Dbanie o filtr cząstek stałych (DPF) jest kluczowe dla utrzymania jego sprawności i uniknięcia awarii. Oto kilka praktycznych wskazówek, jak zadbać o DPF:
1. Preferuj dłuższe trasy- optymalne funkcjonowanie filtrów DPF osiąga się podczas dłuższych tras, gdzie silnik uzyskuje odpowiednią temperaturę do skutecznego wypalania zgromadzonej sadzy. Staraj się unikać krótkich tras, zwłaszcza w warunkach miejskich, jeśli jest to możliwe.
2. Regularna konserwacja: Przestrzegaj harmonogramu konserwacji pojazdu, zwłaszcza wymiany oleju silnikowego. Używaj odpowiedniego oleju o niskiej zawartości popiołu fosforowego (low SAPS), co jest istotne dla utrzymania czystości filtra.
3. Paliwa o niskiej zawartości siarki są bardziej przyjazne dla filtra DPF. Siarka może prowadzić do powstawania szkodliwych związków siarki w procesie regeneracji, co z kolei wpływa na żywotność filtra.
4. Stosuj płynną i równomierną jazdę, aby zachować optymalne warunki pracy filtra. Ciągłe hamowanie i przyspieszanie może wpływać negatywnie na efektywność regeneracji DPF.
5. System Diagnostyczny: Monitoruj ewentualne komunikaty diagnostyczne związane z filtrem DPF na desce rozdzielczej. Ignorowanie ostrzeżeń może prowadzić do poważniejszych problemów.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Po czym poznać, że DPF jest zapchany?
W wielu pojazdach wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF) zastosowano system monitorowania, który informuje kierowcę o ewentualnych kłopotach z filtrem. Jeśli filtr jest zatkany, kontrolka DPF na desce rozdzielczej może się zaświecić. Zatkany DPF może ograniczać przepływ spalin, co z kolei prowadzi do utraty mocy silnika. Zauważalny może być spadek dynamiki oraz słabsze przyspieszanie.
Ograniczenie przepływu spalin może także wpływać na efektywność silnika, co z kolei skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa. Wzrost kosztów paliwa może stanowić sygnał problemów z DPF. Dodatkowo, w pewnych przypadkach intensywny zapach spalin wewnątrz kabiny pojazdu również może sugerować problemy z filtrem cząstek stałych.
Co ile kilometrów wypala się DPF?
Częstotliwość regeneracji filtra cząstek stałych (DPF) zależy od wielu czynników, takich jak marka i model pojazdu, styl jazdy, rodzaj trasy i jakość paliwa. Ogólnie rzecz biorąc, filtry DPF ulegają regeneracji średnio co 300-600 km. Jednak warto zauważyć, że nowoczesne pojazdy zwykle posiadają systemy automatycznej regeneracji, które monitorują stopień zanieczyszczenia filtra i uruchamiają proces regeneracji, gdy jest to konieczne.
Dla pewności warto sprawdzić informacje zawarte w instrukcji obsługi pojazdu lub skonsultować się z przedstawicielem producenta. W niektórych przypadkach systemy DPF mogą być bardziej skuteczne, a regeneracja może zachodzić rzadziej, szczególnie jeśli pojazd jest użytkowany w warunkach sprzyjających procesowi regeneracji, takich jak dłuższe trasy autostradowe.
Czym grozi przerwanie procedury wypalania DPF?
Jeśli proces regeneracji zostanie przerwany przed pełnym zakończeniem, pozostające częściowo niespalone cząstki sadzy mogą gromadzić się w filtrze. W miarę upływu czasu może to prowadzić do uszkodzenia filtra, co będzie wymagało wymiany na nowy. Kolejnym potencjalnym zagrożeniem jest przegrzanie filtra w przypadku nieprawidłowej regeneracji, co również może skutkować jego uszkodzeniem. Dodatkowo niesprawny filtr DPF generuje dodatkowe opory dla przepływu spalin, co z kolei może skutkować zwiększonym zużyciem paliwa. Ostatecznie, istnieje ryzyko uszkodzenia silnika, jeśli niespalona sadza przedostanie się do jego wnętrza. Długotrwałe zaniedbanie procesu regeneracji może dodatkowo podnosić to ryzyko.
Komentarze