Katalizator w silniku Diesla działa na zasadzie, czyli reakcji chemicznej, która jest katalizowana przez obecność katalizatora. Katalizator to substancja, która nie wchodzi w reakcję chemiczną, ale przyspiesza jej przebieg. Katalizator w silniku Diesla jest wykonany z metali szlachetnych, takich jak platyna, palladium i rod. Metale te są w stanie katalizować reakcje chemiczne, które przekształcają szkodliwe substancje w gazy nieszkodliwe dla środowiska.
Katalizator w silniku Diesla usuwa z gazów spalinowych następujące substancje:
1. Tlenek azotu (NOx) – jest to gaz, który przyczynia się do powstawania smogu i kwaśnych deszczy. Katalizator przekształca NOx w azot i tlen.
2. Tlenek węgla (CO) – jest to gaz, który jest trujący dla ludzi i zwierząt. Katalizator przekształca CO w dwutlenek węgla (CO2), który jest mniej szkodliwy.
3. Węglowodory (HC) – są to gazy, które przyczyniają się do powstawania smogu. Katalizator przekształca HC w dwutlenek węgla i wodę.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Ile wytrzymuje katalizator w dieslu?
Producenci samochodów zazwyczaj określają żywotność katalizatora na 200 do 300 tysięcy kilometrów. W praktyce jednak katalizator może wytrzymać dłużej lub krócej, w zależności od czynników wymienionych poniżej:
• Jakość paliwa- zanieczyszczenia w paliwie, takie jak siarka, mogą negatywnie wpływać na trwałość katalizatora.
• Warunki jazdy- ciągła jazda na krótkich dystansach, co nazywane jest "jazdą miejską", może przyspieszać zużycie katalizatora.
• Przegrzewanie- katalizatory mogą ulec uszkodzeniu w wyniku przegrzewania, na przykład podczas długotrwałej jazdy z dużą prędkością lub zbyt bogatej mieszanki paliwo-powietrze.
• Uszkodzenia mechaniczne- mechaniczne uszkodzenia, takie jak uderzenia w dolną część pojazdu, mogą spowodować uszkodzenie katalizatora.
Jak wyczyścić katalizator w dieslu?
Warto zauważyć, że katalizatory są ważnymi elementami układu wydechowego samochodów, a próby samodzielnego czyszczenia katalizatora mogą być ryzykowne i nieefektywne. Katalizatory są zazwyczaj zbudowane z delikatnych materiałów i pokryte warstwą katalizującą, która jest bardzo wrażliwa na uszkodzenia. Jeśli pojawią się problemy z katalizatorem, zalecamy skonsultowanie się z profesjonalnym mechanikiem samochodowym, który może dokładnie ocenić sytuację i podjąć odpowiednie kroki naprawcze. Jeśli katalizator jest poważnie uszkodzony lub zatkany, konieczne może być jego zastąpienie nowym. Ponadto, próby samodzielnego czyszczenia katalizatora mogą narazić na niebezpieczeństwo zdrowie i środowisko, ponieważ substancje chemiczne obecne w osadach katalizatora mogą być toksyczne. Dlatego ważne jest, aby zlecić tego rodzaju prace profesjonalistom.
Po czym poznać, że katalizator jest do wymiany?
Oto kilka sygnałów, które mogą sugerować konieczność wymiany katalizatora:
1. Zapalona kontrolka silnika- jednym z najczęstszych sygnałów jest zapalenie się kontrolki silnika na desce rozdzielczej. Komputer samochodu może zarejestrować błąd związany z katalizatorem i włączyć kontrolkę w celu powiadomienia kierowcy.
2. Spadek mocy silnika- uszkodzony katalizator może ograniczać przepływ spalin, co z kolei może prowadzić do utraty mocy silnika.
3. Zwiększone zużycie paliwa- katalizator, który nie działa poprawnie, może wpływać na efektywność spalania paliwa, co skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa.
4. Nietypowe dźwięki- uszkodzony katalizator może wydawać nietypowe dźwięki, takie jak stuki, tłumione dźwięki lub dudnienie, co można usłyszeć podczas jazdy.
Komentarze