Wypalanie filtra DPF - czy to już regeneracja?

13 lutego 2018


   Ponieważ, z racji zmian w eko-polityce, konieczność spełniania coraz bardziej rygorystycznych norm związanych z ograniczeniem emisji spalin sprawiła, że obecność filtrów i układów, których zadaniem jest ograniczanie ilości wydostających się z samochodu trujących cząsteczek, stała się standardem, którego nieobecność, lub niesprawność eliminuje współczesne samochody z eksploatacji. Mowa oczywiście o filtrach cząstek stałych, które zależnie od kraju pochodzenia noszą nazwy DPF, GPF lub FAP.

Filtry cząsteczek stałych – konieczny dodatek


   Montowane jak najbliżej silnika filtry cząstek stałych są to filtry, których zadaniem jest oczyszczanie spalin z obecności węgla i jego pochodnych. Podczas spalania oleju napędowego w silniku konieczny jest odpowiedni dobór ilości dostarczanego do komory spalania tlenu. Jest to bardzo istotne, ponieważ, zbyt duża jego ilość powoduje, że w wysokiej temperaturze pracy silnika łączy się on z azotem i powstają niebezpieczne, trujące i rakotwórcze. Z kolei niedostateczna ilość tlenu sprawia, że spalanie węglowodorów odbywa się w sposób niecałkowity lub zupełnie w półspalaniu. Sprawia to, że spaliny bogate są w substancje, których emisja może skutkować niedopuszczeniem do eksploatacji. Stąd też obecność układów redukcji emisji spalin.

 

Filtr cząstek stałych Iveco Daily po regeneracji
Wypalanie filtra DPF Iveco Daily

 

 

Euro IV i jego efekty


   Najważniejsze układy służące do redukcji emisji spalin to oczywiście wspomniany filtr cząstek stałych DPF oraz układy katalitycznej redukcji spalin. W przypadku SCR – czyli selective catalyst reduction, całość procesu odbywa się na bazie reakcji chemicznych w reaktorze katalitycznym – stąd i jego nazwa. Proces oczyszczania strumienia spalin w przypadku DPF odbywa się mechanicznie. Tłoczone z silnika spaliny trafiają na specjalne metalowe lub ceramiczne wkłady filtrów DPF, gdzie zbierają się cząsteczki sadzy i zanieczyszczenia jakimi obudowane są cząsteczki węgla, zamiast trafiać do atmosfery. Od 2005 roku, czyli od wprowadzenia normy EURO IV znaleźć je możemy niemal w każdym nowym samochodzie, a od września 2017 są obowiązkowe w samochodach wyposażonych w silniki diesla. Oczyszczanie spalin w filtrach GPF odbywa się w sposób mechaniczny, co oznacza, że w końcu dojdzie do zapchania filtra cząstek stałych, z racji nagromadzenia się filtrowanych cząsteczek. W takim wypadku konieczne jest wymienienie filtra, jego wkładu albo regeneracja układu. W każdym rozwiązaniu można odnaleźć zarówno zalety, jak i wady podjętej decyzji.

 

Filtr z Mazdy Szóstki przed regeneracją
Wypalanie filtra DPF Mazda 6

 

 

Regeneracja filtra DPF i dopalanie sadzy w filtrze cząstek stałych 


   Ze względu na fakt, że filtry DPF należą do dość drogich elementów eksploatacyjnych, jeśli nie najdroższych, nie dla wszystkich korzystających z nowoczesnych diesli, wymiana jest akceptowalna, głównie ze względów finansowych. Cena filtra DPF/FAP potrafi przekraczać nawet kilka tysięcy złotych, a biorąc pod uwagę wiek i przebieg większości samochodów z silnikiem diesla na naszych drogach, koszt wymiany DPF realnym staje się przekroczenie wartości samochodu. Dlatego dobrą informacją dla wszystkich wykorzystujących diesle będzie więc możliwość regeneracji filtrów DPF. Odbywa się to na dwa sposoby. Pierwszym niosącym za sobą, po pierwsze, konieczność posiadania nowoczesnego diesla, oraz rozsądną eksploatację takiego auta, sposobem jest samooczyszczanie. Sterownik silnik silnika EDC potrafi rozpoznać objawy zapchania filtra DPF. W odpowiednich warunkach, deklarowanych podczas kodowania sterownika silnika, wymieniony sterownik dzięki informacjom z czujników, jak choćby różnicowego czujnika ciśnienia, może zdeterminować wywołanie dodatkowego wtrysku paliwa. Jest on nazywany potocznie powtryskiem i jest to dawka paliwa, która trafia do komory spalania w suwie wydechu. Z racji niskiego stopnia kompresji, nie dochodzi do samozapłonu dawki w komorze spalania i dochodzi do tak zwanego spalania pozakomorowego. W efekcie temperatura w filtrze DPF rośnie i dzięki temu (po przekroczeniu 600 stopni) zaczyna się wypalanie zgromadzonych w DPF-ie zanieczyszczeń. Jest to doskonały sposób na przywrócenie sprawności filtrowi zwłaszcza w nowoczesnych modelach samochodów. Odbywa się to podczas pracy silnika na wysokich obrotach, w specyficznych warunkach, wypalanie dpf na postoju, Volkswagen Passat B6 lub Opel Insignia realizują ze skutecznością przekraczającą nawet 70%. Jednak należy pamiętać, że w ten sposób nie jest usuwany popiół powstający po wypalaniu DPF-a i finalnie dojdzie do utraty właściwości filtrujących urządzenia. Dlatego też znacznie lepszym sposobem na przywrócenie pełni zdolności filtra jest jego regeneracja w specjalistycznych zakładach zajmujących się regeneracją filtrów DPF. Dopalanie sadzy w filtrze, czyli wypalanie DPF to nie regeneracja.

 

Filtr z VW Caddy na stole
Wypalanie filtra DPF Volkswagen Caddy

 

 

 

Jak odzyskać DPF-a?


   Jeśli wszystkie czujniki działają poprawnie, nie trzeba zastanawiać się, jak wymusić wypalanie DPF, ponieważ odbywa się to w sposób automatyczny. Kiedy poziom nagromadzonych w filtrze DPF zanieczyszczeń osiągnie poziom, w którym silnik przejdzie w tryb serwisowy i wypali nagromadzoną sadzę. Jednak niekiedy konieczny jest dodatkowy proces czyszczący DPF, ponieważ popiół powstały w wyniku wypalania nie poddaje się utlenianiu i mimo poprawnego działania samooczyszczania, konieczne będzie serwisowe czyszczenie połączone z demontażem filtra. Przy wykorzystaniu nowoczesnych maszyn dedykowanych do czyszczenia filtrów DPF, specjalnych chemikaliów czyszczących i w długotrwałym procesie oczyszczania FAP. Dzięki temu cena filtra DPF nie spędza snu z powiek wszystkim kierowcom samochodów, ponieważ zamiast kilku tysięcy na nowy wkład, zostawimy w zakładzie około kilkuset złotych.

 

Jeśli czytasz ten artykuł, czy nie szukałeś również:
- wypalanie DPF VW
- wypalanie DPF cena

 

Oceń:

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

14 marca 2018

Czyszczenie DPF - Jak samemu wyczyścić DPF?

   Duża część kierowców nowoczesnych samochodów...

13 marca 2018

Usuwanie filtra DPF, konsekwencje usunięcia filtra cząstek stałych

   Praktyka niegdyś bardzo popularna, dziś na szczęście...

12 marca 2018

Regeneracja filtra cząstek stałych

   Dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych udało...

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer