Subpage photo

Jak dbać o DPF? Proste wskazówki, znakomite efekty!

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.94
Zadbany DPF nie potrzebuje regeneracji - tu na zdjęciu filtr DPF po regeneracji na stole w pracowni
Jak dbać o DPF? Proste wskazówki, znakomite efekty!

 

Kierowcy, którzy po raz pierwszy spotykają się z kwestią obecności filtra DPF w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym Diesla, często zastanawiają się, jak dbać o ten rodzaj filtra. W tym artykule znajdziesz proste wskazówki, jak dbać o filtr cząstek stałych, by mógł niezawodnie pracować przez jak najdłuższy czas.

 

 

Eksploatowany odpowiednio DPF jest bardzo trwały - na zdjęciu filtr cząstek stałych
Proste wskazówki jak dbać o DPF

 


Kilka słów o zasadzie działania DPF

Filtry DPF to inaczej filtry cząstek stałych, które obowiązkowo są montowane w pojazdach wyposażonych w silniki wysokoprężne. Obecność filtra wpływa na redukcję ilości zanieczyszczeń w powstających spalinach. Jak przebiega proces filtrowania spalin w DPF? Mechanizm ten jest niezwykle prosty i naprawdę skuteczny. Spaliny wlatujące do filtra są przepuszczane przez ceramiczną sieć zbudowaną z węglika krzemu, a wszelkie osady, sadze i cząsteczki szkodliwych, rakotwórczych substancji zostają we wnętrzu filtra. Zgromadzone wewnątrz metalowej obudowy filtra DPF sadze ulegają wypaleniu, natomiast popioły są po prostu gromadzone w jego wnętrzu. Co więcej, oprócz filtracji czysto mechanicznej, w filtrze uwalniane są katalityczne właściwości ceryny oraz platyny. Na uwagę zasługuje także skuteczność filtrów DPF, gdyż zazwyczaj wynosi ona 100%. Oznacza to, że wszystkie szkodliwe cząsteczki są gromadzone wewnątrz filtra, nie mając szansę na wydostanie się do atmosfery.

 

Wyjaśniamy działanie filtra cząstek stałych, na podstawie widocznego na zdjęciu filtra
Kilka słów o zasadzie działania DPF

 


DPF w codziennym użytkowaniu samochodu – jak postępować?

Opinia na temat tego, że samochody z silnikami wysokoprężnymi Diesla nie są autami do jazdy po mieście, jest często powtarzana. W rzeczy samej diesle potrzebują przemierzania dużych dystansów oraz osiągania wyższych prędkości, by mogły sprawnie działać oraz miały możliwość wypalania sadzy w filtrze DPF w optymalnych warunkach i właściwej temperaturze. Pierwszą wskazówką, jakiej chcemy Ci udzielić, jest zabieranie się od czasu do czasu Twoim samochodem na dłuższą przejażdżkę po drodze ekspresowej bądź autostradzie. Kolejnym sposobem, który nie tylko przedłuży żywotność filtra cząstek stałych DPF, ale także wpłynie na Twój komfort użytkowania samochodu, jest reprezentowanie właściwego stylu jazdy. Spokojnie, nie musisz nabywać nowych umiejętności w zakresie prowadzenia auta. Wystarczy, że zastosujesz się do prostych porad, jak jeździć samochodem z filtrem DPF. Przede wszystkim – jeździć długo i daleko, o czym już wspomnieliśmy. Optymalny dla silnika wysokoprężnego styl jazdy samochodem jest pozbawiony niepotrzebnych gwałtownych manewrów hamowania bądź przyspieszania przy niskich obrotach. Duże znaczenie ma także utrzymywanie równego tempa jazdy, a także unikanie tras, które są jednoznaczne z długim czasem stania w korkach. Z czasem będziesz wdzięczny filtrowi DPF, że niejako wymusił na Tobie określony styl jazdy, który oprócz ochrony filtra cząstek stałych owocuje niższym zużyciem paliwa oraz poprawą komfortu jazdy samochodem.

Obecność filtra DPF w pojeździe niesie za sobą również konieczność ochrony filtra przed szkodliwym działaniem określonych pierwiastków, w tym fosforu i siarki. Aby ograniczyć ich obecność w układzie paliwa, stosujmy paliwo dobrej jakości kupowane na zaufanych stacjach benzynowych oraz pamiętajmy, że paliwo z wszelkimi dodatkami bio nie nadaje się do naszego pojazdu wyposażonego w wysokoprężny silnik.

Zasadą, której nie wolno łamać, gdyż wiąże się z nieodwracalnym zapchaniem filtra, jest wyłączanie silnika w trakcie realizowanego procesu wypalania, współczesne pojazdy informują jednak o realizacji wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych.

Olej, który trafia do silnika Diesla, powinien charakteryzować się właściwościami niskopopiołowymi, a jego wymiana powinna być przeprowadzana często.

Aby uchronić filtr cząstek stałych DPF, warto także dbać o optymalne funkcjonowanie wtryskiwaczy Common Rail oraz, oczywiście, odpowiednio często wymieniać filtr powietrza. Naszą czujność powinna wzbudzić także kontrolka świec żarowych, gdyż odpowiadają one za odpowiednią temperaturę w komorach spalania.

 

Zasady postępowania z filtrem cząstek stałych na podstawie widocznego na zdjęciu filtra
DPF w codziennym użytkowaniu samochodu - jak postępować?

 


Opłacalne nawyki użytkowania samochodu z filtrem DPF

Pomysły, które zebraliśmy powyżej, możesz wcielić w życie już dziś. Korzystając na co dzień z samochodu wyposażonego w filtr cząstek stałych DPF, znajdźmy czas na przyjemną jazdę z utrzymaniem wyższej prędkości, gdyż to właśnie wtedy dochodzi do wypalania sadzy w filtrze DPF. Wśród korzystnych nawyków warto również przyzwyczaić się do wybierania stacji benzynowych oferujących dobrej jakości paliwo z niewielką ilością siarki oraz do częstszych wymian oleju, za co będzie nam wdzięczny nie tylko filtr DPF, ale także silnik. Samochód nie tylko pracuje, powinniśmy z nim współpracować, by uniknąć konieczności kosztownych napraw i odczuwać satysfakcję z jego codziennego użytkowania. Dzięki przestrzeganiu prostych reguł jazdy i konserwacji samochodu z filtrem DPF unikniemy przedwczesnego zapchania filtra cząstek stałych, związanych z tym napraw oraz uszkodzeń w obrębie silnika czy turbosprężarki.

 

Wymontowany z samochodu filtr cząstek stałych w którym złe nawyki doprowadziły do zapchania filtra
Opłacalne nawyki użytkowania samochodu z filtrem DPF

 

Komentarze

Bolo 2019-08-21 12:34:26

Jak się kupuje diesla, to niestety trzeba się liczyć z tym, że trzeba czasami go przegonić, co by się filtr nie zapychał.

Darek 2019-08-22 09:51:13

Ten z ostatniego zdjęcia to kawał filtra. To do jakiegośc ciężarowego auta?

loko 2019-08-23 09:08:32

@Bolo każdy samochód czasami należy przegonić, a diesla to już w szczególności, nie wolno zamulać aut!

Atencja 2019-08-26 08:36:05

A taka dłuższa traska to nie tylko dpfowi się przyda, ale i nam samym ;)

karinka 2019-08-28 10:48:06

Atencja dokładnie tak, ja uwielbiam jeździć w dłuższe trasy i mój dpf ma się dobrze :)

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer