Przewiercenie filtru cząstek stałych, czyli tzw. DPF (Diesel Particulate Filter), stało się nielegalną praktyką popularną wśród niektórych właścicieli pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Choć może wydawać się atrakcyjne z punktu widzenia oszczędności i wydajności, istnieje wiele powodów, dla których przewiercanie DPF jest niebezpieczne i szkodliwe zarówno dla pojazdu, jak i dla środowiska. Poniżej przedstawimy trzy kluczowe powody, dla których warto zrezygnować z tej praktyki.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Konsekwencje Przewiercania DPF
Przewiercenie DPF nie tylko narusza gwarancję producenta pojazdu, ale również prowadzi do naruszenia przepisów dotyczących ochrony środowiska. W wielu krajach przewiercanie DPF jest karalne i może skutkować wysokimi grzywnami oraz konsekwencjami prawnymi. Ponadto, coraz więcej regionów wprowadza rygorystyczne kontrole emisji spalin, które obejmują sprawdzanie integralności i funkcji filtrów cząstek stałych. Wprowadzenie pojazdu z przewierconym DPF na kontrolę techniczną może zakończyć się odmową rejestracji lub nałożeniem kar finansowych.
Skutki przewiercenia DPF dla pojazdu
Przewiercenie DPF w celu poprawy wydajności silnika może prowadzić do poważnych problemów technicznych. Filtr cząstek stałych jest kluczowym elementem systemu oczyszczania spalin, usuwając cząstki szkodliwe dla zdrowia ludzi i środowiska. Usunięcie lub przewiercenie tego filtra sprawia, że pojazd emituje dużo większe ilości cząstek stałych, co może prowadzić do zwiększonego zanieczyszczenia powietrza. Ponadto, usunięcie DPF wpływa negatywnie na sprawność silnika, co może skrócić żywotność różnych podzespołów, takich jak turbosprężarka czy nawet układ wydechowy.
Koszty naprawy i utrzymania
Wbrew pozorom, przewiercenie DPF nie jest tanim zabiegiem. Po pierwsze, konieczne jest zakupienie specjalistycznych narzędzi i materiałów do przewiercenia filtru, co już samo w sobie generuje dodatkowe koszty. Po drugie, w wielu przypadkach konieczne jest dostosowanie oprogramowania sterującego silnikiem, aby zminimalizować potencjalne problemy związane z brakiem filtracji cząstek stałych. Co więcej, w miarę rosnącej świadomości dotyczącej przewiercania DPF, serwisy samochodowe mogą odmawiać naprawy lub obsługi pojazdów, które przeszły tę modyfikację, co zwiększa ryzyko kosztownych problemów technicznych.
Przewiercenie DPF może wydawać się atrakcyjną opcją dla tych, którzy chcą poprawić osiągi swojego pojazdu, jednak warto zastanowić się nad długoterminowymi konsekwencjami tej decyzji. Kary, problemy techniczne oraz dodatkowe koszty związane z naprawami i utrzymaniem sprawiają, że przewiercanie DPF nie jest zalecaną praktyką. Zamiast tego, warto rozważyć alternatywne metody poprawy efektywności filtra np. czyszczenie w myjce. W ten sposób będziemy dbać nie tylko o własny portfel, ale także o środowisko i zdrowie innych użytkowników dróg.
Komentarze