują diodę, której aktywowanie sygnalizuje przebieg wypalania sadzy. Sygnalizacja wypalania DPF Fiat Croma pozostawia nieco do życzenia. Kierowcy, którzy pierwszy raz mają do czynienia z Fiatem w dieslu i z filtrem DPF, mogą mieć trudności ze zidentyfikowaniem wypalania podczas jazdy, a bardzo ważne jest, aby tego procesu nie przerywać. Zakłócenie wypalania sadzy w trakcie jazdy, podczas postoju czy w serwisie może zakończyć się poważnymi uszkodzeniami filtra. W skrajnie skomplikowanych przypadkach konieczny jest nowy filtr DPF Fiat Croma na wymianę, gdyż nawet regeneracja w serwisie nie jest w stanie przywrócić sprawności uszkodzonego mechanicznie DPF. Wspomniana regeneracja to doskonała opcja w sytuacjach, gdy filtr DPF jest zablokowany poprzez sadze i popioły. Serwisy świadczące tę usługę posiadają zazwyczaj specjalistyczne urządzenia, w których DPF jest myty z użyciem wody, detergentu oraz wysokiego ciśnienia. Tego typu czyszczenie wyróżnia się skutecznością w 99% procentach, zatem filtr jest jak nowy. Fiat Croma DPF, który jest przez długi czas wypełniony osadami, rzutuje na pracę sąsiadujących układów, dlatego nie warto zaniedbywać objawów niedrożności DPF. Jeśli tylko samochód skarży się na wysoką zawartość sadzy, warto nim pojeździć albo chociaż znaleźć czas na aktywne wypalanie na postoju. Dlaczego należy być wyczulonym na oznaki pełnego Fiat Croma DPF? Kontrolka nas o tym nie powiadomi, z tego powodu warto obserwować i nasłuchiwać zmian w funkcjonowaniu pojazdu.

 

Objawy zapchanego DPF Fiat Croma
Fiat Croma - zapchany DPF


Ducato

Od samochodów osobowych i crossoverów Fiata przechodzimy do modeli dostawczych, a mianowicie do Fiata Ducato i wypalania DPF. Produkowany od roku 1981 model został zaprojektowany w licznych wersjach, stąd też jego popularność na drogach Europy. Ducato jest wyposażone najczęściej w silnik wysokoprężny Diesla, a co za tym idzie – także w filtr cząstek stałych, którego obowiązek posiadania regulują normy czystości spalin EURO. To właśnie moment ich wprowadzenia zadecydował o tym, od kiedy DPF w Ducato musi występować. Kierowców, którzy nie są zwolennikami filtrów cząstek stałych, w tym modelu samochodów przestrzegamy przed poważnymi konsekwencjami. Usunięcie DPF a przegląd 2018 było jeszcze gdzieniegdzie traktowane z przymrużeniem oka, jednakże usunięcie DPF a przegląd 2019 z pewnością zakończy się negatywnym wynikiem badania diagnostycznego. Z tego powodu zamiast ofert usuwania DPF Ducato warto skoncentrować się na tym, czym powinna charakteryzować się właściwie przeprowadzona procedura wypalania DPF Ducato. Fiat Ducato DPF można wypalić podczas jazdy, a także z pomocą mechanika w serwisie bądź samodzielnie podczas postoju. W trakcie jazdy wypalanie może być dla kierowcy niezauważalne, jednak niektóre modele zawierają już praktyczny element, jakim jest kontrolka DPF Fiat Ducato. Jeśli filtr cząstek stałych chcemy wypalić na trasie, należy przejechać około 60 km z wysoką prędkością oraz zwiększonymi obrotami. Warto wiedzieć, że podczas wypalania niewskazane są gwałtowne manewry oraz zmiany biegów. Alternatywą dla wypalania pasywnego jest wypalanie aktywne, które przeprowadza się na postoju po wygenerowaniu dodatkowej dawki paliwa wskutek zwiększenia obrotów na biegu jałowym. W przypadku Fiata Ducato problem z DPF można rozwiązać w ten sposób bądź korzystając z pomocy mechanika. Zbliżoną kwestią jest błąd P2454 Ducato. Wskazuje on na usterkę, jakiej uległ czujnik ciśnienia różnicowego DPF. Ducato z tym błędem może mieć uszkodzoną zarówno elektrykę, jak i sam filtr DPF, który warto poddać wypalaniu. Wiedząc, jak wymusić wypalanie DPF Fiat Ducato, masz realną szansę na przedłużenie żywotności filtra. Fiat Ducato 2.3 DPF bądź Fiat Ducato 3.0 DPF będzie działał dłużej i sprawniej, jeśli zadbasz o niego, tankując dobrej jakości paliwo, używając samochodu do pokonywania długich tras oraz odpowiednio często wymieniając olej. W przypadku usterek filtra cząstek stałych DPF Ducato 2.3 i cena za nowy filtr mogą być dla kierowców dużym zaskoczeniem. Warto wówczas zorientować się, czy filtr nie kwalifikuje się do regeneracji w serwisie, gdyż jest to porównywalnie skuteczna i znacznie tańsza opcja.

 

Fiat Ducato i zapchany DPF
Procedura wypalania DPF Ducato


Bravo

Fiat Bravo to kolejny model, którego współcześnie produkowane egzemplarze są wyposażone w wersje 1.6, 1.9 oraz 2.0 Diesla, a także w filtry cząstek stałych DPF. Jakie zadanie pełni Diesel Particulate Filter w tym modelu? Warto przypomnieć i podkreślić jego rolę polegającą na zatrzymywaniu cząstek stałych, wśród których znajdziemy nie tylko sadze, ale także wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne oraz tlenki siarki i metali. Z uwagi na to, że mamy do czynienia z dwoma typami Bravo, kupując ten model Fiata z rynku wtórnego, zaleca się sprawdzić obecność DPF. Fiat Bravo 1.9 – czy ma DPF? 1.6 MultiJet 105 KM – czy ma DPF? Dopytajmy o to poprzedniego właściciela albo skierujmy się do warsztatu, aby sprawdzić odpowiedź na tego typu pytanie. Jeśli w samochodzie jest filtr DPF, nie należy się go obawiać. Właściwie użytkowany samochód z filtrem cząstek stałych przynosi wiele pożytku dla środowiska i organizmu człowieka. Filtr DPF Fiat Bravo można oczyścić z nagromadzonych w jego wnętrzu osadów poprzez wypalanie DPF na postoju, wypalanie w trakcie jazdy bądź wypalanie serwisowe z zastosowaniem oprogramowania zewnętrznego. O ile dopalanie pasywne jest inicjowane automatycznie w sytuacji, gdy zawartość sadzy w filtrze przekracza określony przez producenta poziom, tak pozostałymi metodami wypalania musi zająć się człowiek. Jak wymusić wypalanie DPF Fiat Bravo? Czy wypalanie DPF Fiat Doblo, Tipo czy Croma można przeprowadzić w taki sam sposób? Metoda aktywnej regeneracji określana również jako wypalanie na postoju jest zasadniczo w każdym modelu samochodu inicjowana w podobny sposób. Zatrzymany pojazd z hamulcem ręcznym należy na biegu jałowym wprowadzić na wysokie obroty, aby można było spalić dodatkową dawkę paliwa i uzyskać temperaturę odpowiednią do wypalania sadzy. W ten sposób wypalimy Fiat Bravo 2 DPF oraz filtry w pozostałych modelach włoskiego producenta. Warto pamiętać, że ten sposób usuwania z sadzy z filtra jest odpowiedni jedynie dla pojazdów, które mają w pełni sprawne silniki, a samego wypalania nie radzimy przeprowadzać w garażu, tylko na otwartej przestrzeni z uwagę na wysoką temperaturę uwalnianych spalin. Kwestią sporną, a nawet problematyczną, jest w modelu Fiat Bravo kontrolka DPF. W wybranych modelach występuje, w pozostałych jest, jednak moment jej aktywacji jest sprzecznie odbierany przez kierowców. Tym sposobem w modelu Fiat Bravo 2 kontrolka DPF to element, na który często narzekają użytkownicy. O wiele częstszym sygnałem nieprawidłowości jest aktywowanie check engine. W celu zapoznania się ze specyfiką tych modułów warto przeczytać w przypadku modelu Fiat Bravo „Sam naprawiam” - pdf, w którym znajdziemy informacje na temat wyposażenia i użytkowania samochodu. Kierowcy, którzy lubią samodzielnie wykonywać mniej lub bardziej złożone naprawy samochodu, z pewnością zainteresują się dedykowanym dla Fiata Bravo katalogiem pdf, gdzie można znaleźć części do tego modelu. Powróćmy jednak do kwestii filtra cząstek stałych. Jego zużycie przyspieszymy jazdą jedynie na krótkie dystanse, tankowaniem wątpliwej jakości paliwa oraz zaniedbywaniem wymian oleju. Jeśli zadbamy o realizację tych kryteriów, filtr nie powinien sprawiać żadnych problemów. Jak postąpić jednak w sytuacji, gdy wypalanie DPF i check engine idą ze sobą w parze? Włączenie tej kontrolki to oznaka, że przebieg procesu został zaburzony. Jak wyciągnąć z tej opresji Fiat Bravo 2 1.9 JTD 150 KM DPF bądź Fiat Bravo 1.9 JTD 120 KM DPF? Najlepszą i rekomendowaną przez nas opcją będzie konsultacja ze specjalistami w autoryzowanym serwisie regeneracji filtrów cząstek stałych. Przeprowadzenie testów oraz wyczyszczenie filtra z zastosowaniem profesjonalnej technologii to kwestia czasu, natomiast cena tej usługi to zaledwie część kosztów, jakie musielibyśmy ponieść, kupując nowy filtr. Warto mieć na uwadze, że w przypadku Fiata Bravo wypalanie DPF bądź przeprowadzenie regeneracji w serwisie daje o wiele lepszy efekt, niż posiadanie 1.6 MultiJet bez DPF. Brak filtra cząstek stałych w pojeździe to częsta przyczyna mandatów oraz negatywnych wyników badań diagnostycznych. W tym miejscu warto powtórzyć, że zakup używanego Fiata Bravo 1.6 MultiJet (czy ma DPF?) bądź 1.9 MultiJet 8V DPF powinien w pewnym sensie wyznaczać. Kupno pojazdu z filtrem jest o wiele bardziej opłacalne niż zakup aut, z których DPF został usunięty.

 

Jak zregenrować DPF Fiat Bravo?
Fiat Bravo II - wypalanie DPF


Doblo

Doblo, model dostawczo-osobowy od Fiata jest produkowany od roku 2000 i obecnie na rynku można odnaleźć dwie generacje modelu. Ogólnie rzecz ujmując, Fiaty Doblo producent wyposażył w silniki wysokoprężne 1.3, 1.6 i 2.0 MultiJet, a także zapewnił obecność filtra DPF obowiązkowego w świetle obowiązujących norm czystości spalin. Czytelnicy, którzy przebrnęli przez poprzednie części artykułu, będą zastanawiać się, czy kontrolka DPF Fiat Doblo to standardowe wyposażenie modelu. Okazuje się, że kontrolka ta funkcjonuje w Doblo, powiadamiając kierowcę o konieczności wypalenia filtra cząstek stałych. Obecny w modelu Fiat Doblo filtr cząstek stałych może zostać zatkany przez sadze zwłaszcza wówczas, gdy samochód jest wykorzystywany do pokonywania krótkich dystansów. Jak uchronić od całkowitego zaczopowania filtr DPF w naszym Doblo? Wypalanie filtra DPF, które zaleca również producent, najlepiej przeprowadzić podczas jazdy. Poświęcenie paliwa i około 30 minut na jazdę z wysokimi obrotami i wysoką prędkością zaowocuje zmniejszeniem poziomu zapchania filtra, a co za tym idzie – poprawą jego funkcjonalności w pojeździe. W przypadku Doblo, podobnie jak w innych modelach pojazdów, należy zadbać o odpowiednie warunki dopalania oraz unikać przerywania procesu. Jeśli Fiat Doblo DPF nie zostanie poprawnie wypalony podczas jednego cyklu, będzie żądał powtórzenia procedury przy kolejnym uruchomieniu silnika, a także może wymagać częstszego wypalania. Aby w naszym modelu Fiat Doblo 1.3 MultiJet bądź w silniku o większej pojemności nie dochodziło do zatkania filtra cząstek stałych, zalecamy również wypracowanie odpowiedniego stylu jazdy, a także profilaktyczne stosowanie sprawdzonych preparatów do czyszczenia DPF.

 

Gdzie w Doblo jest DPF?
Fiat Doblo - filtr cząstek stałych


Grande Punto

Grande Punto stanowi trzecią generację znanego w Polsce od lat Fiata Punto, niewielkiego samochodu klasy miejskiej. Model, który jest produkowany od 2005roku, może kryć pod maską jednostkę napędową 1.3 16V, 1.6 16V oraz 1.9 8V, przy czym każdy z nich to MultiJet. Aby odpowiedzieć rzetelnie na pytanie o to, czy Grande Punto ma DPF, warto odnieść się do lat produkcji oraz zamówień na wymagające rynki, gdyż to właśnie te pojazdy są wyposażone w filtry cząstek stałych. W kontekście owych filtrów w sieci możemy znaleźć wiele wątków, na przykład usuwanie DPF – forum. Odnosząc się do fachowej wiedzy na temat systemów redukcji spalin zgodnie z obowiązującymi aktualnie normami, odradzamy wycinanie filtra cząstek stałych. Obecnie przyczyniają się do tego nie tylko względy ochrony środowiska, ale także aspekt kontroli diagnostycznych pojazdów oraz kontroli drogowych. Aby uniknąć tego typu problemów, Fiat Grande Punto 1.3 MultiJet 75 KM DPF należy wypalać. W przypadku modeli z rodziny Fiat Grande Punto 1.3 MultiJet, filtr cząstek stałych wypalimy na trzy sposoby. Mamy tutaj na myśli serwisowe, aktywne oraz pasywne wypalanie sadzy. O ile zastosowanie metody serwisowej wiąże się z koniecznością skorzystania z pomocy mechanika wyposażonego w oprogramowanie, o tyle regenerację pasywną bądź aktywną możemy wykonać na własną rękę. 1.3 MultiJet wypalimy pasywnie podczas jazdy, a aktywnie – na postoju. Objawy zapchanego DPF powinny być zniwelowane automatycznym wypalaniem filtra cząstek stałych w trakcie jazdy, niekiedy jednak pojazd nie inicjuje wypalania. Wówczas Fiat Grande Punto 1.3 MultiJet DPF wypalimy na postoju, rozpoczynając proces od wprowadzenia silnika do pracy na podwyższonych obrotach. Profilaktyka, jaką możemy objąć filtr cząstek stałych, sprowadza się do ekonomicznej jazdy, używania wysokiej jakości oleju silnikowego i napędowego, a także do użytkowania samochodu do podróży na dalsze odległości. Wówczas Fiat Grande Punto 1.3 MultiJet i filtr cząstek stałych będą zgodnie współpracować przez setki tysięcy kilometrów.

 

Wersje Fiata Grande Punto z filtrem cząstek stałych
Czy Grande Punto ma DPF?


Fiat i filtry cząstek stałych

Fiat, koncern pochodzący rodem z Włoch, funkcjonuje od 1899 roku, produkując samochody osobowe oraz dostawcze. Pojazdy marki Fiat w celu zachowania zgodności z normami czystości spalin zostały wyposażone w filtry cząstek stałych. Podpowiadamy, jak należy użytkować pojazdy z DPF oraz co zrobić, jeśli przestrzeń we wnętrzu filtra zostanie zatkana sadzami. Skoncentrowaliśmy się na wybranych modelach Fiata, charakterystycznych dla nich objawów zatkania DPF oraz dostępnych metodach wypalania sadzy i regeneracji DPF. Mamy nadzieję, że zgromadzone przez nas wskazówki uczynią z użytkowania Fiata z filtrem cząstek stałych jeszcze prostszą kwestię. W kontekście filtrów cząstek stałych DPF na uwagę zasługują pozostałe modele Fiata, w tym 500X. W tym modelu, zarówno w wersji Urban Look, jak i Cross Look, znajdziemy silnik MultiJet, w którym istotną funkcję pełni także DPF. Podobnie Fiat Tipo - modele w wersji pięciodrzwiowej, sedan oraz Station Wagon mają pod maskami jednostki Diesla, dlatego też warto stale uzupełniać i aktualizować swoją wiedzę i umiejętności w zakresie optymalnego użytkowania filtra cząstek stałych. Wyposażona w silnik wysokoprężny wersja Trekking Fiata Qubo to także gratka dla miłośników Diesla. 

 

DPF w pojazdach włoskiej marki Fiat
Fiat i filtry cząstek stałych

Komentarze

Arek 2019-09-10 15:04:48

Dobrze się sprawują te dpf-y w Fiacie, bo ma okazję kupić takie auto, ale boję się o dpf.

miro45 2019-09-23 14:37:55

@Arek dobrze się będą sprawować, jak będziesz dobrze jeżdzić i dbać o auto.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer