Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Co może oznaczać w przypadku filtra cząstek stałych DPF sadza w wydechu?
Warto to sprawdzić, ponieważ w każdym samochodzie, a zwłaszcza w Dieslu brudna rura wydechowa powinna stać się bodźcem do podjęcia natychmiastowej i stanowczej reakcji w postaci kontaktu z serwisem. Posłużymy się tutaj przykładem bazującym na zasadzie kontrastu, gdyż czysty wydech naszego samochodu to oznaka, że zarówno układ wydechowy, jak i wtryskowy, pozostają w dobrej kondycji. Relacja typu DPF a czarna rura to objaw licznych nieprawidłowości, które w kolejnych częściach niniejszego artykułu pokrótce omówimy, a także podzielimy się praktycznymi wskazówkami w zakresie tego, jak zachować filtr cząstek stałych w znakomitej formie przy naprawdę niewielkim wysiłku.
Co w kontekście filtra cząstek stałych oznacza sadza na wydechu?
Dostrzegana przez licznych zmotoryzowanych okopcona rura wydechowa – benzyna lub też okopcona rura wydechowa – Diesel to niezaprzeczalny symptom uszkodzeń, które należy zlokalizować, zdiagnozować i zażegnać, najlepiej z pomocą autoryzowanego serwisu. Zgodnie z tym, co już wspomnieliśmy, tym razem całą naszą uwagę skoncentrujemy na tym, dlaczego w samochodach spełniających normy czystości spalin, czyli wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF/FAP, widoczny jest czarny osad z rury wydechowej – Diesel to jednostka napędowa, która nas w tej kwestii najbardziej interesuje. Pył o czarnym zabarwieniu, który można dostrzec w wydechu, to dowód na występowanie problemów zwłaszcza w obrębie układu wydechowego. Jeżeli czarna sadza z rury wydechowej Diesel wydostaje się w zaskakująco dużych ilościach, to po pierwsze należy sprawdzić, czy w układzie w ogóle znajduje się filtr cząstek stałych. Mamy pełną świadomość tego, że teoretycznie powinien się tam znajdować, jednakże rzeczywistość nie zawsze pokrywa się z niekiedy dość idealistycznymi założeniami teoretycznymi. Kradzież katalizatora czy filtra cząstek stałych DPF/FAP to proceder, z którym możemy mieć do czynienia zarówno na niestrzeżonym parkingu, jak i w warsztacie samochodowym o wątpliwej reputacji. Niestety obecność filtra cząstek stałych niełatwo jest zweryfikować na własną rękę, ponieważ złodzieje lub nie do końca uczciwi sprzedawcy samochodów sprytnie ukrywają ów proceder, wyciągając z metalowej obudowy filtra cząstek stałych jego wkład. W takiej sytuacji na pierwszy rzut oka widać metalową puszkę, czyli obudowę DPF/FAP, a do jej wnętrza nie sposób zajrzeć bez dedykowanych, specjalistycznych narzędzi. To właśnie zabrudzona sadzą, często silnie okopcona końcówka rury wydechowej, którą możemy sprawdzić palcami, powinna wzbudzić w nas czujność, gdyż filtra cząstek stałych prawdopodobnie nie ma w pojeździe lub jego funkcje są mocno zachwiane wskutek postępującej awarii. Obecność warstwy sadzy w rurze wydechowej samochodu napędzanym wysokoprężnym silnikiem Diesla może wskazywać także na znaczny poziom zapchania DPF/FAP sadzą lub popiołem. Być może w celu zażegnania problemu filtr cząstek stałych należy po prostu kolejny raz wypalić podczas jazdy lub na postoju – tę ewentualność warto sprawdzić. Za obecność czarnych osadów w wydechu mogą także odpowiadać niesprawne wtryskiwacze lub pompowtryskiwacze. Problem objawiający się obecnością sadzy w rurze wydechowej warto zatem diagnozować w serwisie wyspecjalizowanym w diagnostyce i regeneracji podzespołów samochodowych, ponieważ oprócz filtra cząstek stałych warto sprawdzić także komponenty układu wtryskowego. Nie zawsze wypalanie sadzy z wydechu okaże się skuteczne – w znakomitej większości przypadków filtr DPF/FAP należy solidnie wyczyścić, najlepiej z zastosowaniem metody hydrodynamicznej, dzięki której z wnętrza filtra cząstek stałych pozbywamy się nie tylko dużych zawartości sadzy, ale także niepalnego popiołu.
Jak pozbyć się sadzy z filtra DPF i z wydechu?
Zgodnie z tym, co ujęliśmy w poprzednim akapicie niniejszego artykułu, okopcona końcówka wydechu oznacza występowanie problemów zlokalizowanych zazwyczaj na jego wcześniejszych odcinkach. Za obecność cząsteczek sadzy w rurze wydechowej zazwyczaj odpowiada zapchany, zniszczony lub zużyty eksploatacyjnie filtr cząstek stałych, chociaż zdarzają się także sytuacje, w których pośrednią przyczynę stanowią obciążone awarią pompowtryskiwacze lub wtryskiwacze Common Rail. Po zdiagnozowaniu przyczyn usterki należy skorzystać z nieco bardziej zaawansowanych usług serwisu, a mianowicie przeprowadzić regenerację lub wymianę DPF czy też niesprawnych komponentów wtryskowych. Pamiętajmy, że filtr cząstek stałych ma za zadanie eliminację czynników generujących czarne zabarwienie dymu, nie dopuszczajmy więc do sytuacji, w której to właśnie z niego leci sadza do wydechu. Po sprawdzeniu filtra FAP/DPF dedykowaną aparaturą będziesz miał pełen ogląd sytuacji, a kwestia tego, co będzie lepsze – regeneracja czy wymiana filtra cząstek stałych – stanie się dla Ciebie z pewnością o wiele bardziej klarowna. Wielu ekspertów opowiada się za zaletami regeneracji filtrów cząstek stałych i katalizatorów samochodowych, gdyż właściwe zastosowanie tej metody pozwala na przywrócenie niemalże stuprocentowej przepustowości filtra w ciągu jednego dnia i w niskiej cenie. Gdy zarówno filtr cząstek stałych, jak i wydech zostaną oczyszczone z sadzy, warto zainteresować się wcieleniem w życie prostych wskazówek, dzięki którym zregenerowany lub wymieniony DPF/FAP będzie przez maksymalnie długi czas wykazywał znakomitą kondycję. Aby uchronić filtr cząstek stałych przed ponowną przedwczesną destrukcją, należy regularnie wymieniać olej silnikowy, najlepiej jeszcze częściej, aniżeli zaleca to producent. Oczywiście dostarczany do jednostki napędowej olej powinien być wysokiej jakości; dobrze też, aby był to olej o właściwościach niskopopiołowych, tzw. low saps. W celu zachowania żywotności DPF warto także dawać pojazdowi częste okazje do dynamicznych przejażdżek na trasie – wówczas filtr cząstek stałych ma okazję do wygenerowania optymalnej temperatury, w której może dochodzić do wypalania sadzy, a mówiąc nieco bardziej precyzyjnie – do rozpadu jej cząsteczek na dwutlenek węgla i wodę. Do podtrzymania pełnej sprawności układu wydechowego wraz z filtrem cząstek stałych niezbędne jest także niezachwiane i w pełni prawidłowe funkcjonowanie pozostałych podzespołów i układów, tak więc zadbajmy o ich regularną diagnostykę przeprowadzaną w razie potrzeb. Zastosowanie tych jakże prostych wskazówek uchroni nas nie tylko przed obecnością dużych zawartości sadzy w rurze wydechowej Diesla, ale także przed innymi objawami usterki filtra cząstek stałych DPF/FAP.
Komentarze