Styl jazdy a zużycie filtra DPF, czyli jak prawidłowo jeździć z filtrem

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji DPF

 Wielu z nas uważa się za dobrych kierowców, za kryterium przyjmując komfort jazdy bądź brak mandatów. Często zapominamy jednak, że styl naszej jazdy powinien idealnie współgrać ze specyfiką pojazdu. W artykule odpowiemy na pytania, czym jest filtr DPF, jaką funkcję spełnia w samochodzie oraz jak jeździć, aby zamontowany w samochodzie filtr DPF mógł niezawodnie służyć przez jak najdłuższy czas.

 

Czym jest filtr DPF?

Zgodnie z tym, na co wskazuje słowo filtr, zadaniem DPF jest oczyszczanie i filtrowanie. Pewną sugestią jest także dla nas angielskie rozwinięcie skrótu – diesel particulate filter, co oznacza w tłumaczeniu filtr cząstek stałych. Owe filtry zlokalizowane w układzie wydechowym pojazdu, mają za zadanie oczyścić wytworzone gazy spalinowe z cząsteczek, które stanowią bezpośrednie zagrożenie dla środowiska naturalnego ze względu na ich skład. Dzięki temu, że w samochodzie jest zamontowany filtr DPF, silnik Diesla dymi znacząco mniej, uwalniając do atmosfery ograniczone ilości sadzy, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych czy tlenków metali. Co ważne, filtry DPF charakteryzują się wysoką wydajnością, zatem emisja zanieczyszczeń wynikających ze spalania oleju napędowego w silniku jest ograniczona. Skuteczność filtrów DPF, których pory są znacznie mniejsze niż rozmiary cząsteczek osadów, często wynosi 100%, dlatego też aktualnie tyle mówi się o w pełni uzasadnionym znaczeniu filtrów cząstek stałych.

Zaawansowana kostrukcja filtra DPF nie jest skomplikowana - przykładowy filtr na stole w rpacowni regeneracji

Elementy budowy filtra cząstek stałych

W skład filtrów DPF wchodzą metale szlachetne, najczęściej platyna, dlatego też ceny tych elementów często zniechęcają użytkowników pojazdów z silnikiem Diesla do wymiany zapchanych, niedrożnych filtrów. Powierzchnia właściwa filtra cząstek stałych charakteryzuje się dużą złożonością, a porowate ścianki wykonane najczęściej z metalu bądź z tworzywa ceramicznego zwanego monolitem muszą wytrzymać nacisk drobin o wysokiej temperaturze, by nie dostawały się one do atmosfery. Docierające ze strony wlotowej, a następnie przenikające przez ściany kanalików filtra dymy i spaliny przebywają długą drogę, podczas której niecałkowicie spalone składniki oleju napędowego powinny osiąść na ściankach i porach filtra. Nagromadzone sadze ulegają procesowi zwanemu dopaleniem, natomiast cząsteczki popiołu osiadają na filtrze.

Maksymalne wykorzystanie możliwości DPF podczas jazdy samochodem

Często można spotkać się z opinią mówiącą, iż samochody z silnikiem Diesla to pojazdy na trasę. W rzeczy samej, specyfika budowy i działania silnika wysokoprężnego pozwala jednostce napędowej na bardziej efektywne działanie podczas długotrwałej, nieprzerywanej jazdy. Wykorzystywanie samochodu jedynie podczas jazdy po mieście, do pracy, szkoły czy supermarketu, to dla Diesla stanowczo za mało. Ta skryta pod maską aparatura potrzebuje długiego czasu pracy i wytwarzania wysokich temperatur, co jest cechą właściwą również dla filtrów DPF. Dłuższa wycieczka samochodem może przysłużyć się nie tylko nam, gdyż stwarza możliwości odkrywania i podziwiania nowych terenów, ale także znacząco poprawić stan filtra DPF w pojeździe. Aby nagromadzona w filtrze cząstek stałych sadza uległa wypaleniu, powinniśmy podtrzymywać wysoką temperaturę pracy silnika dzięki utrzymywaniu równego tempa jazdy, stałej prędkości oraz stałych obrotów silnika. Wypracowany styl jazdy realizowany według tych wytycznych przyczynia się do wypalania sadzy, a także poprawia komfort jazdy, niesie więc za sobą same korzyści.

Odpowiedni styl jazdy zapewnia maksymalne wykorzystanie możliwości filtra - wymontowany filtr DPF na stole w pracowni

Złe nawyki podczas jazdy

Być może dobrym sposobem na przedłużenie żywotności filtrów DPF jest potraktowanie ich… z empatią? Nikt z nas nie lubi szybkich manewrów za kierownicą. Częste i gwałtowne zmiany prędkości, brak nawyku hamowania biegami, przyspieszanie w momencie, gdy nie uzyskaliśmy jeszcze wysokich obrotów czy jazda jedynie na krótkich odcinkach nie satysfakcjonuje większości kierowców, a także przyczynia się do przedwczesnego zużycia filtra DPF. Wymienione przykłady złych nawyków za kierownicą powinny dać do myślenia niejednemu użytkownikowi samochodu z silnikiem wysokoprężnym.

 

Przyczyną konieczności regeneracji filtra DPF (na zdjęciu) są złe nawyki podczas jazdy

Jak jeździć, aby filtr DPF nie uległ zapchaniu i nie była konieczna jego wymiana?

Po pierwsze, długa trasa to jedna z podstaw. Podczas pokonywania znacznych dystansów dajemy filtrowi DPF czas i możliwość na osiągnięcie wysokich temperatur, które bezpośrednio wpływają na wypalanie nagromadzonej sadzy. Proces ten przebiega o wiele szybciej w okolicznościach jazdy w stałym tempie, bez podejmowania gwałtownych akcji hamowania bądź przyspieszania. Komfort, jaki osiągniesz podczas realizowania takiego stylu jazdy, będzie odczuwalny dla Ciebie, Twoich pasażerów oraz dla filtra DPF, który dzięki równej, długotrwałej eksploatacji silnika przy uzyskiwaniu obrotów rzędu 2,000-2,5000/min. przetrwa o wiele dłużej. Opinie na temat filtrów DPF są podzielone. Ich zwolennicy przekonują o skuteczności filtrowania i konieczności ochrony środowiska, w czym mają całkowitą rację, natomiast przeciwnicy DPFów mogliby w nieskończoność opowiadać o kosztach związanych z wymianą filtra. Opinie te przedstawiają konkretne racje, jednakże w artykule zaprezentowaliśmy proste i wygodne sposoby, które uchronią nie tylko filtr DPF, ale także Twój budżet przed nadmierną eksploatacją.

 

Konieczność wymiany filtra, który uległ zapchaniu zastąpiono regeneracją DPF w pracowni regeneracji

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Mateusz
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Styl jazdy ma znaczący wpływ na zużycie filtra DPF w samochodzie. Aby zminimalizować ryzyko zapchania filtra i przedłużyć jego żywotność, należy przestrzegać kilku ważnych zasad: Unikaj jazdy z niskimi obrotami: Silnik powinien pracować na wyższych obrotach, co pozwala na lepsze spalanie paliwa i skuteczniejsze usuwanie zanieczyszczeń. Unikaj jazdy na wysokim biegu: Jazda na wysokim biegu może prowadzić do niedotlenienia silnika, co skutkuje zwiększonym zużyciem filtra DPF. Unikaj krótkich tras: Filtr DPF potrzebuje odpowiedniej temperatury do skutecznego oczyszczania spalin, dlatego najlepiej jest pokonywać dłuższe trasy, aby umożliwić filtrowi osiągnięcie odpowiedniej temperatury. Unikaj jazdy po mieście: Jazda po mieście oznacza częste zatrzymywanie i ruszanie, co prowadzi do zwiększonego zużycia filtra DPF. Dbaj o regularne serwisowanie pojazdu: Regularne serwisowanie pojazdu pozwala na wczesne wykrycie problemów z filtrem DPF i skuteczne ich rozwiązanie. Używaj tylko oryginalnych części: Używanie nieoryginalnych części może prowadzić do uszkodzenia filtra DPF i skrócenia jego żywotności.
Jan Krzysztof
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Bardzo dobrze opisany proces zniszczenia auta z własnej woli.
Robert
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Czy autorka tego wspaniałego artykułu zapewni mi odpowiednie warunki na drodze w celu wdrożenia swoich zaleceń w życie???</p>
kasia
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Fajnie opisane, wiadomo jak dbać o dpf, aby posłużył jak najdłużej.
Olaf
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ciekawy artykuł, jak widać ekspolatacja auta jest bardzo ważna.
żaklina
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
A jednak trzeba umieć jeździć, żeby nie rozwalić samochodu

Popularne wpisy

28 stycznia 2021

Diesel bez dwumasy i FAP

Chcąc uniknąć kosztów, użytkownicy samochodów bardzo często poszukują aut z silnikiem wysokoprężnym Diesel, bez dwumasy i FAP. Będzie to też odpowiedź na pytanie, jaki silnik Diesla do miasta. W kontekście braku filtra cząstek stałych, w samoc ...