Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Wielu z nas uważa się za dobrych kierowców, za kryterium przyjmując komfort jazdy bądź brak mandatów. Często zapominamy jednak, że styl naszej jazdy powinien idealnie współgrać ze specyfiką pojazdu. W artykule odpowiemy na pytania, czym jest filtr DPF, jaką funkcję spełnia w samochodzie oraz jak jeździć, aby zamontowany w samochodzie filtr DPF mógł niezawodnie służyć przez jak najdłuższy czas.
Czym jest filtr DPF?
Zgodnie z tym, na co wskazuje słowo filtr, zadaniem DPF jest oczyszczanie i filtrowanie. Pewną sugestią jest także dla nas angielskie rozwinięcie skrótu – diesel particulate filter, co oznacza w tłumaczeniu filtr cząstek stałych. Owe filtry zlokalizowane w układzie wydechowym pojazdu, mają za zadanie oczyścić wytworzone gazy spalinowe z cząsteczek, które stanowią bezpośrednie zagrożenie dla środowiska naturalnego ze względu na ich skład. Dzięki temu, że w samochodzie jest zamontowany filtr DPF, silnik Diesla dymi znacząco mniej, uwalniając do atmosfery ograniczone ilości sadzy, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych czy tlenków metali. Co ważne, filtry DPF charakteryzują się wysoką wydajnością, zatem emisja zanieczyszczeń wynikających ze spalania oleju napędowego w silniku jest ograniczona. Skuteczność filtrów DPF, których pory są znacznie mniejsze niż rozmiary cząsteczek osadów, często wynosi 100%, dlatego też aktualnie tyle mówi się o w pełni uzasadnionym znaczeniu filtrów cząstek stałych.
Elementy budowy filtra cząstek stałych
W skład filtrów DPF wchodzą metale szlachetne, najczęściej platyna, dlatego też ceny tych elementów często zniechęcają użytkowników pojazdów z silnikiem Diesla do wymiany zapchanych, niedrożnych filtrów. Powierzchnia właściwa filtra cząstek stałych charakteryzuje się dużą złożonością, a porowate ścianki wykonane najczęściej z metalu bądź z tworzywa ceramicznego zwanego monolitem muszą wytrzymać nacisk drobin o wysokiej temperaturze, by nie dostawały się one do atmosfery. Docierające ze strony wlotowej, a następnie przenikające przez ściany kanalików filtra dymy i spaliny przebywają długą drogę, podczas której niecałkowicie spalone składniki oleju napędowego powinny osiąść na ściankach i porach filtra. Nagromadzone sadze ulegają procesowi zwanemu dopaleniem, natomiast cząsteczki popiołu osiadają na filtrze.
Maksymalne wykorzystanie możliwości DPF podczas jazdy samochodem
Często można spotkać się z opinią mówiącą, iż samochody z silnikiem Diesla to pojazdy na trasę. W rzeczy samej, specyfika budowy i działania silnika wysokoprężnego pozwala jednostce napędowej na bardziej efektywne działanie podczas długotrwałej, nieprzerywanej jazdy. Wykorzystywanie samochodu jedynie podczas jazdy po mieście, do pracy, szkoły czy supermarketu, to dla Diesla stanowczo za mało. Ta skryta pod maską aparatura potrzebuje długiego czasu pracy i wytwarzania wysokich temperatur, co jest cechą właściwą również dla filtrów DPF. Dłuższa wycieczka samochodem może przysłużyć się nie tylko nam, gdyż stwarza możliwości odkrywania i podziwiania nowych terenów, ale także znacząco poprawić stan filtra DPF w pojeździe. Aby nagromadzona w filtrze cząstek stałych sadza uległa wypaleniu, powinniśmy podtrzymywać wysoką temperaturę pracy silnika dzięki utrzymywaniu równego tempa jazdy, stałej prędkości oraz stałych obrotów silnika. Wypracowany styl jazdy realizowany według tych wytycznych przyczynia się do wypalania sadzy, a także poprawia komfort jazdy, niesie więc za sobą same korzyści.
Złe nawyki podczas jazdy
Być może dobrym sposobem na przedłużenie żywotności filtrów DPF jest potraktowanie ich… z empatią? Nikt z nas nie lubi szybkich manewrów za kierownicą. Częste i gwałtowne zmiany prędkości, brak nawyku hamowania biegami, przyspieszanie w momencie, gdy nie uzyskaliśmy jeszcze wysokich obrotów czy jazda jedynie na krótkich odcinkach nie satysfakcjonuje większości kierowców, a także przyczynia się do przedwczesnego zużycia filtra DPF. Wymienione przykłady złych nawyków za kierownicą powinny dać do myślenia niejednemu użytkownikowi samochodu z silnikiem wysokoprężnym.
Jak jeździć, aby filtr DPF nie uległ zapchaniu i nie była konieczna jego wymiana?
Po pierwsze, długa trasa to jedna z podstaw. Podczas pokonywania znacznych dystansów dajemy filtrowi DPF czas i możliwość na osiągnięcie wysokich temperatur, które bezpośrednio wpływają na wypalanie nagromadzonej sadzy. Proces ten przebiega o wiele szybciej w okolicznościach jazdy w stałym tempie, bez podejmowania gwałtownych akcji hamowania bądź przyspieszania. Komfort, jaki osiągniesz podczas realizowania takiego stylu jazdy, będzie odczuwalny dla Ciebie, Twoich pasażerów oraz dla filtra DPF, który dzięki równej, długotrwałej eksploatacji silnika przy uzyskiwaniu obrotów rzędu 2,000-2,5000/min. przetrwa o wiele dłużej. Opinie na temat filtrów DPF są podzielone. Ich zwolennicy przekonują o skuteczności filtrowania i konieczności ochrony środowiska, w czym mają całkowitą rację, natomiast przeciwnicy DPFów mogliby w nieskończoność opowiadać o kosztach związanych z wymianą filtra. Opinie te przedstawiają konkretne racje, jednakże w artykule zaprezentowaliśmy proste i wygodne sposoby, które uchronią nie tylko filtr DPF, ale także Twój budżet przed nadmierną eksploatacją.
Komentarze