Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Profesjonalne czyszczenie, regeneracja DPF, SCR i katalizatorów Autosan, autobusy i autokary tej marki, z powodzeniem mogą mieć przeprowadzone na wymienionych wcześniej podzespołach. Przywrócenie im fabrycznych właściwości za pomocą prostego zabiegu w specjalistycznej pracowni sprawi, że wizja kupna całkowicie nowych podzespołów odejdzie w cień. Rozszerzając ten temat, chcemy też odpowiedzieć na pytania związane z wypalaniem filtra oraz objawami zapełnienia filtra, czy też samego wypalania.
Specjalistyczny zabieg, jakim jest regeneracja tudzież czyszczenie w dedykowanym urządzeniu, polega na wypłukaniu wszelkich zanieczyszczeń z podzespołów takich jak DPF, SCR czy katalizator i doprowadzeniu ich do stanu, w którym będą wykazywać fabryczne właściwości, sprawiając tym samym, że za ułamek ceny nowego elementu, otrzymujemy praktycznie nowy podzespół. Tak więc stereotypy związane z awaryjnością i koniecznością wielkich inwestycji związanych z układem wydechowym nie znajdują potwierdzenia w praktyce. Szczegółowe informacje dotyczące kwestii związanych z wymienionymi wcześniej podzespołami omówimy w kolejnych częściach tekstu.
1. Katalizator SCR
Zacznijmy więc od tego, że istnieją modele, w których funkcjonują podzespoły takie, jak katalizator, czy SCR. Każdy z tych elementów może zostać bezpiecznie zregenerowany i po takim zabiegu użytkowany jak nowy.
Katalizator SCR montuje się w celu pozbycia się ze spalin tlenków azotu, płyn AdBlue posiadający w swoim składzie mocznik sprawia, że w katalizatorze SCR zachodzą reakcję przekształcające szkodliwe związki w azot i parę wodną i dopiero te są usuwane z pojazdu wraz ze spalinami. Taki SCR jak najbardziej można wyczyścić metodą wodną, ponownie zamontować i używać, jakby był nowy.
2. Katalizator w autobusie
Podobnie będzie w przypadku tradycyjnie rozumianego katalizatora, którego powłoki katalitycznie nie mogą zostać uszkodzone, ponieważ wtedy podzespół nie będzie w stanie spełnić kluczowej funkcji, jaką jest redukcja tlenków azotu, utlenianie węglowodorów i tlenków węgla. Niestety popularne metody przekazywane na forach internetowych mogą uszkodzić warstwę metali szlachetnych, dzięki którym zachodzą wymienione wcześniej reakcje.
W przypadku modelu autobusów marki Autosan A0909L mamy styczność z różnymi jego wersjami: od lokalnej przez miejską i podmiejską po wersje szkolne. Jednak to nie rozwieje wątpliwości związanych z kwestią, jaką jest obecność filtra cząstek stałych DPF.
3. Co ile km wypala się DPF?
Niejednokrotnie pojawiającym się pytaniem, jeśli chodzi o filtr cząstek stałych, w kontekście autobusów jest to, co ile km wypala się DPF? Odpowiedź na to pytanie brzmi, że to zależy od aktualnego stanu filtra - im bardziej zapchany, tym częściej komputer będzie próbował uruchomić procedurę wypalania, jeszcze bardziej zapychając podzespół. Warto zdawać sobie sprawę, że w przypadku DPF - wypalanie na postoju, gdy podzespół już jest przepełniony, będzie tylko dodatkowym obciążeniem dla niego dokładającym dodatkowe cząstki sadzy zapychające kanaliki filtra.
4. DPF - wypalanie na postoju
Przypomnijmy od razu, że w kontekście DPF, wypalanie na postoju polega na tym, by w zaparkowanym pojeździe utrzymać podwyższone obroty silnika na minutę, co pozwoli na osiągnięcie odpowiednio wysokiej temperatury filtra pozwalającej na dopalenie się cząstek. W przypadku tej metody ważne jest, by nie korzystać z niej w zamkniętych pomieszczeniach, w których mogłyby zgromadzić się spaliny, czego skutkiem będzie zatrucie się nimi obecnych w nim osób. Ze względu na to, ile trwa wypalanie DPF na postoju, a musi zająć co najmniej kilkanaście do nawet 40 minut, ilość ewentualnych spalin zebranych w pomieszczeniu będzie potężna. Taka jest właśnie odpowiedź na pytanie, jak wymusić wypalanie DPF na postoju.
5. DPF - wypalanie pasywne
Bardziej naturalnym dla filtra rozwiązaniem jest w przypadku DPF - wypalanie pasywne. To sytuacja idealna, w której filtr cząstek stałych wypala się podczas jazdy. Innymi słowy, w tym miejscu chcemy opisać, jak wypalić DPF podczas jazdy. Właściwie zasada jest podobna, jak w wymienionym wyżej wypalaniu filtra na postoju: tylko procedura wypalania DPF wypełnia się podczas jazdy. Będąc w trasie pozwalającej na utrzymanie podwyższonych obrotów silnika na minutę, dzięki stałej, nieprzerwanej prędkości, komputer silnika po pewnym czasie powinien za pomocą charakterystycznej kontrolki poinformować o rozpoczęciu tego procesu. Jednak, co w przypadku, gdy na desce rozdzielczej nie funkcjonuje światełko dedykowane wyłącznie filtrowi?
6. Wypalanie DPF - objawy
Podczas procesu, jakim jest wypalanie DPF - objawy są dosyć charakterystyczne i w okolicznościach wskazujących na brak elementu takiego, jak kontrolka wypalania DPF w danym autokarze, warto je zapamiętać i zakwalifikować je jako naturalną realizację potrzeby podzespołu.
Objawy wskazujące na trwające wypalanie DPF podczas jazdy to:
- czasowe podniesienie się poziomu zużycia paliwa,
- nietypowy dźwięk silnika,
- biało-niebieski dym unoszący się za samochodem.
W tym miejscu można stwierdzić, że przecież nie każdy autobus będzie miał szanse na wypalanie DPF w trasie, gdyż jego specyfiką pracy jest poruszanie się po mieście. O ile prywatny właściciel jednego pojazdu może pozwolić sobie na tego rodzaju wyprowadzenie pojazdu na spacer, raz na jakiś czas, o tyle dla autokarów jeżdżących w korporacji nie ma takiej możliwości. Jednak jeśli chodzi o tradycyjnie rozumiane oczyszczanie filtra, można wypróbować jeszcze innego sposobu.
7. Mechaniczne wypalanie DPF
Istnieje jeszcze możliwość, którą jest mechaniczne wypalanie DPF wykonane przez serwisanta przy wykorzystaniu komputera diagnostycznego, za pomocą którego można wywołać osiągnięcie wysokich obrotów silnika, co powoduje zmianę kąta wtrysku paliwa, które to dodatkowo dozowane jest do cylindrów, a spalane w filtrze, co pozwala na dopalenie zgromadzonych zanieczyszczeń. Cały ten proces przebiega także z użyciem specjalistycznego urządzenia, którym jest tester do wypalania DPF, sprawdzający stan podzespołu. Tego typu wypalanie DPF, cena przeprowadzenia procesu przez serwisanta może wynieść do kilkuset złotych.
Warto zdawać sobie sprawę, że szukanie rozwiązań takich, jak program do wypalania DPF w celu samodzielnego użycia, może się sprawdzić, ale nie jest to regułą. Wypalanie DPF w serwisie jest zdecydowanie bardziej bezpiecznym postępowaniem, choć nadal nierozwiązującym wszystkich problemów.
Profesjonalna regeneracja DPF
Wszystkie wymienione wyżej sposoby na wypalenie filtra cząstek stałych w autokarze są skuteczne, ale do pewnego momentu. Bardzo często zdarza się, że podzespół jest tak zanieczyszczony w wyniku zaniedbania, czy nawet zbyt częstego wypalania, że potrzebuje usunięcia zebranego wewnątrz popiołu, którego nie da się wypalić - wtedy z pomocą przychodzi usługa polegająca na bezpiecznym wypłukaniu zanieczyszczeń z elementu. Niestety nie wszystkie warsztaty dysponują sprzętem pozwalającym na w pełni bezpieczne dla podzespołu umycie jego wnętrza. Taki proces polega na demontażu podzespołu z pojazdu, umieszczeniu go w dedykowanym urządzeniu, które za pomocą roztworu specjalistycznego detergentu z wodą, która pod odpowiednim ciśnieniem bezpiecznie wypłucze uwięziony popiół, w efekcie przywracając mu fabryczne właściwości.
Komentarze