Subpage photo

Styl jazdy a zużycie filtra DPF, czyli jak prawidłowo jeździć z filtrem

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena:
Filtr cząstek stałych z samochodu w którym utrzymywano niewłaściwy styl jazdy
Styl jazdy a zużycie filtra DPF, czyli jak prawidłowo jeździć z filtrem

 

Wielu z nas uważa się za dobrych kierowców, za kryterium przyjmując komfort jazdy bądź brak mandatów. Często zapominamy jednak, że styl naszej jazdy powinien idealnie współgrać ze specyfiką pojazdu. W artykule odpowiemy na pytania, czym jest filtr DPF, jaką funkcję spełnia w samochodzie oraz jak jeździć, aby zamontowany w samochodzie filtr DPF mógł niezawodnie służyć przez jak najdłuższy czas.

 

 

Przedwcześnie zużyty filtr na stole w pracowni - odpowiedni styl jazdy zwiększy jego żywotność
Prawidłowy styl jazdy zmniejsza zużycie filtra DPF

 


Czym jest filtr DPF?

Zgodnie z tym, na co wskazuje słowo filtr, zadaniem DPF jest oczyszczanie i filtrowanie. Pewną sugestią jest także dla nas angielskie rozwinięcie skrótu – diesel particulate filter, co oznacza w tłumaczeniu filtr cząstek stałych. Owe filtry zlokalizowane w układzie wydechowym pojazdu, mają za zadanie oczyścić wytworzone gazy spalinowe z cząsteczek, które stanowią bezpośrednie zagrożenie dla środowiska naturalnego ze względu na ich skład. Dzięki temu, że w samochodzie jest zamontowany filtr DPF, silnik Diesla dymi znacząco mniej, uwalniając do atmosfery ograniczone ilości sadzy, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych czy tlenków metali. Co ważne, filtry DPF charakteryzują się wysoką wydajnością, zatem emisja zanieczyszczeń wynikających ze spalania oleju napędowego w silniku jest ograniczona. Skuteczność filtrów DPF, których pory są znacznie mniejsze niż rozmiary cząsteczek osadów, często wynosi 100%, dlatego też aktualnie tyle mówi się o w pełni uzasadnionym znaczeniu filtrów cząstek stałych.

 

Zaawansowana kostrukcja filtra DPF nie jest skomplikowana - przykładowy filtr na stole w rpacowni regeneracji
Elementy budowy filtra cząstek stałych. Czym jest filtr DPF?

 


Elementy budowy filtra cząstek stałych

W skład filtrów DPF wchodzą metale szlachetne, najczęściej platyna, dlatego też ceny tych elementów często zniechęcają użytkowników pojazdów z silnikiem Diesla do wymiany zapchanych, niedrożnych filtrów. Powierzchnia właściwa filtra cząstek stałych charakteryzuje się dużą złożonością, a porowate ścianki wykonane najczęściej z metalu bądź z tworzywa ceramicznego zwanego monolitem muszą wytrzymać nacisk drobin o wysokiej temperaturze, by nie dostawały się one do atmosfery. Docierające ze strony wlotowej, a następnie przenikające przez ściany kanalików filtra dymy i spaliny przebywają długą drogę, podczas której niecałkowicie spalone składniki oleju napędowego powinny osiąść na ściankach i porach filtra. Nagromadzone sadze ulegają procesowi zwanemu dopaleniem, natomiast cząsteczki popiołu osiadają na filtrze.


Maksymalne wykorzystanie możliwości DPF podczas jazdy samochodem

Często można spotkać się z opinią mówiącą, iż samochody z silnikiem Diesla to pojazdy na trasę. W rzeczy samej, specyfika budowy i działania silnika wysokoprężnego pozwala jednostce napędowej na bardziej efektywne działanie podczas długotrwałej, nieprzerywanej jazdy. Wykorzystywanie samochodu jedynie podczas jazdy po mieście, do pracy, szkoły czy supermarketu, to dla Diesla stanowczo za mało. Ta skryta pod maską aparatura potrzebuje długiego czasu pracy i wytwarzania wysokich temperatur, co jest cechą właściwą również dla filtrów DPF. Dłuższa wycieczka samochodem może przysłużyć się nie tylko nam, gdyż stwarza możliwości odkrywania i podziwiania nowych terenów, ale także znacząco poprawić stan filtra DPF w pojeździe. Aby nagromadzona w filtrze cząstek stałych sadza uległa wypaleniu, powinniśmy podtrzymywać wysoką temperaturę pracy silnika dzięki utrzymywaniu równego tempa jazdy, stałej prędkości oraz stałych obrotów silnika. Wypracowany styl jazdy realizowany według tych wytycznych przyczynia się do wypalania sadzy, a także poprawia komfort jazdy, niesie więc za sobą same korzyści.

 

Odpowiedni styl jazdy zapewnia maksymalne wykorzystanie możliwości filtra - wymontowany filtr DPF na stole w pracowni
Maksymalne wykorzystanie możliwości DPF podczas jazdy samochodem

 


Złe nawyki podczas jazdy

Być może dobrym sposobem na przedłużenie żywotności filtrów DPF jest potraktowanie ich… z empatią? Nikt z nas nie lubi szybkich manewrów za kierownicą. Częste i gwałtowne zmiany prędkości, brak nawyku hamowania biegami, przyspieszanie w momencie, gdy nie uzyskaliśmy jeszcze wysokich obrotów czy jazda jedynie na krótkich odcinkach nie satysfakcjonuje większości kierowców, a także przyczynia się do przedwczesnego zużycia filtra DPF. Wymienione przykłady złych nawyków za kierownicą powinny dać do myślenia niejednemu użytkownikowi samochodu z silnikiem wysokoprężnym.

 

Przyczyną konieczności regeneracji filtra DPF (na zdjęciu) są złe nawyki podczas jazdy
Złe nawyki podczas jazdy

 


Jak jeździć, aby filtr DPF nie uległ zapchaniu i nie była konieczna jego wymiana?

Po pierwsze, długa trasa to jedna z podstaw. Podczas pokonywania znacznych dystansów dajemy filtrowi DPF czas i możliwość na osiągnięcie wysokich temperatur, które bezpośrednio wpływają na wypalanie nagromadzonej sadzy. Proces ten przebiega o wiele szybciej w okolicznościach jazdy w stałym tempie, bez podejmowania gwałtownych akcji hamowania bądź przyspieszania. Komfort, jaki osiągniesz podczas realizowania takiego stylu jazdy, będzie odczuwalny dla Ciebie, Twoich pasażerów oraz dla filtra DPF, który dzięki równej, długotrwałej eksploatacji silnika przy uzyskiwaniu obrotów rzędu 2,000-2,5000/min. przetrwa o wiele dłużej. Opinie na temat filtrów DPF są podzielone. Ich zwolennicy przekonują o skuteczności filtrowania i konieczności ochrony środowiska, w czym mają całkowitą rację, natomiast przeciwnicy DPFów mogliby w nieskończoność opowiadać o kosztach związanych z wymianą filtra. Opinie te przedstawiają konkretne racje, jednakże w artykule zaprezentowaliśmy proste i wygodne sposoby, które uchronią nie tylko filtr DPF, ale także Twój budżet przed nadmierną eksploatacją.

 

Konieczność wymiany filtra, który uległ zapchaniu zastąpiono regeneracją DPF w pracowni regeneracji
Jak jeździć, aby filtr DPF nie uległ zapchaniu i nie była konieczna jego wymiana?

 

Komentarze

żaklina 2019-08-23 15:16:55

A jednak trzeba umieć jeździć, żeby nie rozwalić samochodu

Olaf 2019-09-10 15:15:58

Ciekawy artykuł, jak widać ekspolatacja auta jest bardzo ważna.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer