Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Z czym wiąże się zaostrzenie norm emisji spalin, któremu podlegają także ciągniki rolnicze i traktory? Regeneracja DPF, SCR i katalizatorów z pewnością okaże się aktualnie coraz częściej wybieraną opcją, ponieważ coraz więcej osób przekonuje się, że elementów układu oczyszczania spalin po prostu nie opłaca się usuwać. W przypadku traktorów, ciągników i innego rodzaju maszyn rolniczych wiąże się to nie tylko z uwalnianiem dużych zawartości szkodliwych substancji do atmosfery, ale także z realnym zagrożeniem braku możliwości podbicia przeglądu technicznego, a także utraty dotacji, jeżeli obejmuje ona wyposażenie we wspomniane maszyny.
Współczesne traktory i ciągniki to maszyny coraz bardziej ekologiczne, zatem w ich układach oczyszczania spalin można znaleźć:
-
system EGR
-
filtr cząstek stałych DPF
-
katalizator DOC
-
system SCR
-
katalizator oczyszczający CUC.
Ich poprawne funkcjonowanie jest bardzo istotne, a nawet drobne, niepozorne usterki mogą okazać się bardzo niebezpieczne dla właściwej pracy pozostałych podzespołów oraz silnika. W tym artykule poruszymy istotną i aktualną tematykę, jaką jest czyszczenie DPF – czy warto regenerować filtr cząstek stałych i katalizatory w traktorach? Związane z regeneracją elementów układów oczyszczania spalin w ciągnikach i traktorach kwestie poruszyliśmy w niniejszym artykule.
1. Traktory i ciągniki rolnicze – ile kosztuje czyszczenie DPF?
Czyszczenie DPF czy też regeneracja katalizatora i cena za realizację tego usługi to kwestia, która posiadaczy i użytkowników maszyn rolniczych zazwyczaj interesuje najbardziej. Warto mieć na uwadze, że cena będzie różnić się przede wszystkim w zależności od miejsca, w którym usługa jest realizowana, jednakże rekomendujemy wybór takich serwisów, które po prostu mają w tym praktykę. Oddawanie filtra cząstek stałych do niedoświadczonych lub niewyposażonych w odpowiednią aparaturę mechaników będzie wiązało się z ryzykiem ponoszenia dodatkowych kosztów, ponieważ podzespół może zostać po prostu uszkodzony. Z uwagi na ten fakt zalecamy, by wybierać te serwisy, które oferują ceny adekwatne do jakości świadczonych usług i napraw.
W kwestii ceny za czyszczenie i regenerację katalizatorów bądź filtrów cząstek stałych zdemontowanych z traktorów i ciągników warto także odnieść ją do kosztów związanych z wycinaniem bądź komputerowym usuwaniem DPF, gdyż usługi same w sobie kosztują sporo, a do tego wiążą się z ryzykiem poniesienia konsekwencji finansowych. O wiele lepiej będzie zainwestować w usługę, jaką jest regeneracja DPF i katalizatorów z maszyn rolniczych, gdyż dzięki jej realizacji traktor odzyskuje moc, a do tego emituje do atmosfery znacznie mniej szkodliwych substancji i związków chemicznych.
Praktycznie każdy filtr cząstek stałych w ciągnikach rolniczych nadaje się do regeneracji, która jest bardzo opłacalną alternatywą dla zakupu fabrycznie nowego podzespołu. Jeżeli zatem potrzebujesz wyczyścić filtr cząstek stałych Zetor Proxima, DPF z traktora Kubota czy też filtr cząstek stałych Massey Ferguson, nie zastanawiaj się nad tym zbyt długo, a zamiast tego przystąp do działania!
Zważając na to, że w naszym serwisie umawiamy kuriera po zdemontowany DPF lub katalizator, Klientowi pozostaje jedynie kwestia demontażu, a transportem i czyszczeniem zajmiemy się sami. Aby zmaksymalizować skuteczność regeneracji, dostarczony katalizator lub filtr cząstek stałych jest poddawany badaniom stanu technicznego oraz przepustowości. Dopiero po tego typu analizie można zamontować go w specjalistycznej maszynie do czyszczenia DPF, za pomocą której można też wyczyścić katalizator SCR AdBlue w ciągnikach rolniczych i traktorach wszystkich marek. Aby z wnętrza regenerowanego elementu pozbyć się zanieczyszczeń wszelkiego rodzaju, wpuszczana jest do niego podgrzana woda z dodatkiem dedykowanego detergentu, który pomimo znakomitych właściwości czyszczących jest w pełni bezpieczny dla delikatnego wkładu DPF/KAT. Procedura mycia jest powtarzana aż do osiągnięcia oczekiwanego efektu, czyli zbliżonej do 100% przepustowości filtra. Po zakończonym płukaniu katalizator bądź filtr jest suszony, by mogło zostać przeprowadzone ponowne badanie przepustowości. Dopiero po potwierdzeniu skuteczności czyszczenia podzespół może zostać przygotowany do przekazania Klientowi bądź do wysyłki na wskazany przez niego adres.
2. DPF, DOC, EGR, CUC oraz SCR AdBlue w traktorach i ciągnikach rolniczych
Tak, jak już wspomnieliśmy, wiele maszyn rolniczych, a zwłaszcza ciągniki i traktory zawiera już nie jeden, a kilka modułów, których zadaniem jest maksymalnie skuteczne oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji. Jakakolwiek ingerencja, usuwanie lub przeprogramowanie owych elementów to działanie, które stanowczo możemy określić jako nierozsądne, ponieważ wpływają negatywnie nie tylko na stan środowiska naturalnego, ale także na samo funkcjonowanie maszyny.
3. W jaki sposób oczyszczanie są spaliny we współczesnych traktorach i ciągnikach?
1. Najbardziej popularnym elementem odpowiadającym za oczyszczanie gazów wylotowych z cząstek stałych PM, tlenku węgla CO oraz węglowodorów HC jest filtr DPF. Mianem pioniera w stosowaniu filtrów cząstek stałych określa się producenta, jakim jest John Deere. Znane nie tylko wśród rolników przedsiębiorstwo wypuściło na rynek serie wyposażone w filtry cząstek stałych ciągniki rolnicze takie, jak:
-
John Deere 5E
-
John Deere 5G
-
John Deere 5M
-
John Deere 6M
-
John Deere 6MC
-
John Deere 6R
-
John Deere 6 RC
-
John Deere 7R
-
John Deere 8R
-
John Deere 8RT
-
John Deere 9R
-
John Deere 9RT.
Oczywiście w filtry cząstek stałych nie zostały wyposażone jedynie traktory z amerykańskiego przedsiębiorstwa, możemy je znaleźć także w ciągnikach i maszynach rolniczych innych znanych na całym świecie producentów, takich jak Kubota, Zetor czy New Holland, o których więcej będziemy pisać w kolejnych opracowaniach należących to tej serii artykułów.
Skoro już wiesz, jak nierozsądnym postępowaniem jest usuwanie DPF w ciągniku rolniczym, chcemy także wskazać Ci praktyczne rozwiązania na problemy z filtrem cząstek stałych. Nowsze modele traktorów są wyposażone w zaawansowane systemy, które informują kierowcę o poziomie zapchania filtra, a także o potrzebie przeprowadzenia pasywnej lub aktywnej regeneracji, czyli wypalania go. Chociaż w wielu modelach jest to możliwe, nie zalecamy przerywania owej procedury zbyt często, ponieważ wstrzymywanie wypalanie DPF John Deere, wypalania DPF Kubota czy też wypalania DPF New Holland, podobnie jak w traktorach innych marek, może prowadzić do usterki filtra cząstek stałych.
DPF, który wymusza wypalanie częściej, niż zazwyczaj, najprawdopodobniej jest zapchany. Aby usunąć blokujące jego porowate kanaliki zanieczyszczenia, w żadnym wypadku nie należy usuwać samego filtra cząstek stałych! Na pozbycie się tego problemu z ciągników, traktorów oraz innych maszyn rolniczych są inne sposoby, a prym w skuteczności i opłacalności wiedzie w nich właśnie regeneracja DPF.
2. Za co w ciągniku lub traktorze odpowiada zawór EGR? Moduł ten ma stosunkowo proste zadanie, gdyż odpowiada on za wtłoczenie określonych zawartości spalin wydechowych na powrót do kolektora dolotowego.
3. Za to, by z rur wydechowych maszyn rolniczych nie wydostawały się przekraczające normy ilości zanieczyszczeń, odpowiada także katalizator DOC określany często jako katalizator oksydacyjny. Za jego sprawą redukcji ulegają tlenki węgla oraz węglowodory zawarte w spalinach.
4. Ścisłą współpracę z układem SCR, który opiszemy w kolejnym punkcie, w wielu traktorach i ciągnikach rolniczych podejmuje katalizator CUC. Dla wielu naszych Czytelników z pewnością będzie to dość innowacyjna informacja, jednakże rola katalizatora CUC jest naprawdę istotna i warto co nieco o niej wiedzieć. W tym katalizatorze oczyszczającym resztki amoniaku są przekształcane w czysty azot i parę wodną, czyli substancje w pełni bezpieczne dla środowiska naturalnego.
5. Kolejnym, obecnie wręcz niezbędnym elementem oczyszczania spalin jest układ SCR. Określany jako system selektywnej redukcji katalitycznej moduł używa AdBlue do neutralizowania szkodliwych substancji, których część zostaje następnie skierowana do katalizatora CUC. Nawet z pozoru nieszkodliwe programowe wyłączanie AdBlue może okazać się bezpośrednią przyczyną niespełniania europejskich przepisów odnoszących się do zawartości zanieczyszczeń w spalinach.
Normy emisji spalin w traktorach i ciągnikach rolniczych – Stage V
Wraz z wprowadzeniem kolejnej normy emisji spalin Tier/Stage V kwestia regeneracji filtrów cząstek stałych i katalizatorach w traktorach i ciągnikach rolniczych stała się jeszcze bardziej istotna. Znaczne ograniczenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych w gazach wylotowych generowanych nawet przez maszyny użytkowane przez rolników to dla wielu z nich wyzwanie, zwłaszcza gdy wcześniej dość nierozważnie zdecydowali się na usunięcie DPF w Zetorze lub w innego rodzaju ciągniku. Zastosowanie DPF oraz innych, wymienionych w niniejszym artykule technologii oczyszczania spalin wymaga umiejętności ich użytkowania oraz uważnego obserwowania objawów mogących świadczyć o zapchanym filtrze DPF lub katalizatorze. Jeżeli będzie on wykazywał objawy wskazujące na brak drożności, warto rozważyć opcję regeneracji w serwisie. Usługa nie kosztuje dużo, pozwala natomiast na odzyskanie pełnej mocy pojazdu, a także na powrót do spełniania norm czystości spalin, co jest coraz częściej i bardziej wnikliwie kontrolowane.
Komentarze