Filtr cząstek stałych (DPF) może ulec awarii z różnych powodów, m.in.:
1. Zapchanie filtra: DPF zatrzymuje cząstek stałe ze spalin, które z czasem mogą go zapchać. Dzieje się tak, gdy:
• Silnik jest często eksploatowany na krótkich dystansach, co nie pozwala na wypalenie sadzy z filtra.
• Używane jest paliwo niskiej jakości, które powoduje większą emisję cząstek stałych.
• W silniku występują usterki, np. nadmierne zużycie oleju, które powoduje przedostawanie się oleju do DPF-a.
2. Nieszczelności w układzie wydechowym: Nieszczelności mogą powodować przedostawanie się spalin do atmosfery bez przechodzenia przez DPF, co prowadzi do jego zapchania.
3. Uszkodzenia mechaniczne: DPF może ulec uszkodzeniu mechanicznemu na skutek uderzenia lub drgań.
4. Wypalanie DPF-a w nieodpowiednich warunkach: Wypalanie DPF-a powinno odbywać się w odpowiednich warunkach, tj. na autostradzie lub drodze ekspresowej, przy prędkości powyżej 80 km/h. Wypalanie DPF-a w mieście lub na krótkich dystansach może nie być skuteczne i doprowadzić do jego uszkodzenia.
Aby uniknąć kosztownych napraw DPF-a, należy:
• Unikać krótkich dystansów: Regularnie jeździć na dłuższych dystansach (powyżej 30 km), aby umożliwić wypalanie sadzy z filtra.
• Używać paliwa wysokiej jakości: Stosować paliwo o niskiej zawartości siarki i popiołu, które nie powoduje nadmiernego wytwarzania sadzy.
• Regularnie serwisować silnik: Kontrolować stan silnika i usuwać usterki, które mogą negatywnie wpływać na pracę DPF-a.
• Sprawdzać stan DPF-a: Regularnie sprawdzać poziom sadzy w DPF-ie i w razie potrzeby przeprowadzić jego wypalanie serwisowe.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Czy opłaca się regenerować DPF?
Decyzja o regeneracji DPF zależy od kilku czynników, takich jak koszty regeneracji w porównaniu z zakupem nowego filtra, stan techniczny pojazdu, a także jego wiek i wartość rynkowa. W wielu przypadkach regeneracja DPF może być ekonomicznie opłacalna, szczególnie jeśli filtr nie jest znacznie uszkodzony, a koszty naprawy są niższe niż zakup nowego elementu. Ważne jest jednak, aby przed podjęciem decyzji konsultować się z doświadczonym specjalistą, który oceni stan techniczny filtra i pomoże podjąć najlepszą decyzję zgodnie z indywidualnymi warunkami danego pojazdu.
Czym grozi przerwanie procedury wypalania DPF?
Przerwanie procedury wypalania DPF może prowadzić do kilku negatywnych skutków. Po pierwsze, niespalone cząstki stałe mogą gromadzić się w filtrze, prowadząc do jego zatkania i ograniczenia przepływu spalin. To z kolei może spowodować wzrost ciśnienia w układzie wydechowym, a w skrajnych przypadkach nawet uszkodzenie silnika lub turbosprężarki. Ponadto, niespalone cząstki stałe mogą emitować szkodliwe substancje do atmosfery, co zwiększa emisję zanieczyszczeń i narusza normy środowiskowe. W rezultacie, przerwanie procedury wypalania DPF może skutkować koniecznością kosztownej regeneracji lub wymiany filtra oraz potencjalnymi problemami z legalnością eksploatacji pojazdu.
Jak często wymienia się filtr DPF?
Częstotliwość wymiany filtra DPF może być różna w zależności od warunków eksploatacji pojazdu oraz jakości używanego paliwa. W ogólnym przypadku, filtry DPF mają tendencję do utrzymania swojej wydajności przez wiele lat, a ich wymiana może być potrzebna dopiero po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów. Jednakże, jeśli filtr zostanie uszkodzony lub zatkany z powodu niewłaściwej eksploatacji lub konserwacji, może być konieczna wcześniejsza wymiana. Warto regularnie monitorować stan filtra DPF poprzez diagnostykę pojazdu i obserwację ewentualnych objawów problemów, takich jak spadek mocy silnika lub zwiększone zużycie paliwa.
Komentarze