Filtr cząstek stałych, znany również jako DPF (ang. Diesel Particulate Filter), odgrywa ważną rolę w redukcji emisji spalin z pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Jednakże, wraz z eksploatacją, DPF może ulegać zanieczyszczeniom, co wymaga jego czyszczenia lub regeneracji. Jednym z kontrowersyjnych sposobów, który pojawił się na rynku, jest tzw. "nawiercanie" DPF.
Nawiercanie DPF, często reklamowane jako szybka i skuteczna metoda oczyszczania filtra cząstek stałych, budzi wiele wątpliwości i obaw zarówno wśród specjalistów branży motoryzacyjnej, jak i ekologów, jest to po prostu nielegalne.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jak działa nawiercanie DPF?
Podstawowa zasada nawiercania DPF polega na mechanicznym wierceniu otworów w filtrze, które mają umożliwić przepływ gazów spalinowych pomimo obecności zanieczyszczeń. Proces ten zwykle wykonywany jest bez demontażu filtra z pojazdu i jest reklamowany jako szybka alternatywa dla kosztownej wymiany filtra lub regeneracji w specjalistycznych zakładach.
Kontrowersje i zagrożenia
Istnieje wiele poważnych obaw związanych z nawiercaniem filtra DPF.
Bezpieczeństwo i legalność - nawiercanie DPF często nie jest zalecane przez producentów samochodów ani specjalistów ds. ekologii. Taka ingerencja w filtr może naruszyć zasady bezpieczeństwa oraz regulacje dotyczące emisji spalin, co może prowadzić do konsekwencji prawnych dla właścicieli pojazdów.
Naruszenie struktury filtra - mechaniczne wiercenie otworów w DPF może naruszyć jego strukturę, co wpływa na skuteczność działania filtra oraz może skrócić jego żywotność.
Ryzyko uszkodzenia silnika - zwiększone przepływy spalin, które mogą wynikać z nawiercania DPF, mogą wpłynąć na pracę silnika, prowadząc do uszkodzeń lub zmniejszenia jego wydajności.
Brak trwałego efektu - nawiercanie DPF często jest postrzegane jako działanie doraźne, które nie rozwiązuje problemu zanieczyszczenia filtra na dłuższą metę. Bez gruntownego oczyszczenia lub regeneracji, filtry mogą ponownie ulec zanieczyszczeniu w krótkim czasie.
Wpływ na środowisko - eksperci z zakresu ochrony środowiska wyrażają obawy co do wpływu nawiercania DPF na emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Zwiększony przepływ spalin może prowadzić do większej emisji cząstek stałych i innych szkodliwych substancji.
Nawiercanie DPF – wnioski
Nawiercanie DPF, mimo że może wydawać się atrakcyjną opcją ze względu na niższe koszty i krótszy czas naprawy, niesie ze sobą wiele ryzyk i zagrożeń. Bezpieczne i skuteczne czyszczenie DPF powinno być przeprowadzane zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu oraz specjalistów branży motoryzacyjnej. W przypadku problemów z filtrem cząstek stałych zawsze warto skonsultować się z profesjonalistami, aby uniknąć potencjalnych szkód dla pojazdu oraz środowiska naturalnego.
Komentarze