Dlaczego DPF się psuje i jak uniknąć kosztownych napraw? Ekspert radzi

Filtr cząstek stałych (DPF) może ulec awarii z różnych powodów, m.in.:

1. Zapchanie filtra: DPF zatrzymuje cząstek stałe ze spalin, które z czasem mogą go zapchać. Dzieje się tak, gdy:
• Silnik jest często eksploatowany na krótkich dystansach, co nie pozwala na wypalenie sadzy z filtra.
• Używane jest paliwo niskiej jakości, które powoduje większą emisję cząstek stałych.
• W silniku występują usterki, np. nadmierne zużycie oleju, które powoduje przedostawanie się oleju do DPF-a.

2. Nieszczelności w układzie wydechowym: Nieszczelności mogą powodować przedostawanie się spalin do atmosfery bez przechodzenia przez DPF, co prowadzi do jego zapchania.
3. Uszkodzenia mechaniczne: DPF może ulec uszkodzeniu mechanicznemu na skutek uderzenia lub drgań.
4. Wypalanie DPF-a w nieodpowiednich warunkach: Wypalanie DPF-a powinno odbywać się w odpowiednich warunkach, tj. na autostradzie lub drodze ekspresowej, przy prędkości powyżej 80 km/h. Wypalanie DPF-a w mieście lub na krótkich dystansach może nie być skuteczne i doprowadzić do jego uszkodzenia.
Aby uniknąć kosztownych napraw DPF-a, należy:
• Unikać krótkich dystansów: Regularnie jeździć na dłuższych dystansach (powyżej 30 km), aby umożliwić wypalanie sadzy z filtra.
• Używać paliwa wysokiej jakości: Stosować paliwo o niskiej zawartości siarki i popiołu, które nie powoduje nadmiernego wytwarzania sadzy.
• Regularnie serwisować silnik: Kontrolować stan silnika i usuwać usterki, które mogą negatywnie wpływać na pracę DPF-a.
• Sprawdzać stan DPF-a: Regularnie sprawdzać poziom sadzy w DPF-ie i w razie potrzeby przeprowadzić jego wypalanie serwisowe.

Filtr cząstek stałych

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
auto marki Jeep

Czy opłaca się regenerować DPF?

Decyzja o regeneracji DPF zależy od kilku czynników, takich jak koszty regeneracji w porównaniu z zakupem nowego filtra, stan techniczny pojazdu, a także jego wiek i wartość rynkowa. W wielu przypadkach regeneracja DPF może być ekonomicznie opłacalna, szczególnie jeśli filtr nie jest znacznie uszkodzony, a koszty naprawy są niższe niż zakup nowego elementu. Ważne jest jednak, aby przed podjęciem decyzji konsultować się z doświadczonym specjalistą, który oceni stan techniczny filtra i pomoże podjąć najlepszą decyzję zgodnie z indywidualnymi warunkami danego pojazdu.

Czym grozi przerwanie procedury wypalania DPF?

etykieta z warsztatu Bosch

Przerwanie procedury wypalania DPF może prowadzić do kilku negatywnych skutków. Po pierwsze, niespalone cząstki stałe mogą gromadzić się w filtrze, prowadząc do jego zatkania i ograniczenia przepływu spalin. To z kolei może spowodować wzrost ciśnienia w układzie wydechowym, a w skrajnych przypadkach nawet uszkodzenie silnika lub turbosprężarki. Ponadto, niespalone cząstki stałe mogą emitować szkodliwe substancje do atmosfery, co zwiększa emisję zanieczyszczeń i narusza normy środowiskowe. W rezultacie, przerwanie procedury wypalania DPF może skutkować koniecznością kosztownej regeneracji lub wymiany filtra oraz potencjalnymi problemami z legalnością eksploatacji pojazdu.

Jak często wymienia się filtr DPF?

Częstotliwość wymiany filtra DPF może być różna w zależności od warunków eksploatacji pojazdu oraz jakości używanego paliwa. W ogólnym przypadku, filtry DPF mają tendencję do utrzymania swojej wydajności przez wiele lat, a ich wymiana może być potrzebna dopiero po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów. Jednakże, jeśli filtr zostanie uszkodzony lub zatkany z powodu niewłaściwej eksploatacji lub konserwacji, może być konieczna wcześniejsza wymiana. Warto regularnie monitorować stan filtra DPF poprzez diagnostykę pojazdu i obserwację ewentualnych objawów problemów, takich jak spadek mocy silnika lub zwiększone zużycie paliwa.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Major Suchodolski
star star star star star
Wystawiono 3 miesiące temu
Czy ten komentarz był pomocny?
O dzień dobry. Chcialem zapytac ugułem czy jestescie z Bialegostoku? Chcialem wyczyscic depef całe te pozdrawiam
Maaciek
star star star star star
Wystawiono 3 miesiące temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam. Polecam każdemu bez względu na wiek auta korzystanie z usług tylko i wyłącznie serwisu ASO. Nie bawić się w jakichś podwórkowych mechaników, bo to tylko niekończąca się podróż w wysokich cenach. Pozdrawiam całą firmę i na pewno jeszcze skorzystam z waszych usług!
Maniek
star star star star star
Wystawiono 3 miesiące temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jak wymieniłem filtr 5 lat temu to ile on może jeszcze pojezdzić? Czy wymaga juz wymiany? Nic sie z nim w sumie nie dzieje ale profilaktycznie zapytam pozdrawiam serdecznie
Marek z Choroszczy
star star star star star
Wystawiono 3 miesiące temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Czy moj dpf moze sie zapchac od awarii turbo????

Popularne wpisy