Wypalanie DPF (VW) Volkswagen – część 20

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji DPF

Samochody wyprodukowane pod znakiem niemieckiej marki Volkswagen cieszą się w Polsce dużą popularnością. Świadczy o tym fakt, że często spotykamy przedstawicieli kolejnych generacji VW na drogach w Polsce i w całej Europie, a także na innych kontynentach. Powołanie przedsiębiorstwa do istnienia nastąpiło w 1931 roku i od tamtej pory w fabrykach produkowano unowocześniane na miarę czasów samochody osobowe oraz dostawcze. Obecnie miłośnicy Passata, Arteona czy najnowszego Transportera mogą cieszyć się luksusowym wykonaniem oraz dbałością o najdrobniejsze detale. Sprawdźmy, w jaki sposób Volkswagen wyszedł naprzeciw restrykcyjnym normom czystości spalin.

Wypalenie DPF VW

1. Golf 5, 6, 7, 8

Osiem generacji Volkswagena Golfa mówi samo za siebie. Samochód ten już od samego początku, czyli 1974 roku, cieszył się niebywałą popularnością. Omawiając Golfa w kontekście zastosowania filtrów cząstek stałych DPF, skoncentrowaliśmy się na czterech najnowszych generacjach, rozpoczynając od „piątki” i kończąc na efektownej „ósemce”. Volkswagen Golf 5 to model obecny na rynku od 2003 roku i dostępny w następujących wersjach Diesla – 1.9 TDI, 1.9 TDI BlueMotion, 2.0 SDI, 2.0 TDI oraz 2.0 TDI. W szóstej generacji modelu odnajdziemy wersje silnikowe takie jak 1.6 TDI, 2.0 TDI oraz GTD. Premiera Golfa 6 nastąpiła w 2008 roku, samochód uznano natomiast za ulepszoną wersję swojego poprzednika, który nie spełniał oczekiwań projektantów ani użytkowników. Cztery lata później, a więc w roku 2012 zaprezentowano przedstawiciela siódmej generacji Golfa. Wymagające zastosowania filtra cząstek stałych silniki wysokoprężne w tym modelu to 1.6 TDI, 2.0 TDI oraz 2.0 TDI GTD. Kierowcy, którzy weszli w posiadanie modelu Golfa wyposażonego w filtr cząstek stałych, z pewnością wiele razy poszukiwali informacji na temat tego, jak wymusić wypalanie DPF. Znalezienie rzetelnych informacji na ten temat nie było łatwe ze względu na to, że piąta i szósta generacja VW Golf zbiegła się w czasie z początkami montażu filtrów cząstek stałych, dlatego też wiedza na ten temat oraz umiejętności praktyczne dopiero się klarowały. Procedura wypalania DPF VW dla niemalże wszystkich generacji jest zbliżona, gdyż filtry cząstek stałych w tych pojazdach to filtry suche, które do skutecznego wypalenia sadzy potrzebują temperatur z zakresu 600 – 650 stopni Celsjusza. Zarówno Golf 5 DPF, jak i DPF Golf 6 1.6 TDI powinien wypalić się automatycznie w sytuacji, gdy wynika to z wysokiego poziomu zapchania. Wówczas konieczne są sprzyjające wypalaniu warunki, czyli rozgrzany silnik, przekraczająca 70 km/h prędkość oraz wysokie prędkości obrotowe. Wówczas wypalanie filtra cząstek stałych powinno zajść bez komplikacji, a realizację procesu rozpoznamy po zwiększonym spalaniu chwilowym oraz pracy wentylatora chłodnicy. W przypadku modeli z rodziny Golf 5 DFP można wypalić także podczas postoju, czyli z zastosowaniem metody aktywnej. Jak przeprowadzić wypalanie DPF na postoju? VW z rozgrzaną jednostką napędową i z zaciągniętym hamulcem ręcznym potrzebuje podniesienia obrotów, gdyż jest to wezwanie do wprowadzenia dodatkowego wtrysku paliwa. Gdy olej napędowy jest spalany poza komorą, temperatura również wzrasta, powodując wypalenie nagromadzonej sadzy w filtrze. We wspomnianym już kilkukrotnie modelu Golf 5 wypalanie DPF przeprowadzi również mechanik samochodowy, posługując się w tym celu specjalnym oprogramowaniem. Jeśli mamy wątpliwości co do tego, jak poprawnie i efektywnie przeprowadzić wypalanie DPF, na temat wszystkich modeli, w tym VW Golf 7 – filtr cząstek stałych w instrukcji obsługi z pewnością rozjaśni te kwestie. Dostrzegalne jest, że nieliczni kierowcy zapoznają się z instrukcjami obsługi swoich samochodów, tymczasem podejmowane są w nich istotne i praktyczne zagadnienia, chociażby dotyczące wypalania DPF oraz kontrolki filtra cząstek stałych VW. Golf 6 2.0 TDI i wypalanie DPF to kwestia, której nie należy zaniedbywać. Kontynuowanie jazdy z zablokowanym filtrem cząstek stałych skutkuje innymi awariami w obrębie jednostki napędowej, turbosprężarki, układu doładowania czy sprzęgła, dlatego też nie warto ani lekceważyć, ani tym bardziej wycinać filtra DPF. Filtr cząstek stałych Golf 7, 6, czy 5 powinien stanowić integralną część pojazdu. Jego funkcji nie zastąpi kawałek metalu czy pusta obudowa. Jednocześnie podkreślamy, że Golf 7 DPF oraz filtry w pokrewnych modelach źle znoszą jazdę miejską. Diesle są przeznaczone do pokonywania dłuższych tras, dlatego też warto zadbać o sprzyjające ich funkcjonowaniu warunki. Jeśli będziemy jeździć tylko na krótkich odcinkach, kontrolka DPF VW bez wątpienia zostanie szybko aktywowana i powiadomi kierowcę o problemie. Co ważne, dioda w starszych modelach uruchamia się tylko w przypadku problemów z filtrem, natomiast nie jest aktywowana podczas wypalania. Z tego powodu warto bacznie obserwować pracę samochodu, aby bez problemu wykryć, kiedy Golf 7 1.6 TDI DPF wypala podczas jazdy. Kilkukrotne przerwanie tego procesu może poskutkować całkowitym zapchaniem DPF, dlatego też warto przejechać naszym Golfem od czasu do czasu kilkanaście kilometrów więcej, aż filtr cząstek stałych zdąży się wypalić. W przypadku typowych dla Volkswagena silników 1.6 TDI wypalanie DPF VCDS, czyli z zastosowaniem oprogramowania, to często używana opcja ratunkowa dla filtra cząstek stałych. Przeprowadzone w ten sposób wypalanie DPF Golf 6 można uzupełnić o VCDS zerowanie DPF bądź VCDS – wyłączenie DPF. O tego typu procedurach dokładniej napisaliśmy w dalszych częściach artykułu.

Wypalanie filtra cząstek stałych w generacjach Golfa

2. Touran

Produkowany od 2003 roku minivan od Volkswagena w dwóch generacjach, czyli VW Touran to wygodne i pojemne auto, które może pomieścić 7 osób w wersji uzupełnionej o 2 fotele. Touran może być wyposażony w turbodoładowaną jednostkę napędową 1.6 TDI, 1.9 TDI bądź 2.0 TDI. W drugiej generacji VW Tourana występują jedynie wersje 1.6 oraz 1.9 TDI. W Touranie można oczywiście przeprowadzić wypalanie DPF VCDS, jednak warto mieć również wiedzę na temat tego, jak przeprowadzić wypalanie DPF na postoju VW Touran oraz wypalanie podczas jazdy. Czy wypalanie DPF Touran 2.0 TDI bądź z inną jednostką napędową jest konieczne w przypadku każdego z egzemplarzy modelu? Okres produkcji Tourana to również czas przełomu związanego z montażem systemów oczyszczania spalin w samochodach osobowych. Z tej przyczyny kierowcy pytają w przypadku DPF Touran, od kiedy element ten jest wyposażeniem modelu. Okazuje się, że teoretycznie produkowane już od października 2006 roku modele powinny mieć filtry cząstek stałych, jednakże często nawet w egzemplarzach Torana z roku 2007 nie uświadczymy DPF. Posiadanie modelu Tourana z DPF wiąże się z pytaniem o to, jak wymusić wypalanie DPF w sytuacjach, gdy proces nie zachodzi samoczynnie. Zgodnie z założeniami producenta, zapchany DPF VW Touran powinien przeprowadzić automatyczną regenerację podczas jazdy, jeśli tylko będzie miał do tego odpowiednie okoliczności. VW Touran 1.9 TDI DPF wypali się pasywnie (czyli podczas jazdy), jeżeli będziemy przez około 20 – 30 minut poruszać się bez redukcji obrotów ani zmiany biegów z wyższą prędkością. Jeśli filtr cząstek stałych napotka jakiekolwiek nieprawidłowości, procedura ta nie zajdzie bądź wprost przeciwnie – będzie zachodzić z dużą częstotliwością, co nie służy filtrowi cząstek stałych. Wszelkie objawy niewłaściwego działania powinna również zasygnalizować kontrolka DPF VW. Wówczas najlepiej sprawdzić błędy używając VCDS. Możliwe, że skutecznym rozwiązaniem będzie wypalanie DPF VW VCDS, a w bardziej skomplikowanych przypadkach warto udać się do serwisu. Z pewnością w wielu przypadkach pozwoli to na uratowanie DPF VW Touran 2.0 TDI.

Filtr DPF

3. Passat

Popularny zarówno na niemieckich, jak również polskich drogach Volkswagen Passat to pojazd, który doczekał się aż ośmiu generacji, a początki produkcji modelu sięgają roku 1973. Montaż filtrów cząstek stałych w Passatach rozpoczął się w latach 2005 – 2006, więc w DPF są już wyposażone egzemplarze B6 oraz nowsze od nich modele, czyli Passat B7 i B8. W Passatach mamy do czynienia z dużym wyborem silników wysokoprężnych, dlatego też zastosowanie filtrów cząstek stałych DPF, dzięki którym VW Passat może spełniać aktualnie obowiązujące normy EURO, to temat istotny dla właścicieli tego modelu. Jeśli chcesz wiedzieć, jak przeprowadzić wypalanie DPF Passat B7 lub co oznacza uruchomiona kontrolka DPF Passat B6, znalazłeś się we właściwym miejscu. Aby oczyścić filtr cząstek stałych z sadzy, w większości przypadków nie musisz nawet zastanawiać się, jak wyjąć DPF Passat B6, gdyż wypalanie nie wiąże się z koniecznością demontażu elementu. W Passatach użytkowanych do jazdy po dłuższych trasach filtry cząstek stałych wypalają się automatycznie, co kierowca może zauważyć po podniesieniu poziomu spalania chwilowego. Użytkownicy informują, że sygnalizacja wypalania DPF Passat B6 w postaci kontrolki nie uruchamia się w pojeździe. Dioda informuje tylko o problemach z filtrem cząstek stałych. Jeśli DPF nie może się wypalić bądź nastąpił przerwany proces wypalania DPF, wówczas kontrolka z pewnością zasygnalizuje kierowcy konieczność oczyszczenia filtra. W przypadku braku możliwości dopalenia sadzy podczas jazdy, opcją stosowaną przez kierowców jest wypalanie aktywne, czyli na postoju. Jaka temperatura wypalania DPF jest niezbędna, aby pozbyć się osadów węgla z wnętrza filtra? Specjaliści oraz producenci deklarują, że w przypadku suchych filtrów DPF jest to około 600 - 650 stopni. Miłośnicy opisywanego modelu Volkswagena często polecają także wypalanie DPF programem. Można zrobić to samodzielnie bądź u mechanika samochodowego. Po podłączeniu zewnętrznego oprogramowania Passat B6 DPF oraz filtry w pozostałych generacjach pojazdu procedura wypalania sadzy zostanie zainicjowana. Oczywiście w przypadku modeli z rodziny Passat B6 wypalanie na postoju bez zastosowania programu również jest możliwe. Chcąc utrzymać filtr cząstek stałych Passat w dobrej kondycji, warto poświęcić temu zagadnieniu trochę czasu i zaangażowania. Rekomendujemy przegonienie VW Passat co jakiś czas po autostradzie, a także tankowanie oleju napędowego dobrej jakości z zaufanych stacji benzynowych. Równie istotne jest to, jaki olej silnikowy dostarczamy jednostce napędowej Passata. Warto, aby był to olej o właściwościach niskopopiołowych. Wówczas pasywne wypalanie DPF powinno zachodzić w razie potrzeb i bez komplikacji. Jeśli mimo rozsądnego użytkowania filtra cząstek stałych na desce rozdzielczej pojawi się żółta kontrolka DPF VW, warto skonsultować problem z mechanikiem. Być może oprócz sadzy w filtrze DPF znajdują się popioły, które da się wyczyścić jedynie za pomocą zaawansowanego technologicznie mycia z zastosowaniem specjalistycznych urządzeń oraz detergentów. Nie dajmy się jednak zwariować w sytuacji, gdy miga kontrolka DPF. Co zrobić? Sprawdzić poziom oleju, spróbować przeprowadzić wypalanie, a w razie braku możliwości dopalania – skonsultować problem z mechanikiem. W żadnym wypadku nie wycinać DPF, gdyż obecnie wiąże się to z poważnymi i zupełnie nieopłacalnymi konsekwencjami. Zapraszamy do kolejnej części artykułu o DPF VW, gdzie ujęliśmy kwestię oprogramowania VCDS – wypalanie DPF Passat B6 oraz pozostałych modeli VW.

Czym skutkuje przerwanie wypalania DPF?

4. VCDS

Jakie oprogramowanie podpiąć do modelu VW T-Roc, aby zdiagnozować możliwe problemy silnika oraz współpracujących z nim układów? W jaki sposób odczytać i zdekodować błędy DPF w modelu Volkswagen Sharan? Odpowiedź na to pytanie jest jedna – należy odwołać się do programu VCDS, znanego również jako VAG-COM Diagnostic System. Oprogramowanie jest dedykowane dla pojazdów marki Volkswagen, Audi, Skoda oraz Seat, których lata produkcji mieszczą się w przedziale 1990 – 2018. Moduł VCDS okazuje się również skutecznym narzędziem diagnostycznym w diagnozowaniu pojazdów marki Spyker, Bentley, Lamborghini czy Porsche. Warto podkreślić jednak, że program nie jest dedykowany do tych marek, dlatego też nie uznaje się go za specjalistyczne narzędzie do diagnostyki. W kontekście tematyki niniejszego artykułu kwestią najbardziej nas interesującą jest diagnostyka filtra DPF VCDS. Czy jest możliwe diagnozowanie oraz sterowanie za pomocą VCDS DPF – filtrem cząstek stałych? Warto sprawdzić, co na temat oprogramowania uważają pracujący z nim na co dzień fachowcy. Za pomocą VCDS wyłączenie DPF, adaptacja DPF po czyszczeniu bądź zbadanie tego, ile procent filtra zajmuje masa popiołu DPF, nie jest trudnością. Po poprawnej instalacji oprogramowania i podłączeniu go do pojazdu, na przykład do modelu DPF VW Crafter, oczom użytkownika ukazuje się panel zawierający przyciski w zakresie wyboru sterownika, skanowania automatycznego, wyszukiwania sterownika, funkcji OBD-II, funkcji dodatkowych, a także ustawień samego programu VCDS. Jak sprawdzić DPF? Odczyt odpowiednich danych pozwoli uzyskać informacje na temat tego, w jakim stopniu jest zapchany filtr cząstek stałych. Bloki pomiarowe DPF VAG z określonych grup mogą dostarczyć diagnoście informacji w zakresie statusu regeneracji DPF, poziomu zapełnienia filtra cząstek stałych czy temperaturze gazów przed bądź za filtrem. Dzięki VCDS można również zainicjować wypalanie DPF na postoju VW, Skoda, Seat czy Audi, przykładowo przeprowadzając wypalanie DPF Audi Q7 3.0 TDI. Oprogramowanie przysłuży się odczytom dotyczącym funkcjonalności filtra cząstek stałych w modelach takich jak Volkswagen Touareg czy Caddy. Do czego jeszcze może posłużyć narzędzie diagnostyczne VCDS? Reset DPF po czyszczeniu bądź wymianie to również kwestia związana z zastosowaniem tego oprogramowania. Aby pojazd nie odczytywał zapchanego filtra pomimo przeprowadzonej regeneracji bądź montażu nowego DPF, należy wyzerować wartości właściwe dla poprzedniego, zanieczyszczonego sadzami filtra cząstek stałych. W przypadku modeli, do których rodziny należy VW T6 czy Crafter, reset DPF VCDS pozwala na przekazywanie właściwych informacji dotyczących poziomu zapełnienia filtra cząstek stałych. Co ważne, program umożliwia zapis danych na dysku, dzięki czemu można obserwować zależności pomiędzy sposobem użytkowania samochodu a wartościami poszczególnych parametrów. Wypalanie DPF VCDS czy przeprowadzony za pomocą VCDS reset DPF to kwestie, które wymagają podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki samochodowej, nie są jednak skomplikowane. Z pewnością przed przystąpieniem do działania warto zapoznać się z instrukcją obsługi VCDS, forum natomiast dostarczy użytkownikom licznych i przydatnych wskazówek. Fani diesli z pewnością zainteresują się także VAG DPF – aplikacją mobilną służącą do uzyskania najważniejszych informacji na temat DPF w pojeździe. Wracając do oprogramowania VCDS, wypalanie DPF VW T5 czy innych modeli jest rekomendowanym przez wielu kierowców sposobem na usunięcie osadów z wnętrza filtra cząstek stałych. Podobnie adaptacja DPF po czyszczeniu – VCDS to odznaczająca się wysoką skutecznością metoda. Współczesne pojazdy charakteryzują się zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, dlatego sterowanie określonymi komendami za pomocą zewnętrznych programów bądź aplikacji staje się dla nas codziennością. Warto wiedzieć, jak za pomocą kabelka przeprowadzić wypalanie DPF VW Crafter oraz innych modeli niemieckiej marki. Jesteśmy przekonani, że procedura wymiany DPF bez VCDS bądź oprogramowania o tożsamych właściwościach byłaby o wiele bardziej skomplikowanym procesem. Podobnie tryb awaryjny VW Crafter lub innego modelu – odczytanie błędów VCDS zazwyczaj stanowi dla diagnosty punkt wyjścia.

Samochód VW

Volkswagen wobec norm czystości spalin

Po przeczytaniu artykułu na temat DPF w Volkswagenach może zrodzić się pytanie o to, czy tylko wymienione modele mają filtry cząstek stałych. Oczywiście, że wyposażonych w DPF modeli Volkswagena jest więcej, chcieliśmy się jednak skupić na najczęściej użytkowanych pojazdach. Oczywiście modele takie jak Touareg czy Amarok w dieslu również są wyposażone w filtry cząstek stałych DPF, co więcej, tylko czekać, aż wypalanie DPF Golf 8 stanie się kwestią budzącą zainteresowanie miłośników technologii motoryzacyjnej z Zachodu.

Rozwiązania koncernu Volkswagen związane z normami EURO

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Roman
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam. Posiadam Touran 2013 2.0 tdi 140. Często zapala się kontrolka DPF, to moja wina, bo robię krótkie trasy do pracy. Jest możliwość np. podłączyć diodę do podgrzewanych lusterek, i widzieć, że jest grzanie podobnie jak w Citroenie, żeby stwierdzić wzrokowo, że wypala się sadza? Bo w zimowych porach jest ciężko zauważyć kiedy, bo i tak silnik jest na wyższych obrotach 1000, a wentylator nie pracuje, a po paru dniach i tak kontrolka się świeci i ku mojemu nie zaskoczeniu, bo wiem dlaczego, wzrósł poziom oleju w silniku. Pozdrawiam
Ignacy
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Wypalanie filtra cząstek stałych (DPF) w samochodach Volkswagen jest procesem polegającym na usuwaniu zanieczyszczeń z filtra poprzez specjalny program, który nazywany jest "wypalaniem DPF". Proces ten może być wykonywany na kilka sposobów, w zależności od modelu samochodu i jego wersji. Polecam skontaktowanie się z autoryzowanym serwisem Volkswagen w celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących tego procesu i jego kosztów dla konkretnego modelu i rocznika samochodu.
Krzysztof
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Bardzo ciekawy i pouczający artykuł
Andrzej
star star star star star
Wystawiono 3 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Sam czujnik może uszkodzony.
rniewiarowski@interia.pl
star star star star star
Wystawiono 3 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
mam poważny problem w Tiguanie 2011 2.0 tdi - regenerowany DPF - i problem z wypaleniem - wszystkie podzespoły są ok - Czujnik różnicy ciśnień - Sonda - Cujnik temp. spalin nie może wypalić ????? co jest przyczyną ?
Jarek
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ciekawy tekst, wiem już z czym się wiąże procedura wypalania dpf w vw.
Karol
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
U mnie w Golfie miałem problem z filtrem dpf, ale po regeneracji auto jeżdzi bez zarzutów, także polecam.

Popularne wpisy

27 stycznia 2021

Po usunięciu DPF kopci na niebiesko

Bardzo często zdarza się, iż po usunięciu DPF kopci na niebiesko. Pamiętajmy, iż takie zabarwienie dymu może wskazywać na problem, chociażby z turbosprężarką, która mogła ulec uszkodzeniu, podczas gdy ...

22 Grudzień 2020

Wypalanie DPF - zapach

Wypalanie DPF i zapach z tym związany nie należy do najprzyjemniejszych. Wynika to z tego, iż dokonujemy wypalenia dużej ilości zanieczyszczeń, takich jak chociażby sadza w wysokiej temperaturze, nie oszukujmy się - to musi śmierdzieć. ...