Wpływ zatkanego DPF na sprawność pojazdu, czyli skutki dla mocy silnika i spalania paliwa.


Zapchany filtr cząstek stałych ogranicza przepływ spalin, co może powodować wzrost ciśnienia w układzie wydechowym. Może to prowadzić do uszkodzenia silnika i zwiększonego zużycia oleju silnikowego
. Zwiększone ciśnienie w układzie wydechowym może spowodować cofanie się spalin do silnika, co może rozcieńczyć olej silnikowy. Rozcieńczony olej silnikowy jest mniej skuteczny w smarowaniu silnika, co może prowadzić do zużycia i uszkodzenia silnika. Zwiększone ciśnienie w układzie wydechowym może również powodować wzrost zużycia paliwa. Jest to efektem konieczności zwiększenia nakładu pracy silnika w celu utrzymania tej samej mocy. Zapchany DPF może również doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, która jest napędzana spalinami oraz do zwiększania emisji szkodliwych spalin. Dzieje się tak, ponieważ DPF nie jest w stanie efektywnie usuwać cząstek stałych ze spalin.

filtr cząstek stałych

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
kamerka do diagnostyki DPF

Jakie są objawy wypalania filtra DPF?

Regeneracja filtra cząstek stałych (DPF) zazwyczaj następuje automatycznie w trakcie normalnego użytkowania pojazdu, co sprawia, że nie zawsze jest to łatwe do zauważenia. Niemniej jednak istnieją pewne znaki, które mogą sugerować, że proces regeneracji DPF jest w trakcie:

1. Wysoka temperatura wydechu: podczas regeneracji DPF dochodzi do spalania cząstek stałych, co generuje dodatkowe ciepło. W rezultacie temperatura wydechu może wzrosnąć.
2. Proces regeneracji może generować intensywny zapach spalin, który czasem można wyczuć wokół pojazdu. To zjawisko jest normalne, ale jeśli zapach staje się bardzo silny lub nieprzyjemny, może to wskazywać na problemy z procesem regeneracji.
3. W trakcie regeneracji silnik może wymagać dodatkowej ilości paliwa, co może skutkować krótkotrwałym wzrostem zużycia paliwa. Jednakże, jeśli towarzyszy temu długotrwałe zwiększenie zużycia paliwa, może to sygnalizować problemy z regeneracją DPF.

Co ile km zapycha się DPF?

Częstotliwość, z jaką filtr cząstek stałych (DPF) ulega zatykaniu, jest uzależniona od różnych czynników, takich jak styl i warunki jazdy, rodzaj paliwa, model i rodzaj silnika pojazdu. W większości przypadków jednak DPF zwykle wymaga regeneracji co 300-700 kilometrów.
Warto zauważyć, że nowoczesne pojazdy często posiadają systemy monitorowania DPF, które automatycznie inicjują proces regeneracji w odpowiednich warunkach. Producenci zazwyczaj projektują te systemy tak, aby regeneracja była przebiegła bezproblemowo podczas normalnej eksploatacji pojazdu. Jeśli jednak styl jazdy jest głównie w warunkach miejskich, gdzie regeneracja może być utrudniona, albo jeśli używane jest paliwo o niskiej jakości, istnieje ryzyko częstszego zatykania się filtra DPF.

pracownia regeneracji DPF

Czy jakość paliwa ma wpływ na DPF?

Tak, jakość paliwa ma wpływ na DPF. Paliwa o niższej jakości mogą zawierać więcej zanieczyszczeń, takich jak siarka i cząstki stałe. Te zanieczyszczenia mogą osadzać się na filtrze cząstek stałych i przyczyniać się do jego zapchania. Oprócz tego paliwa o niższej jakości mogą również zawierać więcej wody. Woda ta może kondensować się w układzie wydechowym i przyczyniać się do korozji filtra cząstek stałych. Aby zmniejszyć ryzyko zapchania się DPF, należy tankować paliwo o wysokiej jakości. Paliwa te są oznaczone symbolem EN 590 lub klasy Euro 5 lub wyższej.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

17 lutego 2021

DPF - czyszczenie

1. Koszt czyszczenia filtra cząstek stałych. Jak wiemy, filtr cząstek stałych pracuje w sposób wytężony w bardzo niewdzięcznych warunkach i nic w tym dziwnego, że DPF i czyszczenie zapchanego w wyniku długotrwałej eksploatacji podzespołu staje się z czasem koniecznością. Jeżeli chodzi o DPF – czyszcz ...