Wypalanie DPF Toyota – część 13

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji KAT, DPF, FAP
Filtr DPF Toyota

W popularnych w Polsce samochodach japońskiej marki Toyota często spotkamy silnik wysokoprężny Diesla oraz filtr cząstek stałych DPF. Połączenie to wpływa korzystnie na doskonałą dynamikę jazdy, dopóki DPF nie ulegnie zapchaniu. Wówczas sympatycy Toyoty często zamieniają się w zagorzałych przeciwników systemów oczyszczania spalin, nie zdając sobie nawet sprawy z tego, jaką przysługę oddają naszemu środowisku i zdrowiu filtry cząstek stałych. Założony w 1937 roku koncern nie stroni od innowacyjnych rozwiązań, zapewniając klientom bezpieczeństwo oraz wysoki komfort jazdy, a także realizując aktualne wymogi dotyczące czystości spalin. O zaufaniu tysięcy klientów z całego świata do marki świadczy sukces, jakim było odnotowanie w 2018 roku największej liczby sprzedanych samochodów wśród wszystkich marek świata. Przyjrzyjmy się, jak wyglądają kwestie związane z eksploatowaniem filtrów cząstek stałych DPF w Toyotach oraz jak skutecznie wypalić zatkany DPF.

Filtr DPF w pojazdach Toyota

1. Avensis

Produkowana w latach 1997 – 2018 Toyota Avensis to jeden z modeli produkcji japońskiego koncernu cieszący się największą popularnością. Jeśli mówimy o wyposażeniu modelu w silnik wysokoprężny, to możemy mieć do czynienia z wersją 2.0 TD oraz 2.0 D-4D. Wypalanie DPF Toyota Avensis T27 bądź procedura wypalania DPF Avensis T25 to rozwiązania o wiele lepsze i skuteczniejsze niż usuwanie DPF. Toyota Avensis jako popularny model odznacza się wieloma opiniami użytkowników w zakresie filtrów cząstek stałych. Wielu kierowców twierdzi, że najmniej wytrzymała była pierwsza generacja filtrów cząstek stałych w tych samochodach, obecnie natomiast DPFy montowane w sąsiedztwie silnika mogą przy prawidłowym użytkowaniu służyć przez setki tysięcy kilometrów. Na uwagę miłośników Toyoty zasługuje również w przypadku Toyoty Avensis 2.0 D-CAT problem, gdyż jest to stosunkowo często występująca bolączka w pojazdach tej marki. Zatkany poprzez cząstki węgla DPF można szybko udrożnić za pomocą jednej z popularnych metod. Znajdziemy wśród nich wypalanie DPF na postoju Toyota, wypalanie DPF podczas jazdy oraz wymuszenie wypalania DPF w warsztacie samochodowym. Aby przeprowadzić tego rodzaju oczyszczanie filtra cząstek stałych z sadzy, nie musimy martwić się o demontaż DPF Toyota Avensis czy innego modelu, gdyż wypalanie odbywa się podczas pracy samochodu na postoju lub podczas jazdy. Producent przewidział dokładne instrukcje procesu wypalania sadzy zwłaszcza, jeśli chodzi o dopalanie aktywne, czyli na postoju. Filtr DPF Toyota Avensis T27 czy T25 wypala się w temperaturze około 600 stopni Celsjusza. Aby regeneracja była niezbędna stosunkowo rzadko, warto stosować preparaty do czyszczenia filtrów cząstek stałych oraz wykorzystywać samochód do pokonywania większych odległości drogami szybkiego ruchu. Dla kierowców, którzy chcą uzyskiwać informacje na temat etapu przeprowadzanego procesu regeneracji DPF, producent udostępnił system powiadamiania, który można zamontować w samochodzie. Jeśli planujemy zakup japońskiego samochodu z rynku wtórnego, warto zorientować się, czy Toyota Avensis 2.0 D-4D ma filtr cząstek stałych. Wiedza na ten temat jest przydatna również w przypadku innych modeli Toyoty, natomiast argumentem przemawiającym za prostotą użytkowania DPF w modelu Avensis jest to, że DPF wypala się nawet podczas jazdy po mieście.

Toyota Avensis z filtrem cząstek stałych

2. Verso

Duży, wygodny minivan od Toyoty, czyli model Verso, występuje w wersjach 1.6 D4D 112 KM, 2.0 D-4D 126 KM, 2.2 D-CAT 150 KM oraz 2.2 D-CAT 177 KM. Ta jednostka napędowa współpracuje ściśle z filtrem cząstek stałych DPF, który oczyszcza produkowane spaliny z cząstek sadzy, tlenków metali oraz innych wysoce szkodliwych substancji. Największy koncern samochodowy na świecie zadbał o to, aby jego modele spełniały normy czystości spalin, dlatego też w Verso zamontowany został filtr cząstek stałych DPF. Jeśli zadajemy sobie pytanie dotyczące modelu Toyota Avensis 2.0 D-4D – czy ma filtr cząstek stałych, odpowiedź na nie z pewnością będzie twierdząca, podobnie jak w kwestii dotyczącej tego, czy Toyota Corolla Verso ma DPF. Współcześnie filtry cząstek stałych stanowią obowiązkowe wyposażenie samochodów, dlatego kierowcy są w pewnym sensie zobowiązani do posiadania wiedzy w zakresie wypalania sadzy. Jak wymusić wypalanie DPF i jak powinna przebiegać procedura wypalania DPF Toyota Verso? Dopalanie sadzy zainicjujemy podczas jazdy, utrzymując wysoką, nieprzekraczającą 160 km/h prędkość oraz wysokie obroty, na postoju – generując wysokie obroty jednostki napędowej przez kilkadziesiąt sekund, a także w serwisie – wymuszając wypalanie za pomocą zewnętrznego oprogramowania. Określone modele niestety nie poinformują nas o procesie wypalania sadzy, gdyż dioda sygnalizująca wypalanie DPF nie jest standardowym wyposażeniem samochodów opisywanej marki. O realizacji procedury dopalania podczas jazdy poinformuje nas wyższe spalanie oraz wysokie obroty silnika. Warto być wyczulonym na tego typu oznaki, gdyż przerwanie dopalania może zakończyć się poważnym uszkodzeniem mechanicznym DPF.

 DPF Toyota Verso

3. Corolla

Historia modelu Toyota Corolla obejmuje aż 12 generacji produkowanych od 1966 roku aż dotychczas. Liczne warianty nadwozia, a także dynamiczne, ekonomiczne silniki oraz dostępność części zamiennych zadecydowały o tym, że modele te możemy często spotkać na europejskich drogach. Aby filtr cząstek stałych w Corolli mógł pracować jak najdłużej, procedura wypalania DPF Toyota powinna być znana każdemu użytkownikowi tego samochodu z napędem diesla. Podobnie jest w przypadku innych marek i modeli – Ford C-Max i wypalanie DPF, wypalanie DPF Ford S-Max – wiedza na ten temat pozwoli nam szybko i właściwie reagować na pojawiające się objawy zatkanego filtra. Będący istotną częścią układu wydechowego filtr cząstek stałych DPF odpowiada za kwestie istotne dla naszego środowiska i zdrowia, a mianowicie za odfiltrowanie szkodliwych cząstek stałych – tlenków metali, węgla oraz sadzy. Mówi się o tym tyle razy, ponieważ współcześnie tego typu zanieczyszczenia to jeden z najpoważniejszych problemów, z jakim boryka się ludzkość. Aby filtr mógł działać zgodnie ze swoim przeznaczeniem, warto wiedzieć, jak wymusić wypalanie DPF. Dopalanie sadzy podczas jazdy, czyli regeneracja pasywna, to proces realizowany automatycznie w odpowiednich warunkach. Pojazd musi pracować bez zmiany biegów z podwyższoną prędkością oraz z obrotami 2500-3000 obr./min. Wówczas wytwarzana jest taka temperatura, w której sadze bez problemu się wypalają, gdyż w przypadku filtrów DPF potrzebują one około 600-650 stopni Celsjusza. W sytuacjach, gdy nie możemy zrealizować tego procesu podczas jazdy, warto skierować się do mechanika bądź przeprowadzić wypalanie DPF na postoju. Toyota wypalana tą metodą może pozostawić na podłożu czarną plamę sadzy, jednakże filtr zostanie finalnie wyczyszczony, a jego drożność – przywrócona. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy DPF jest zatkany, powinieneś zorientować się, czy Twój model jest wyposażony w kontrolkę DPF. Jeśli nie, co często zdarza się w Toyocie, pozostają Ci obserwacje pojazdu oraz diagnostyka z zastosowaniem dedykowanego oprogramowania. Jak usunąć popiół z DPF, który jest zatkany nie tylko sadzą, ale również tymi pyłami o charakterze niepalnym? W tej sytuacji wypalanie DPF nie przyniesie pożądanych efektów. W obliczu zablokowania kanalików filtra popiołem w Toyocie Corolli oraz pokrewnych jej modelach należy skorzystać z opcji mycia DPF w specjalistycznej maszynie i z zastosowaniem detergentów. Metoda ta pozwala na usunięcie z wnętrza filtra zanieczyszczeń wszelakiego pochodzenia oraz na przywrócenie filtrowi DPF do 99% funkcjonalności. Wracając do procedury wypalania – VW, Toyota czy Opel wypalimy w zbliżony do omówionych, prosty sposób. W przypadkach mocnego zabrudzenia natomiast warto udać się do autoryzowanego serwisu, w którym do czyszczenia filtrów cząstek stałych stosowane są specjalistyczne technologie.

 DPF Toyota Corolla

4. Auris

Innym popularnym modelem Toyoty jest Auris, którego od 2019 roku możemy spotkać również pod nazwą Corolla, gdyż trzecia generacja Aurisa powróciła właśnie do tego nazewnictwa. Model ten produkowano od 2006 roku, a wersja produkowana na rynek europejski oprócz silników benzynowych została wyposażona w silniki wysokoprężne o określonych parametrach. Toyotę Auris pierwszej generacji znajdziemy w wersjach 1.4 D-4D, 2.0 D-4D oraz 2.2 D-CAT DPF. Modele drugiej generacji charakteryzują się nieco innymi jednostkami napędowymi, a mianowicie R4 1.4 D-4D 90 KM, R4 1.6 D-4D 112 KM oraz R4 2.0 D-4D 125 KM. Jednostki te zgodnie z obowiązującymi normami są wyposażone w filtry cząstek stałych DPF. Jeśli Toyota Auris 1.4 D-4D DPF ma problem z filtrowaniem cząstek stałych ze spalin, należy poszukać informacji na temat tego, jakimi cechami powinna charakteryzować się poprawnie przeprowadzona procedura wypalania DPF Toyota Auris/Corolla. Jeśli użytkowany na autostradzie pojazd z pełnym filtrem cząstek stałych DPF będzie sam przeprowadzał wypalanie podczas jazdy, powinna powiadomić nas o tym kontrolka DPF. Toyota Auris niestety nie jest wyposażona w ten moduł, dlatego też warto obserwować spalanie chwilowe, które podczas dopalania DPF wzrasta. Inną metodą na dopalenie cząsteczek węgla w filtrze jest wypalanie aktywne przeprowadzone na postoju. Jeśli chcemy skorzystać z tej opcji, należy podnosić obroty samochodu stojącego z włączonym biegiem jałowym oraz zaciągniętym hamulcem ręcznym. Wzrost obrotów sprawi, że silnik wykona dodatkowy wtrysk paliwa, którego spalanie pozwoli uzyskać odpowiednią do wypalania DPF temperaturę rzędu 600-650 stopni. Podobny proces może być również realizowany w warsztacie – mówimy wtedy o wymuszonym bądź serwisowym wypalaniu DPF. Różnica pomiędzy regeneracją na postoju polega głównie na sposobie aktywowania procedury – jest ona inicjowana za pomocą programu. Opisane metody umożliwiają czyszczenie filtra cząstek stałych z sadzy bez konieczności demontowania filtra, natomiast demontaż DPF Toyota Avensis jest konieczny w sytuacji, gdy chcemy znaleźć skuteczny sposób na to, jak usunąć popiół z DPF. Zatkanym popiołami filtrem cząstek stałych DPF najlepiej zajmą się specjaliści pracujący w serwisach posiadających autoryzacje światowej klasy producentów.

Filtr cząstek stałych w modelu Toyota Auris

5. RAV 4

Pięć generacji Toyoty RAV4 produkowanej od 1994 roku do czasów obecnych cieszy się ogromną popularnością i zainteresowaniem kierowców ceniących wygodę podróżowania SUV-em. W zależności od generacji RAV4 mamy do czynienia z różniącymi się parametrami silnikami wysokoprężnymi diesla. Toyota RAV4 i filtr cząstek stałych – w jakich modelach stosowano? Między innymi w trzeciej, produkowanej od 2005 roku generacji znajdziemy motory 2.0 D-4D, 2.2 D-4D ORAZ 2.2 D-CAT. Toyota RAV4 odznacza się jednostką napędową będącą wynikiem współpracy z BMW. Montowany w RAV4 silnik diesla 2.0 D-4D charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa oraz niezawodnością docenioną przez Consumer Reports. Najnowsze pokolenie Toyoty RAV4 wygląda najbardziej efektownie z dostępnych modeli, a z jego wyposażenie został wycofany silnik wysokoprężny. RAV4 V możemy spotkać jedynie w wersji benzynowej 2.0 bądź hybrydowej 2.2. W przypadku modelu Toyota RAV4 wypalanie DPF jest nieodłącznym elementem użytkowania tych pojazdów, do których tankuje się olej napędowy. Kontrolka DPF Toyota RAV 4 powinna powiadomić kierowcę o zapchaniu filtra cząstek stałych. Aktywowania diody nie należy lekceważyć, gdyż wskazuje ona jednoznacznie na przekraczającą normę zawartość pyłów i osadów w DPF. Po zapaleniu lampki ostrzegawczej dotyczącej filtra cząstek stałych warto poświęcić około 30 minut na przeprowadzenie wypalania sadzy. Jak skutecznie wypalić filtr cząstek stałych w samochodach marki Toyota? DPF Toyota RAV4 wypalimy podobnie, jak w innych modelach – aktywnie, pasywnie bądź w serwisie. O tym, że filtr należy wyczyścić, kierowcę poinformuje komunikat „DPF full. See owners manual” bądź „DPF full” Toyoty RAV4. Długa żywotność DPF może zostać zakłócona przez gromadzące się w filtrze cząstek stałych pyły. W obliczu tej sytuacji sterowniki pojazdu mogą zażądać wprowadzenie trybu awaryjnego, dlatego, zanim to nastąpi, warto przeprowadzić wypalanie DPF. Dopalanie sadzy stanowi również klarowną odpowiedź na pytanie dotyczące tego, co zrobić, żeby silnik Toyoty 177 KM przestał kopcić. Aby wyeliminować ten problem, warto udać się na drogę szybkiego ruchu, gdzie uzyskamy odpowiednią prędkość oraz wysokość obrotów. Wówczas Toyota będzie mogła z powodzeniem zrealizować samooczyszczanie DPF, czyli proces regeneracji pasywnej filtra cząstek stałych. Producent w przypadku modeli pokrewnych Toyota RAV4 czy Toyota Avensis 2.2 D-4D-CAT – DPF problemy uznaje za jednoznaczny sygnał do zakupu nowego filtra. Z uwagi na bardzo wysokie koszty tego typu wymiany oferujemy tańsze rozwiązanie, jakim jest regeneracja zapchanego DPF, którego nie da się wyczyścić za pomocą wypalania z powodu nagromadzonego popiołu.

Toyota RAV4

6. Yaris

Toyota Yaris to model, który był w 2017 roku najczęściej kupowanym egzemplarzem produkowanym przez japoński koncern. Popularne Yariski Toyota produkuje od 1999 roku, a obecnie producent ma w zanadrzu interesujące modele dedykowane rozwijającym się rynkom. W pierwszej generacji Toyoty użytkownicy mieli do czynienia z silnikiem wysokoprężnym 1.4 D-4D 75 KM, w drugiej generacji z taką samą jednostką napędową wyposażoną w 90 koni mechanicznych, w generacji trzeciej – także diesel 1.4 D-4D 90 KM. Kiedy w Yaris należy przeprowadzić wypalanie DPF? Objawy, jakie mogą wskazywać na konieczność dopalenia sadzy, są zbliżone do oznak reprezentowanych przez inne modele. Tak więc przykładowy model Toyota Auris 1.4 D-4D i DPF – problemy będą niemalże identyczne. O zatkanym DPF oprócz kontrolki (której nie znajdziemy w każdym modelu Yaris) poinformują nas poważne spadki mocy samochodu, kopcenie z wydechu, dławienie silnika czy zwiększone zużycie oleju napędowego bądź zakłócona, nieharmonijna praca jednostki napędowej. Wymienione oznaki powinny wskazywać na konieczność przeprowadzenia wypalania DPF na postoju, w serwisie bądź podczas jazdy. Zalecana w przypadku zatkania filtra procedura wypalania DPF Toyota nie powinna być zakłócana zmianą biegów ani przerywana, gdyż czynniki te mogą przysłużyć się do zablokowania kanalików filtra tak mocno, że żaden domowy sposób nie pomoże w jego wyczyszczeniu. Niezależnie od tego, czy planujemy wypalanie DPF Ford S-Max, czy Toyota Yaris, należy pamiętać, że zbyt częste dopalanie sadzy również wskazuje na problemy z filtrem i może nieodwracalnie uszkodzić DPF. Wysoka częstotliwość żądania wypalania wiąże się z zatkaniem filtra popiołem. Wówczas sterowniki odbierają komunikat o dużej zawartości pyłów w filtrze, lecz ze względu na to, że popiół jest niepalny, generowanie wysokich temperatur DPF na postoju czy w czasie jazdy nie wpływa na zmniejszanie jego zawartości. Tak, jak już podkreśliliśmy, procedura wypalania DPF Mercedes, procedura wypalania DPF VW czy Ford C-Max – wypalanie DPF praktycznie nie różnią się między sobą, a zapewniają przedłużenie żywotności filtra cząstek stałych. Mimo tego, że zdążyliśmy wyrobić sobie przekonanie, iż Yaris to wygodne miejskie auto, warto od czasu do czasu wybrać się nim w dłuższą trasę. Jazda na większe dystanse sprzyja dieslowi oraz filtrowi cząstek stałych DPF, który jest mniej zagrożony zatkaniem.

Zastosowanie DPF w modelu Toyota Yaris

Modele Toyoty z filtrami cząstek stałych

Czy Toyota Prius ma DPF? Okazuje się, że jest to pierwszy wytwarzany masowo model wyposażony w hybrydowy napęd benzynowo-elektryczny, tak więc problem filtrów cząstek stałych nie dotyczy Priusa. Co w takim razie z innymi modelami Toyoty? Czy Hilux, Land Cruiser bądź PROACE posiadają wersje diesel oraz ściśle związany z nim filtr cząstek stałych DPF? Produkowany od 1960 roku i liczący wiele wersji Land Cruiser ma pod maską wysokoprężną jednostkę napędową w modelach J40, J60, J70, J80, J90, J100, J120, J150 oraz J200, zatem filtrów cząstek stałych w Land Cruiser nie brakuje, zwłaszcza w egzemplarzach produkowanych po 2006 roku. Filtr DPF znajdziemy także w dieslowskich silnikach Toyoty Hilux, jak również w modelach ProAce. Aby zachować filtr DPF w Toyocie jak najdłużej, warto zapoznać się z naszymi wskazówkami dotyczącymi wypalania DPF i zapamiętać je. Użytkowanie Toyoty Auris, Aygo czy RAV4 na trasie umożliwi silnikowi wypalenie sadzy, a więc zniweluje problem zatkania filtra cząsteczkami węgla. Skuteczne oczyszczanie spalin to współcześnie jedna z podstaw dbania o środowisko naturalne, dlatego też zachęcamy do zapoznawania się z naszymi licznymi artykułami dotyczącymi filtrów cząstek stałych DPF i FAP.

Filtr DPF

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Tomek
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Wypalanie filtra cząstek stałych (DPF) w samochodach Toyota jest procesem polegającym na usuwaniu zanieczyszczeń z filtra poprzez specjalny program, który nazywany jest "wypalaniem DPF". Proces ten może być wykonywany na kilka sposobów, w zależności od modelu samochodu i jego wersji. W przypadku niektórych modeli samochodów Toyota, wypalanie DPF może być wykonywane przez komputer diagnostyczny poprzez specjalne oprogramowanie, które jest dostarczane przez producenta. Polecam skontaktowanie się z autoryzowanym serwisem Toyota w celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących tego procesu i jego kosztów dla konkretnego modelu i rocznika samochodu.
Mateusz
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dużo ważnych i ciekawych info. Nie miałem pojęcia, że filtr dpf w toyocie avensis t27 wypala się w 600 stopniach!
adik
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Kondziu słyszałem, że w tych modelach ciężko jest zdemontować taki dpf, to prawda?
Kondziu
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ja właśnie ze swojej yariski regenerowałęm dpf i jestem bardzo zadowolony.

Popularne wpisy

8 Grudzień 2021

Czym wyczyścić katalizator?

Najlepszym rozwiązaniem na wyczyszczenie katalizatora z zalegających w nim zabrudzeń jest bardzo popularny preparat zwany Liqui Moly Catalic System Cleaner 8931, a następnie warto dodać środek, który opóźni przyczepność osadów i jest to Liqui Moly Catalic System Clean nr 7110 ...

10 stycznia 2022

Po co wycinać katalizator?

Jedyną sensowną odpowiedzią na powyższe pytanie jest to, że za katalizator można otrzymać całkiem dobre pieniądze, dlatego też nie kończą się ich ciągłe kradzieże ...