Wypalanie filtra DPF - czy to już regeneracja?

13 lutego 2018


   Ponieważ, z racji zmian w eko-polityce, konieczność spełniania coraz bardziej rygorystycznych norm związanych z ograniczeniem emisji spalin sprawiła, że obecność filtrów i układów, których zadaniem jest ograniczanie ilości wydostających się z samochodu trujących cząsteczek, stała się standardem, którego nieobecność, lub niesprawność eliminuje współczesne samochody z eksploatacji. Mowa oczywiście o filtrach cząstek stałych, które zależnie od kraju pochodzenia noszą nazwy DPF, GPF lub FAP.

Filtry cząsteczek stałych – konieczny dodatek


   Montowane jak najbliżej silnika filtry cząstek stałych są to filtry, których zadaniem jest oczyszczanie spalin z obecności węgla i jego pochodnych. Podczas spalania oleju napędowego w silniku konieczny jest odpowiedni dobór ilości dostarczanego do komory spalania tlenu. Jest to bardzo istotne, ponieważ, zbyt duża jego ilość powoduje, że w wysokiej temperaturze pracy silnika łączy się on z azotem i powstają niebezpieczne, trujące i rakotwórcze. Z kolei niedostateczna ilość tlenu sprawia, że spalanie węglowodorów odbywa się w sposób niecałkowity lub zupełnie w półspalaniu. Sprawia to, że spaliny bogate są w substancje, których emisja może skutkować niedopuszczeniem do eksploatacji. Stąd też obecność układów redukcji emisji spalin.

 

Filtr cząstek stałych Iveco Daily po regeneracji
Wypalanie filtra DPF Iveco Daily

 

 

Euro IV i jego efekty


   Najważniejsze układy służące do redukcji emisji spalin to oczywiście wspomniany filtr cząstek stałych DPF oraz układy katalitycznej redukcji spalin. W przypadku SCR – czyli selective catalyst reduction, całość procesu odbywa się na bazie reakcji chemicznych w reaktorze katalitycznym – stąd i jego nazwa. Proces oczyszczania strumienia spalin w przypadku DPF odbywa się mechanicznie. Tłoczone z silnika spaliny trafiają na specjalne metalowe lub ceramiczne wkłady filtrów DPF, gdzie zbierają się cząsteczki sadzy i zanieczyszczenia jakimi obudowane są cząsteczki węgla, zamiast trafiać do atmosfery. Od 2005 roku, czyli od wprowadzenia normy EURO IV znaleźć je możemy niemal w każdym nowym samochodzie, a od września 2017 są obowiązkowe w samochodach wyposażonych w silniki diesla. Oczyszczanie spalin w filtrach GPF odbywa się w sposób mechaniczny, co oznacza, że w końcu dojdzie do zapchania filtra cząstek stałych, z racji nagromadzenia się filtrowanych cząsteczek. W takim wypadku konieczne jest wymienienie filtra, jego wkładu albo regeneracja układu. W każdym rozwiązaniu można odnaleźć zarówno zalety, jak i wady podjętej decyzji.

 

Filtr z Mazdy Szóstki przed regeneracją
Wypalanie filtra DPF Mazda 6

 

 

Regeneracja filtra DPF i dopalanie sadzy w filtrze cząstek stałych 


   Ze względu na fakt, że filtry DPF należą do dość drogich elementów eksploatacyjnych, jeśli nie najdroższych, nie dla wszystkich korzystających z nowoczesnych diesli, wymiana jest akceptowalna, głównie ze względów finansowych. Cena filtra DPF/FAP potrafi przekraczać nawet kilka tysięcy złotych, a biorąc pod uwagę wiek i przebieg większości samochodów z silnikiem diesla na naszych drogach, koszt wymiany DPF realnym staje się przekroczenie wartości samochodu. Dlatego dobrą informacją dla wszystkich wykorzystujących diesle będzie więc możliwość regeneracji filtrów DPF. Odbywa się to na dwa sposoby. Pierwszym niosącym za sobą, po pierwsze, konieczność posiadania nowoczesnego diesla, oraz rozsądną eksploatację takiego auta, sposobem jest samooczyszczanie. Sterownik silnik silnika EDC potrafi rozpoznać objawy zapchania filtra DPF. W odpowiednich warunkach, deklarowanych podczas kodowania sterownika silnika, wymieniony sterownik dzięki informacjom z czujników, jak choćby różnicowego czujnika ciśnienia, może zdeterminować wywołanie dodatkowego wtrysku paliwa. Jest on nazywany potocznie powtryskiem i jest to dawka paliwa, która trafia do komory spalania w suwie wydechu. Z racji niskiego stopnia kompresji, nie dochodzi do samozapłonu dawki w komorze spalania i dochodzi do tak zwanego spalania pozakomorowego. W efekcie temperatura w filtrze DPF rośnie i dzięki temu (po przekroczeniu 600 stopni) zaczyna się wypalanie zgromadzonych w DPF-ie zanieczyszczeń. Jest to doskonały sposób na przywrócenie sprawności filtrowi zwłaszcza w nowoczesnych modelach samochodów. Odbywa się to podczas pracy silnika na wysokich obrotach, w specyficznych warunkach, wypalanie dpf na postoju, Volkswagen Passat B6 lub Opel Insignia realizują ze skutecznością przekraczającą nawet 70%. Jednak należy pamiętać, że w ten sposób nie jest usuwany popiół powstający po wypalaniu DPF-a i finalnie dojdzie do utraty właściwości filtrujących urządzenia. Dlatego też znacznie lepszym sposobem na przywrócenie pełni zdolności filtra jest jego regeneracja w specjalistycznych zakładach zajmujących się regeneracją filtrów DPF. Dopalanie sadzy w filtrze, czyli wypalanie DPF to nie regeneracja.

 

Filtr z VW Caddy na stole
Wypalanie filtra DPF Volkswagen Caddy

 

 

 

Jak odzyskać DPF-a?


   Jeśli wszystkie czujniki działają poprawnie, nie trzeba zastanawiać się, jak wymusić wypalanie DPF, ponieważ odbywa się to w sposób automatyczny. Kiedy poziom nagromadzonych w filtrze DPF zanieczyszczeń osiągnie poziom, w którym silnik przejdzie w tryb serwisowy i wypali nagromadzoną sadzę. Jednak niekiedy konieczny jest dodatkowy proces czyszczący DPF, ponieważ popiół powstały w wyniku wypalania nie poddaje się utlenianiu i mimo poprawnego działania samooczyszczania, konieczne będzie serwisowe czyszczenie połączone z demontażem filtra. Przy wykorzystaniu nowoczesnych maszyn dedykowanych do czyszczenia filtrów DPF, specjalnych chemikaliów czyszczących i w długotrwałym procesie oczyszczania FAP. Dzięki temu cena filtra DPF nie spędza snu z powiek wszystkim kierowcom samochodów, ponieważ zamiast kilku tysięcy na nowy wkład, zostawimy w zakładzie około kilkuset złotych.

 

Jeśli czytasz ten artykuł, czy nie szukałeś również:
- wypalanie DPF VW
- wypalanie DPF cena

 

Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Komentarze

Michał 2019-01-16 15:40:44

To w końcu to wypalnie ma sens czy lepiej regenerować?

1
Laila 2019-01-21 15:37:20

A zawsze myślałam, że to jedno i to samo, świetnie, że ktoś mnie w tym w końcu uświadomił :D

6
dpffan445 2019-01-22 09:03:07

Ciekawy artykuł, ale chyba regeneracja DPF-a jest bezpieczniejsza prawda?

0
tola 2019-01-22 11:02:20

Dużo dzięki Wam już wiem, świetny artykuł.

-2
Ulany A'le Rzeźbiony 2019-01-22 13:41:41

No jak masz sam węgiel w środku to chyba lepiej wypalić, nie? Węgiel się pali, nie? No, to wypalaj. Chyba że nie masz węgla to nie wypalisz, bo węgiel się pali, a popiół się nie pali, chyba wyraźnie napisał, nie?

1
Slimak323f 2019-01-22 15:21:26

Podłączam się do pytania kolegi o imieniu MIchał

0
diana343 2019-01-23 09:42:14

Wypalanie okej, jednak regeneracja to gwarancja na nowe życie filtra!

-3
iwona 2019-01-23 11:03:12

Dobra opcja to wypalanie, nie trzeba od razu nowego dpfa kupować, bo to pomaga.

2
Kamil 2019-01-23 13:45:58

Wypalanie to nie regeneracja - przecież napisał chłop jak na płocie. Wypalić można sobie samemu...

0
tomcioklusek 2019-01-24 12:41:25

Ja stawiam na regenerację i polecam każdemu posiadaczowi uszkodzonego DPF-a! :)

0
Nie znam sie to się wypowiem 2019-01-24 13:49:21

Tak, wypalanie to taka regeneracja na pół gwizdka

-3
Przemko 2019-01-24 15:03:59

Yyy to ja już nie czaje, skoro wypalanie to nie regeneracja, to chyba nie ma sensu bawić się w to wypalanie, tylko od razu oddać DPFa specjaliście od filtrów i pozbędę się na dugie lata tych ciągłych problemów z DPFem.

3
Maciek 2019-01-25 10:14:01

Ogólnie wypalanie ma sens, pomaga na jakiś czas, jednak, gdy dojdzie do całkowitego zapchania dpf, trzeba będzie regenerować.

1
Sonia Blejdstein 2019-01-25 12:19:49

Mój Mosiek to sobie sam ten filtr wypada, bo ostatnio stał przed garażem i dymił przez 10 minut, aż się odezwałam a tu się okazało że tak trzeba. To się nazywa aktywne wypalanie na postoju. Ot technologia

0
waclaw12312 2019-01-28 08:46:26

Regeneracja dobra rzecz, a jeszcze jak w dobrej cenie to już miód!

-1
Lulek 2019-01-28 10:37:25

Nooo po wypalaniu na postoju ogromna plama zostaje, także uważajcie, gdzie to robicie :D

-2
@MICHAŁ 2019-01-28 11:49:10

Jak masz możliwość to przegoń auto po autostradzie na niskim biegu i jak nie pomoże, to będziesz wiedział że wypalanie nie działa i trzeba regenerować

4
ksysiu34 2019-01-29 08:47:54

Bardzo fajnie napisane, polecam poczytać :D

2
Krystian 2019-01-29 10:15:57

Lulek dla mnie już za późno, na chodniku do domu taka plama została, że szok :D

-2
XDEVILX 2019-01-29 15:42:29

@dpffan445 oczywiście majster, najbezpieczniej jest regenerować. W innym wypadku tylko zbędnie ryzykujesz.

-1
gbw231 2019-01-30 08:45:54

@Lulek Dlatego takie rzeczy zostawia się fachowcom! W Boschu za regeenrację jest dobra cena, także nie warto się męczyć samemu :)

1
Rafał K 2019-01-30 10:00:59

Lulek ja żem se właśnie na posadzce bidy narobił:D

Pork 2019-01-31 14:02:42

Ja tylko wypalam, czasem na autostradzie dam mu w palnik i żadnych regeneracji nie trzeba. Wystarczy dbać, jak o wszystko.

1
Lalek 2019-01-31 14:03:06

Jakiegoś dużego ryzyka podczas wypalania nie ma oczywiście, ale to nie jest takie skuteczne jak regeneracja.

3
robson 2019-01-31 15:50:17

Tylko regeneracja i to najlepiej w specjalistycznej pracowni. Inne metody nie dają takich efektów.

Kolega 2019-02-01 13:25:19

Lalek, to przyjadę na wypalanie, podpiszesz mi że bierzesz na siebie odpowiedzialność za moje auto i wypalaj Pan. Ja zapłacę, 50 dych mniej niż w serwisie, bo na ZUSik nie trzeba. Gra?

Maciek 2019-02-01 14:15:34

U mnie wypalanie już nie dało rady pomóc :( muszę oddać do jakiegoś fachowca od dpf, żeby mi zregenerował...

-4
Kevin 2019-02-01 15:47:20

@Lalek no oczywiście, że regeneracja skuteczniejsza, wyczyści porządnie filtr, usunie wszystko co trzeba i foltr jak nowy!

0
Wojtek 2019-02-04 13:49:34

Tylko regeneracja 100% wypalanie nie działa, oddałem na wypalanie, zapłaciłem, i nic to nie dało.

-3
Nikuś 2019-02-04 14:02:14

A słyszał ktoś o jakiś diodach w Oplach, że jak filtr się zapcha to ta dioda się świecie czy coś? Ktoś kiedyś miał to w aucie?

0
Amadi 2019-02-04 15:40:37

@Michał oczywiście, że najlepiej regenerować. Wypalanie daje słąbszy efekt, regeneracja za to ratuje filtr, który jest potem jak nowy.

1
Milian 2019-02-05 08:42:08

@Michał Moim zdaniem od razu lepiej regenerować, dobra cenia i efekt super.

0
Ituś 2019-02-05 10:08:49

Szkoda czasu i zachodu głowy z tym wypalaniem dpf, bez stuprocentowej regeneracji problem będzie ciągle nawracał.

Lelek Kozodój 2019-02-05 14:19:13

Jak nie ma ryzyka? Chłopaku a jak Ci dawki nie współpracują z resztą to co? A?! zatkało? pocieknie Ci na miskę i zatrzesz turbo jak nic.

0
Rezi53 2019-02-06 08:46:21

@Pork Jak zrobią ci się w filtrze popioły, to twoje wypalanie nic ci nie pomoże. Wtedy to już albo nowy filtr, albo właśnie regeneracja.

Doniuś 2019-02-06 11:53:03

Oprócz tego, że w miejscu, w którym wykonujecie wypalanie może dostać ogromna czarna plama to nie macie żadnego ryzyka z wypalaniem :D

Gacek 2019-02-07 15:31:13

@tomcioklusek też polecam regenerację dpf, robiłem u siebie i wszystko działa :) Pozdro

Łukaszek 2019-02-08 14:47:47

@Michał wypalanie ma sens ale na krótki czas, a jak chcesz się pozbyć problemu na lata to lepiej zregeneruj dpfa.

marek klecha 2019-02-11 12:11:41

E co Wy się tak boicie tego wypalania? Nie ma żadnego ryzyka, wręcz przeciwnie zrobicie tylko na dobrze Waszemu autku :)

SZUMAHER 2019-02-11 13:29:20

Jak mu dasz buta takiego, żeby się za tobą nawet sarny oglądały to nie będziesz mieć problemu nigdy, bo wypali się do zera i po sprawie. A jak jeździsz jak, za przeproszeniem, baba, to sorry winnetou

Winnetou 2019-02-11 13:29:55

Nie ma sprawy kolego

Kornel 2019-02-12 09:49:22

@Nikuś coś słyszałem, że ona się zapala jak się dpf zapcha nie?

Delicja 2019-02-12 13:29:01

@Nikuś dowiedziałeś się czy nie? Ciekawa jestem :P

Michał 2019-02-13 09:50:34

@Amadi no tak masz rację, ale za wypalanie dpf nic nie płacisz:) Regeneracja jednak trochę kosztuje...

notojak 2019-02-13 11:23:57

Może ktoś w końcu powie, czy lepiej regenerować czy wypalać, bo tyle tutaj różnych zdań ;c

Manieck258 2019-02-14 09:52:20

Ja celuję tylko w regeneracje, nie chce już nic dolewać, ani wypalać :D

Ritek 2019-02-14 11:47:09

Nie zgadzam się z Wami, że niby szkoda czasu na wypalanie...Wypalanie pomaga, dopiero jak popiołem się całkowicie zapcha filtr to regeneracja będzie potrzebna.

puszek 2019-02-15 09:47:55

Dobrze opisanie kiedy filtr oddać do regeneracji :)

Karol 2019-02-15 10:44:03

@Nikuś jakich diodach?? Ja mam Opla i nie mam żadnej diody, a co ta dioda ma znaczenie dla dpfu??

do gacek 2019-02-18 10:43:47

gdzie robiłeś regenerację? drogo cię to wyszło?

volvo 2019-02-18 11:49:33

@notojak powiem tak: wypalanie możesz zrobić, sam za darmo ale to jedyny plus, po wyczyszczeniu dpfa problem zapchania zaraz wraca...a regeneracja pomaga na znacznie dłużej!!!

Dariusz 2019-02-19 09:56:11

Wypalanie na jakieś 500 km wystarcza, wiem, bo już wypalałem dwa razy.

lukas 2019-02-20 10:18:53

Oczywiście, że regeneracja to nie jest wypalanie, bo wypalanie zrobicie sami a regeneracja to tylko w warsztacie

JacekS 2019-02-21 10:20:18

@iwona tak zapobiegawczo, ażebyś wiedziała, ze jak wypalanie przestanie dawać efekty to możesz jeszcze zregenerować dpfa, nie musisz od razu kupować nowego, szkoda kasy :) Pozdrawiam koleżankę

VAGER 2019-02-21 11:03:08

Do VW to jeszcze idzie znaleźć, do Skody też (Superb mam), ale jak będziesz szukać do Subaru, Mazdy a nie daj boże czegoś jeszcze bardziej unikatowego, to siema, grube miliony Panie, grube miliony.

Elek 2019-02-22 10:45:59

A regeneracja dpf do fiata doblo ile by u Was kosztowało? Pozdrawiam :)

Zygi 2019-02-25 10:27:35

@dpffan445 czy ja wiem czy regeneracja dpf bezpieczniejsza? Ale na pewno skuteczniejsza :)

Marcin G 2019-02-26 10:14:26

Ja nie wiem czego Wy się koledzy boicie wypalania? Przecież to jeden z najskuteczniejszych sposobów na czyszczenie jest.

bmw 2019-02-27 11:21:06

Pamiętajcie, że po wypaleniu dpfa od razu wymieńcie olej.

Szymcio 2019-02-28 10:47:29

Witam, a podczas wypalania w trasie to jakie najlepiej obroty trzymać? 3000?

Jacuśśś 2019-03-01 11:28:07

Wypalanie dpfa na postoju to jest fajna zabawa, my zawsze z kolegami ubaw z tego mamy :D

Kamill 2019-03-04 11:08:26

A jak następuje to wypalanie dpf to skąd ja mam to wiedzieć, że to już akurat teraz się zaczyna? Jakaś kontrolka się świeci czy coś?

daro67 2019-03-05 14:20:12

@bmw Serio, a jak ktoś regularnie co 10 tys. km wymienia olej to musi jeszcze dodatkowo po wypalaniu dpfa wymieniać??

konrad 2019-03-06 15:06:50

Wypalanie dpf nic przecież nie kosztuje , więc jest lepszą opcją niż regeneracja :)

krzyś57 2019-03-07 14:58:00

@marek klecha no dokładnie nie wiem co koledzy się tak boją wypalania dpf :)

Ficek 2019-03-11 09:00:04

@Gacek Ja regenerowałem tą metodą wodną i polecam każdemu, filtr czyściutki i auto jeździ w końcu tak jak trzeba.

Maciej S 2019-03-11 14:02:41

Czyli mam rozumieć, że regeneracja daje takie same efekty jak wypalanie dpf?

Berto 2019-03-12 08:50:52

Jak już się filtr pożadnie zapcha, to tylko regeneracja go ratuje. Dobrze, że chociaż ceny są przystępne.

viano 2019-03-12 12:11:21

To co w końcu będzie lepsze dla naszych filtrów dpf: wypalanie czy regeneracja?

Jacek 2019-03-13 08:44:03

@volvo Dokładnie, jak już się zregeneruje w dobrym serwisie, to potem jest spokój z filtrem!

Gregorii 2019-03-14 08:47:24

Jak się umie samemu dobrze wypalić DPF to super sprawa.

Kornel 2019-03-15 08:44:03

A czy takie wypalanie jest bezpieczne, czy lepiej regenerować?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

21 lipca 2019

Co robimy źle w codziennym użytkowaniu filtra DPF w samochodzie?

Co robimy źle w codziennym użytkowaniu filtra DPF w samochodzie   Filtry...

21 lipca 2019

DPF usuwanie

DPF usuwanie   Usuwanie filtrów cząstek stałych...

20 lipca 2019

Jak dbać o DPF? Proste wskazówki, znakomite efekty!

Jak dbać o DPF? Proste wskazówki, znakomite efekty!   Kierowcy,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer