Jak czyścić DPF podczas jazdy?

Czyszczenie filtra cząstek stałych podczas jazdy polega na utrzymaniu stałych i w miarę wysokich obrotów (od 2500 do 3500) przez kilkanaście minut. Wraz z obrotami zwiększa się także prędkość jazdy. Istotne jest, abyś wyjechał w tym celu za miasto lub po prostu na autostradę, ponieważ unikniesz niepotrzebnego hamowania tudzież zatrzymywania się. Ten rodzaj samoregeneracji podzespołu jest najbardziej polecany, ponieważ nie obciąża tak silnika co regeneracja aktywna i komputerowe wypalanie wykonywane w serwisie. Proces samodzielnego czyszczenia DPF powinien być przeprowadzany kilka razy w miesiącu, ponieważ sadza nie będzie blokować przepływu spalin, a dodatkowo zostaną przefiltrowane. Filtr DPF ma za zadanie oczyszczać spaliny z toksycznych pierwiastków, aby uniemożliwić im dostanie się do atmosfery.
Jak i kiedy wymusić wypalanie DPF? - Kontrolka wypalania DPF
Zapalona kontrolka wypalania filtra cząstek stałych na desce rozdzielczej samochodu daje Ci sygnał o konieczności rozpoczęcia procesu samooczyszczania. Tak więc wykorzystaj okazję i pod żadnym pozorem nie przerywaj jazdy, podnieś obroty oraz prędkość i staraj się hamować silnikiem. Samoregeneracja DPF trwa zazwyczaj od 15 do 30 minut, więc należy się uzbroić w cierpliwość.
1. Wypalanie DPF – czym jest filtr DPF? Jak wypalić sadzę? - Jak wypalić DPF na postoju?
Wypalanie filtra DPF na postoju charakteryzuje się dotryskiem paliwa przez wtrysk w suwie wydechu i dochodzi w ten sposób do spalania pozakomorowego. Odpowiednio wysoka temperatura (nawet ponad 600 stopni C) w układzie wydechowym pozwala pozbyć się w całości sadzy. Trzeba jednak być ostrożnym, ponieważ wielokrotne powielanie tej metody regeneracji filtra cząstek stałych może skutkować rozcieńczeniem oleju silnikowego paliwem. Oczywiście, jeśli nie masz innych warunków do przeprowadzenia regeneracji pasywnej, to w ostateczności jak najbardziej możesz z niej skorzystać. Pamiętaj też, żeby wyjechać autem z dala od ludzi i nie parkować pojazdu w garażu. Sam podzespół montowany był na początku w pojazdach wyposażonych w silnik wysokoprężny, a dopiero od niedawna również w silnikach benzynowych. Tak jak napisaliśmy na początku, zajmuje się on oczyszczaniem spalin z cząstek stałych. Absolutnie nie można go usuwać z układu wydechowego, ponieważ grozi to poważnymi konsekwencjami.

2. Czyszczenie filtra cząstek stałych – jak przywrócić mu sprawność? - Wypalanie DPF - co ile km?
Całkowicie zatkany filtr cząstek stałych powinien być wypalony, jak i wyczyszczony w serwisie. Podejmowanie się samodzielnych prób czyszczenia DPF dostępnymi w sklepach motoryzacyjnych preparatami, może okazać się niewystarczające. Nie zapominaj, że oprócz sadzy w filtrze DPF gromadzi się również popiół. Popiół usuwa się metodą hydrodynamiczną. Jeżeli Twój podzespół domaga się częstszego wypalania niż co 400-700 kilometrów, to udaj się do serwisu w celu diagnostyki.
Dodaj komentarz

Komentarze
DPF (filtr cząstek stałych) jest elementem układu wydechowego samochodu, którego zadaniem jest usuwanie zanieczyszczeń emitowanych przez silnik. Filtry DPF mogą się zapychać, gdy samochód jest eksploatowany w warunkach miejskich lub na krótkich trasach, co prowadzi do spadku wydajności silnika i wzrostu emisji zanieczyszczeń. Aby wyczyścić DPF podczas jazdy, należy zachować następujące zasady:
- zwiększ prędkość jazdy oraz podnieś obroty;
- wyjedź na autostradę lub na inną drogę szybkiego ruchu w celu przyspieszenia jazdy;
- hamuj silnikiem;
- nie przerywaj procesu wypalania