Filtr DPF jest kluczowym elementem układu kontroli emisji spalin w silnikach Diesla. Jego główna funkcja polega na wyłapywaniu cząstek stałych ze spalin, co oczyszcza je i zmniejsza emisję cząstek stałych. Filtr cząstek stałych DPF jest obowiązkowym wyposażeniem w pojazdach napędzanych silnikiem wysokoprężnym, zgodnie z normami EURO 5 i nowszymi. Aby sprawdzić, czy samochód posiada filtr DPF, należy zwrócić uwagę na:
• położenie filtra w układzie wydechowym,
• obecność filtra w układzie wydechowym, niezależnie od marki i modelu pojazdu.
Jeśli filtr DPF jest uszkodzony lub nie działa poprawnie, może to prowadzić do utraty mocy silnika, zwiększonego zużycia paliwa, wysokiej temperatury pracy silnika, problemów z uruchomieniem systemu Start-Stop, wysokiej temperatury układu wydechowego, wysokiej emisji cząstek stałych, zapalenia kontrolki Check Engine, czarnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej i zapisanych błędów w pamięci sterownika jednostki napędowej.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jak Policja sprawdza, czy jest DPF?
Policja może sprawdzać obecność i poprawność działania filtra DPF podczas kontroli pojazdów. Procedura ta może obejmować kilka kroków, takich jak sprawdzenie, czy pojazd jest wyposażony w DPF na podstawie danych technicznych pojazdu lub numeru VIN. Dodatkowo funkcjonariusz może wykorzystać dymomierze i analizatory spalin do kontroli zadymienia, co pozwala na wykrycie pojazdów z usuniętym filtrem DPF. Istnieją również nowoczesne urządzenia, takie jak analizatory spalin, które bezbłędnie wykrywają auta z usuniętym filtrem DPF. Kierowcy, którzy wycinają filtr DPF, mogą być ukarani np. mandatem.
Co zrobić, gdy zapali się kontrolka filtra DPF?
Gdy zapali się sygnalizacja wypalania DPF, należy podjąć kilka kroków. W niektórych autach sygnał ten oznacza konieczność umożliwienia rozpoczęcia wykonania procedury czyszczenia filtra, dlatego nie należy wyłączać silnika. Należy udać się do serwisu, który powinien sprawdzić stan silnika i zatkania filtra, a także skontrolować działanie czujnika różnicy ciśnień nadzorującego stan DPF. Jeśli auto porusza się głównie po krótkich trasach, warto za pomocą komputera diagnostycznego określić stopień zapełnienia filtra. Kontrolka DPF może zapalić się również w przypadku poważniejszych problemów, dlatego nie należy bagatelizować jej sygnalizacji i należy jak najszybciej udać się do serwisu mechanicznego lub firmy zajmującej się regeneracją filtrów cząstek stałych.
Po czym poznać, że DPF jest zapchany?
Najbardziej charakterystycznymi objawami są:
1. Spadek mocy silnika – niedrożny DPF utrudnia przepływ spalin, co może prowadzić do spadku mocy silnika.
2. Zwiększone obroty silnika - aby spaliny przepłynęły przez zapchany DPF, silnik musi pracować z wyższymi obrotami.
3. Zwiększone zużycie paliwa - zatkany DPF może również powodować zwiększone zużycie paliwa.
4. Problemy z rozruchem jednostki napędowej - w skrajnych przypadkach zapchany DPF może uniemożliwić rozruch silnika.
5. Problemy z turbosprężarką - zapchany DPF może również powodować problemy z turbosprężarką, która może zostać uszkodzona przez wysokie temperatury wytwarzane podczas regeneracji filtra.
6. Kłęby czarnego dymu z wydechu - w przypadku bardzo zapchanego filtra z wydechu może wydobywać się czarny dym.
7. Zapach spalin: zapchany DPF może również powodować nieprzyjemny zapach spalin.
Komentarze