Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jeszcze jakiś czas temu mechanicy proponowali szeroką gamę usług, które miały na celu pozbycie się problemów z filtrem cząstek stałych DPF/FAP. Można było usłyszeć o pseudo naprawach, które „przecież każdy robi i nie narzeka”, a należało do nich wycięcie DPF i zastąpienie miejsca po filtrze rurą, usunięcie samego wkładu z filtra cząstek stałych oraz – wydawać by się mogło, że najmniej inwazyjne – przewiercenie DPF. Czy wiercenie dziur w DPF to dobry pomysł? W artykule znajdziesz odpowiedź na to pytanie wzbogaconą informacjami na temat tego, jakie zagrożenia mogą wynikać z użytkowania pojazdu, w którym ktoś przewiercił filtr cząsteczek stałych; ponadto uzyskasz informacje na temat tego, jak świetną metodą jest czyszczenie DPF.
Praca filtra DPF z fabrycznymi parametrami
Zregenerowane lub nowe filtry cząstek stałych DPF pracują w naszym pojeździe w ten sposób, że zatrzymują ze spalin zanieczyszczenia. Informacja ta ma charakter ogólny, skoncentrujmy się natomiast, jak dokładnie działa filtr DPF. Filtry cząstek stałych, które obecnie stanowią obowiązkowy element wyposażenia pojazdu, są zbudowane z powleczonych warstwą metalu szlachetnego kanalików, które dzięki swojej zaawansowanej strukturze i maleńkim otworom zatrzymują cząstki ciał stałych, gdyż to właśnie taką postać przyjmują tlenki metali, sadze i węglowodory powstałe w wyniku spalania oleju napędowego w silniku projektu Rudolfa Diesla. Filtry, których drożność jest całkowita, zatrzymują wszystkie powstające pyły, chroniąc tym samym nasz organizm przed kontaktem z tego typu toksynami. Zakłada się, że nowy filtr DPF działa skutecznie do przejechania około 250 tysięcy kilometrów, lecz dokładne parametry zawsze określają producenci. Po tym dystansie filtr cząstek stałych należy oddać do regeneracji bądź wymiany, my natomiast odpowiemy na pytania dotyczące tego, jak udrożnić DPF, jakie są objawy zapchanego DPF oraz czym może poskutkować jazda na zapchanym DPF.
Filtr DPF a osady – co powoduje zapchanie filtra?
Praca, jaką wykonuje filtr cząstek stałych DPF, powoduje postępujące nagromadzenie osadów w jego wnętrzu. W filtrze gromadzą się właśnie cząsteczki ciał stałych, tworząc coraz większe złogi. Nadmierne nagromadzenie sadzy i popiołów zatyka otwory kanalików, spaliny więc nie mają drogi ujścia. Na zapchanie filtra cząstek stałych DPF mają wpływ składniki paliwa o niskiej jakości, zbyt rzadkie wymiany oleju i filtrów, a także styl jazdy, w którym przemierzamy krótkie odcinki, nie dając silnikowi szans na wygenerowanie odpowiedniej temperatury do wypalania sadzy. W tej sytuacji niedopalone cząstki węgla zalegają w przestrzeniach filtracyjnych. Dla wielu użytkowników pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne jest to problem, który rodzi szereg wątpliwości i pytań o to, czy usuwanie DPF to słuszne działanie, jak efekty przynosi wycinanie DPF oraz czy DPF można przewiercić.
Nieskuteczne naprawy filtrów DPF
Wśród działań, których stanowczo nie polecamy, można wymienić wycinanie DPF oraz przewiercanie filtra cząstek stałych. Dlaczego nierozsądne obchodzenie się z filtrem DPF może przynieść same straty? Na temat problemów wynikających z braku filtra można wiele napisać. Obecnie na pierwszy plan wysuwają się problemy z uzyskaniem przeglądu technicznego, gdyż działający zgodnie z przepisami diagnosta nie może dopuścić do ruchu drogowego pojazdu, który nie spełnia norm spalin. Podobnie w przypadku kontroli drogowych – funkcjonariusze mają obowiązek zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, który nie spełnia norm czystości spalin, a wnioskować na ten temat mogą na podstawie badania dymomierzem bądź wzrokowej analizy sytuacji. Ponadto, zarówno usunięty, jak i przewiercony DPF stanowią zagrożenie mechaniczne dla samochodu. Brak DPF sprawia, że oszukany silnik odbiera błędne informacje, co wiąże się z zaburzeniem systemu pracy jednostki napędowej oraz realnym zagrożeniem jej usterek. Wydawać by się mogło, że wywiercenie kilku niewielkich otworów w filtrze nie przyniesie żadnych konsekwencji, lecz ingerencja w strukturę DPF wiąże się z jej rozdrobnieniem, a powstałe w wyniku wiercenia cząsteczki mogą przedostać się na przykład do turbosprężarki, powodując uszkodzenia kwalifikujące ją jedynie do wymiany. Warto jednak odejść od przekonania, że zapchany DPF nadaje się jedynie do drogiej wymiany. Skuteczną alternatywą w korzystnej cenie jest wodne czyszczenie DPF. Jak usunąć popiół z DPF zgodnie z opisywaną metodą? Szczegóły na temat mycia filtrów cząstek stałych zawarliśmy poniżej.
Kilka słów o tym, jak można wyczyścić DPF
Metoda przywracania filtrom cząstek stałych sprawność, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem posiadaczy diesli, to właśnie czyszczenie DPF. Forum oraz inne źródła informacji i opinii wskazują, że sposób ten przywraca filtrom pełnię funkcjonalności. Czyszczenie DPF metodą wodną skutecznie wypłukuje z wnętrza filtra cząstek stałych nie tylko zalegające sadze, ale również popiół, który jest niepalny. Woda, detergent oraz wysokie ciśnienie – połączenie tych trzech elementów wystarczy, aby pozbyć się z zabrudzonego filtra DPF wszystkich zanieczyszczeń. Wśród korzyści tego zabiegu warto wymienić to, że filtr pozostaje w samochodzie, nie mamy więc problemów z przeglądem, a co najważniejsze, nie generujemy do środowiska spalin o skrajnie wysokim poziomie szkodliwości. Pomocne w utrzymaniu wysokich parametrów filtra cząstek stałych jest także używanie preparatów takich, jak DPF Cleaner oraz wypalanie DPF, na których temat możesz przeczytać w innych opracowanych przez nas artykułach.
Komentarze