Wypalanie DPF - objawy, przyczyny i sposoby naprawy

Filtr DPF to element układu oczyszczania spalin w silnikach Diesla. Zadaniem DPF jest zatrzymywanie szkodliwych cząstek stałych. DPF jest regenerowany poprzez wypalanie sadzy nagromadzonej wewnątrz podzespołu. Proces wypalania odbywa się automatycznie podczas jazdy samochodem, jednak w niektórych przypadkach może być konieczne wypalanie filtra DPF w serwisie. Ponadto filtr cząstek stałych regeneruje się także w serwisie w celu całkowitego udrożnienia. Filtr DPF musi się wypalać, bo inaczej za szybko straci swoje właściwości, a pojazd będzie emitował za dużo toksycznych spalin. Zazwyczaj, aby wypalić DPF, potrzeba ingerencji kierowcy, ale czasem zdarza się, że to sterownik silnika szybciej inicjuje proces dopalania. Można to rozpoznać przez chwilowy wzrost spalania, wzmożone dymienie z układu wydechowego tudzież lampkę ostrzegawczą filtra DPF widoczną na desce rozdzielczej auta. A jeśli borykasz się z problemem częstego wypalania DPF, może być to spowodowane przedwczesnym gaszeniem silnika.

Diagnostyka DPF kamerką

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis czyszczenia DPF, FAP

Wypalanie DPF - czy to normalne?

Wypalanie filtra cząstek stałych jest normalnym zjawiskiem, który pomaga oczyścić podzespół z zalegających osadów, aby przywrócić jego drożność. Występują dwie metody dopalania filtra DPF - pasywna oraz aktywna. Lepiej wykonać regenerację pasywną, ponieważ odbywa się ona naturalnie i nie obciąża jednostki napędowej. Oczywiste jest jednak, że nie zawsze ma się odpowiednie warunki do przeprowadzenia samoregeneracji filtra cząstek stałych podczas jazdy, dlatego w takich sytuacjach trzeba wypalić DPF na postoju. Pamiętaj również, że wystąpienie pierwszych objawów zapchanego DPF, powinny Cię zmusić do rozpoczęcia procesu samooczyszczania tego podzespołu.

Wypalanie DPF - czy jest bezpieczne dla silnika?

Filtr cząstek stałych DPF

Wypalanie filtra cząstek stałych na postoju wiąże się niestety z pewnym ryzykiem. Ma to związek z tym, że niespalona dodatkowa porcja paliwa spływa do oleju silnikowego, podnosząc jego poziom. Oznacza to, że po pewnym czasie olej utraci właściwości smarne, co wpłynie na działanie jednostki napędowej. Warto więc wymieniać olej silnikowy częściej niż zaleca producent. Jeśli chodzi o regenerację pasywną, czyli dopalanie sadzy w trasie, to należy pamiętać o wyjeździe poza miasto. W ten sposób silnik będzie miał możliwość się rozgrzać do takiej temperatury, że filtr DPF bez problemu się wypali. W obu przypadkach nie można wyłączać silnika przez ukończonym procesem samooczyszczania DPF, bo grozi to uszkodzeniem zarówno tego podzespołu, jak i jednostki napędowej.

DPF - czy jest to problem tylko w Polsce?

Ciężko stwierdzić, czy DPF jest problemem w naszym kraju. Zależy to raczej od tego, jak użytkownik swojego Diesla go eksploatuje. Jeśli stosujesz się do zaleceń od producenta, to DPF nie powinien przynieść większych kłopotów. Zadbaj o regenerację tego podzespołu, tankuj dobrej jakości paliwo, aplikuj oleje i dodatki z dobrym składem i wypalaj go poza miastem. Za brak filtra cząstek stałych w pojeździe grożą poważne konsekwencje prawne, dlatego nie zalecamy go wycinać. Za granicą np. w Niemczech czy w Austrii kontrole emisji cząstek stałych są dokładniejsze.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

22 września 2021

Czy brak katalizatora to wada ukryta?

Sam w sobie brak katalizatora nie jest wadą ukrytą. Dopiero w sytuacji, w której użytkownik swojego pojazdu decyduje się na sprzedaż i zataja bardzo ważną informację nowemu nabywcy auta, jaką jest nieobecność tego podzespołu w układzie wydechowym, to wtedy możemy mówić o wadzie ukrytej. ...