Wypalanie filtra DPF - czy to już regeneracja?

13 lutego 2018


   Ponieważ, z racji zmian w eko-polityce, konieczność spełniania coraz bardziej rygorystycznych norm związanych z ograniczeniem emisji spalin sprawiła, że obecność filtrów i układów, których zadaniem jest ograniczanie ilości wydostających się z samochodu trujących cząsteczek, stała się standardem, którego nieobecność, lub niesprawność eliminuje współczesne samochody z eksploatacji. Mowa oczywiście o filtrach cząstek stałych, które zależnie od kraju pochodzenia noszą nazwy DPF, GPF lub FAP.

Filtry cząsteczek stałych – konieczny dodatek


   Montowane jak najbliżej silnika filtry cząstek stałych są to filtry, których zadaniem jest oczyszczanie spalin z obecności węgla i jego pochodnych. Podczas spalania oleju napędowego w silniku konieczny jest odpowiedni dobór ilości dostarczanego do komory spalania tlenu. Jest to bardzo istotne, ponieważ, zbyt duża jego ilość powoduje, że w wysokiej temperaturze pracy silnika łączy się on z azotem i powstają niebezpieczne, trujące i rakotwórcze. Z kolei niedostateczna ilość tlenu sprawia, że spalanie węglowodorów odbywa się w sposób niecałkowity lub zupełnie w półspalaniu. Sprawia to, że spaliny bogate są w substancje, których emisja może skutkować niedopuszczeniem do eksploatacji. Stąd też obecność układów redukcji emisji spalin.

 

Filtr cząstek stałych Iveco Daily po regeneracji
Wypalanie filtra DPF Iveco Daily

 

 

Euro IV i jego efekty


   Najważniejsze układy służące do redukcji emisji spalin to oczywiście wspomniany filtr cząstek stałych DPF oraz układy katalitycznej redukcji spalin. W przypadku SCR – czyli selective catalyst reduction, całość procesu odbywa się na bazie reakcji chemicznych w reaktorze katalitycznym – stąd i jego nazwa. Proces oczyszczania strumienia spalin w przypadku DPF odbywa się mechanicznie. Tłoczone z silnika spaliny trafiają na specjalne metalowe lub ceramiczne wkłady filtrów DPF, gdzie zbierają się cząsteczki sadzy i zanieczyszczenia jakimi obudowane są cząsteczki węgla, zamiast trafiać do atmosfery. Od 2005 roku, czyli od wprowadzenia normy EURO IV znaleźć je możemy niemal w każdym nowym samochodzie, a od września 2017 są obowiązkowe w samochodach wyposażonych w silniki diesla. Oczyszczanie spalin w filtrach GPF odbywa się w sposób mechaniczny, co oznacza, że w końcu dojdzie do zapchania filtra cząstek stałych, z racji nagromadzenia się filtrowanych cząsteczek. W takim wypadku konieczne jest wymienienie filtra, jego wkładu albo regeneracja układu. W każdym rozwiązaniu można odnaleźć zarówno zalety, jak i wady podjętej decyzji.

 

Filtr z Mazdy Szóstki przed regeneracją
Wypalanie filtra DPF Mazda 6

 

 

Regeneracja filtra DPF i dopalanie sadzy w filtrze cząstek stałych 


   Ze względu na fakt, że filtry DPF należą do dość drogich elementów eksploatacyjnych, jeśli nie najdroższych, nie dla wszystkich korzystających z nowoczesnych diesli, wymiana jest akceptowalna, głównie ze względów finansowych. Cena filtra DPF/FAP potrafi przekraczać nawet kilka tysięcy złotych, a biorąc pod uwagę wiek i przebieg większości samochodów z silnikiem diesla na naszych drogach, koszt wymiany DPF realnym staje się przekroczenie wartości samochodu. Dlatego dobrą informacją dla wszystkich wykorzystujących diesle będzie więc możliwość regeneracji filtrów DPF. Odbywa się to na dwa sposoby. Pierwszym niosącym za sobą, po pierwsze, konieczność posiadania nowoczesnego diesla, oraz rozsądną eksploatację takiego auta, sposobem jest samooczyszczanie. Sterownik silnik silnika EDC potrafi rozpoznać objawy zapchania filtra DPF. W odpowiednich warunkach, deklarowanych podczas kodowania sterownika silnika, wymieniony sterownik dzięki informacjom z czujników, jak choćby różnicowego czujnika ciśnienia, może zdeterminować wywołanie dodatkowego wtrysku paliwa. Jest on nazywany potocznie powtryskiem i jest to dawka paliwa, która trafia do komory spalania w suwie wydechu. Z racji niskiego stopnia kompresji, nie dochodzi do samozapłonu dawki w komorze spalania i dochodzi do tak zwanego spalania pozakomorowego. W efekcie temperatura w filtrze DPF rośnie i dzięki temu (po przekroczeniu 600 stopni) zaczyna się wypalanie zgromadzonych w DPF-ie zanieczyszczeń. Jest to doskonały sposób na przywrócenie sprawności filtrowi zwłaszcza w nowoczesnych modelach samochodów. Odbywa się to podczas pracy silnika na wysokich obrotach, w specyficznych warunkach, wypalanie dpf na postoju, Volkswagen Passat B6 lub Opel Insignia realizują ze skutecznością przekraczającą nawet 70%. Jednak należy pamiętać, że w ten sposób nie jest usuwany popiół powstający po wypalaniu DPF-a i finalnie dojdzie do utraty właściwości filtrujących urządzenia. Dlatego też znacznie lepszym sposobem na przywrócenie pełni zdolności filtra jest jego regeneracja w specjalistycznych zakładach zajmujących się regeneracją filtrów DPF. Dopalanie sadzy w filtrze, czyli wypalanie DPF to nie regeneracja.

 

Filtr z VW Caddy na stole
Wypalanie filtra DPF Volkswagen Caddy

 

 

 

Jak odzyskać DPF-a?


   Jeśli wszystkie czujniki działają poprawnie, nie trzeba zastanawiać się, jak wymusić wypalanie DPF, ponieważ odbywa się to w sposób automatyczny. Kiedy poziom nagromadzonych w filtrze DPF zanieczyszczeń osiągnie poziom, w którym silnik przejdzie w tryb serwisowy i wypali nagromadzoną sadzę. Jednak niekiedy konieczny jest dodatkowy proces czyszczący DPF, ponieważ popiół powstały w wyniku wypalania nie poddaje się utlenianiu i mimo poprawnego działania samooczyszczania, konieczne będzie serwisowe czyszczenie połączone z demontażem filtra. Przy wykorzystaniu nowoczesnych maszyn dedykowanych do czyszczenia filtrów DPF, specjalnych chemikaliów czyszczących i w długotrwałym procesie oczyszczania FAP. Dzięki temu cena filtra DPF nie spędza snu z powiek wszystkim kierowcom samochodów, ponieważ zamiast kilku tysięcy na nowy wkład, zostawimy w zakładzie około kilkuset złotych.

 

Jeśli czytasz ten artykuł, czy nie szukałeś również:
- wypalanie DPF VW
- wypalanie DPF cena

 

Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Komentarze

Przemko 2019-01-24 15:03:59

Yyy to ja już nie czaje, skoro wypalanie to nie regeneracja, to chyba nie ma sensu bawić się w to wypalanie, tylko od razu oddać DPFa specjaliście od filtrów i pozbędę się na dugie lata tych ciągłych problemów z DPFem.

Laila 2019-01-21 15:37:20

A zawsze myślałam, że to jedno i to samo, świetnie, że ktoś mnie w tym w końcu uświadomił :D

waclaw12312 2019-01-28 08:46:26

Regeneracja dobra rzecz, a jeszcze jak w dobrej cenie to już miód!

Ulany A'le Rzeźbiony 2019-01-22 13:41:41

No jak masz sam węgiel w środku to chyba lepiej wypalić, nie? Węgiel się pali, nie? No, to wypalaj. Chyba że nie masz węgla to nie wypalisz, bo węgiel się pali, a popiół się nie pali, chyba wyraźnie napisał, nie?

Michał 2019-01-16 15:40:44

To w końcu to wypalnie ma sens czy lepiej regenerować?

Slimak323f 2019-01-22 15:21:26

Podłączam się do pytania kolegi o imieniu MIchał

Maciek 2019-01-25 10:14:01

Ogólnie wypalanie ma sens, pomaga na jakiś czas, jednak, gdy dojdzie do całkowitego zapchania dpf, trzeba będzie regenerować.

diana343 2019-01-23 09:42:14

Wypalanie okej, jednak regeneracja to gwarancja na nowe życie filtra!

iwona 2019-01-23 11:03:12

Dobra opcja to wypalanie, nie trzeba od razu nowego dpfa kupować, bo to pomaga.

Sonia Blejdstein 2019-01-25 12:19:49

Mój Mosiek to sobie sam ten filtr wypada, bo ostatnio stał przed garażem i dymił przez 10 minut, aż się odezwałam a tu się okazało że tak trzeba. To się nazywa aktywne wypalanie na postoju. Ot technologia

Kamil 2019-01-23 13:45:58

Wypalanie to nie regeneracja - przecież napisał chłop jak na płocie. Wypalić można sobie samemu...

tola 2019-01-22 11:02:20

Dużo dzięki Wam już wiem, świetny artykuł.

Lulek 2019-01-28 10:37:25

Nooo po wypalaniu na postoju ogromna plama zostaje, także uważajcie, gdzie to robicie :D

tomcioklusek 2019-01-24 12:41:25

Ja stawiam na regenerację i polecam każdemu posiadaczowi uszkodzonego DPF-a! :)

Nie znam sie to się wypowiem 2019-01-24 13:49:21

Tak, wypalanie to taka regeneracja na pół gwizdka

dpffan445 2019-01-22 09:03:07

Ciekawy artykuł, ale chyba regeneracja DPF-a jest bezpieczniejsza prawda?

@MICHAŁ 2019-01-28 11:49:10

Jak masz możliwość to przegoń auto po autostradzie na niskim biegu i jak nie pomoże, to będziesz wiedział że wypalanie nie działa i trzeba regenerować

Łukaszek 2019-02-08 14:47:47

@Michał wypalanie ma sens ale na krótki czas, a jak chcesz się pozbyć problemu na lata to lepiej zregeneruj dpfa.

notojak 2019-02-13 11:23:57

Może ktoś w końcu powie, czy lepiej regenerować czy wypalać, bo tyle tutaj różnych zdań ;c

Amadi 2019-02-04 15:40:37

@Michał oczywiście, że najlepiej regenerować. Wypalanie daje słąbszy efekt, regeneracja za to ratuje filtr, który jest potem jak nowy.

ksysiu34 2019-01-29 08:47:54

Bardzo fajnie napisane, polecam poczytać :D

Krystian 2019-01-29 10:15:57

Lulek dla mnie już za późno, na chodniku do domu taka plama została, że szok :D

marek klecha 2019-02-11 12:11:41

E co Wy się tak boicie tego wypalania? Nie ma żadnego ryzyka, wręcz przeciwnie zrobicie tylko na dobrze Waszemu autku :)

Manieck258 2019-02-14 09:52:20

Ja celuję tylko w regeneracje, nie chce już nic dolewać, ani wypalać :D

robson 2019-01-31 15:50:17

Tylko regeneracja i to najlepiej w specjalistycznej pracowni. Inne metody nie dają takich efektów.

Ritek 2019-02-14 11:47:09

Nie zgadzam się z Wami, że niby szkoda czasu na wypalanie...Wypalanie pomaga, dopiero jak popiołem się całkowicie zapcha filtr to regeneracja będzie potrzebna.

Kolega 2019-02-01 13:25:19

Lalek, to przyjadę na wypalanie, podpiszesz mi że bierzesz na siebie odpowiedzialność za moje auto i wypalaj Pan. Ja zapłacę, 50 dych mniej niż w serwisie, bo na ZUSik nie trzeba. Gra?

Milian 2019-02-05 08:42:08

@Michał Moim zdaniem od razu lepiej regenerować, dobra cenia i efekt super.

Ituś 2019-02-05 10:08:49

Szkoda czasu i zachodu głowy z tym wypalaniem dpf, bez stuprocentowej regeneracji problem będzie ciągle nawracał.

Maciek 2019-02-01 14:15:34

U mnie wypalanie już nie dało rady pomóc :( muszę oddać do jakiegoś fachowca od dpf, żeby mi zregenerował...

SZUMAHER 2019-02-11 13:29:20

Jak mu dasz buta takiego, żeby się za tobą nawet sarny oglądały to nie będziesz mieć problemu nigdy, bo wypali się do zera i po sprawie. A jak jeździsz jak, za przeproszeniem, baba, to sorry winnetou

Winnetou 2019-02-11 13:29:55

Nie ma sprawy kolego

XDEVILX 2019-01-29 15:42:29

@dpffan445 oczywiście majster, najbezpieczniej jest regenerować. W innym wypadku tylko zbędnie ryzykujesz.

Kornel 2019-02-12 09:49:22

@Nikuś coś słyszałem, że ona się zapala jak się dpf zapcha nie?

puszek 2019-02-15 09:47:55

Dobrze opisanie kiedy filtr oddać do regeneracji :)

Karol 2019-02-15 10:44:03

@Nikuś jakich diodach?? Ja mam Opla i nie mam żadnej diody, a co ta dioda ma znaczenie dla dpfu??

Lelek Kozodój 2019-02-05 14:19:13

Jak nie ma ryzyka? Chłopaku a jak Ci dawki nie współpracują z resztą to co? A?! zatkało? pocieknie Ci na miskę i zatrzesz turbo jak nic.

gbw231 2019-01-30 08:45:54

@Lulek Dlatego takie rzeczy zostawia się fachowcom! W Boschu za regeenrację jest dobra cena, także nie warto się męczyć samemu :)

Rafał K 2019-01-30 10:00:59

Lulek ja żem se właśnie na posadzce bidy narobił:D

Kevin 2019-02-01 15:47:20

@Lalek no oczywiście, że regeneracja skuteczniejsza, wyczyści porządnie filtr, usunie wszystko co trzeba i foltr jak nowy!

Delicja 2019-02-12 13:29:01

@Nikuś dowiedziałeś się czy nie? Ciekawa jestem :P

Rezi53 2019-02-06 08:46:21

@Pork Jak zrobią ci się w filtrze popioły, to twoje wypalanie nic ci nie pomoże. Wtedy to już albo nowy filtr, albo właśnie regeneracja.

Doniuś 2019-02-06 11:53:03

Oprócz tego, że w miejscu, w którym wykonujecie wypalanie może dostać ogromna czarna plama to nie macie żadnego ryzyka z wypalaniem :D

Wojtek 2019-02-04 13:49:34

Tylko regeneracja 100% wypalanie nie działa, oddałem na wypalanie, zapłaciłem, i nic to nie dało.

Nikuś 2019-02-04 14:02:14

A słyszał ktoś o jakiś diodach w Oplach, że jak filtr się zapcha to ta dioda się świecie czy coś? Ktoś kiedyś miał to w aucie?

Michał 2019-02-13 09:50:34

@Amadi no tak masz rację, ale za wypalanie dpf nic nie płacisz:) Regeneracja jednak trochę kosztuje...

Pork 2019-01-31 14:02:42

Ja tylko wypalam, czasem na autostradzie dam mu w palnik i żadnych regeneracji nie trzeba. Wystarczy dbać, jak o wszystko.

Lalek 2019-01-31 14:03:06

Jakiegoś dużego ryzyka podczas wypalania nie ma oczywiście, ale to nie jest takie skuteczne jak regeneracja.

Gacek 2019-02-07 15:31:13

@tomcioklusek też polecam regenerację dpf, robiłem u siebie i wszystko działa :) Pozdro

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer