Efektywność działania filtrów cząstek stałych (DPF) zależy od wielu czynników, w tym:
1. Od temperatury spalin. Filtr cząstek stałych działa najlepiej w temperaturach od 300 do 500 stopni Celsjusza. W niskich temperaturach filtr może zatykać się szybciej.
2. Od jakości paliwa. Stosowanie paliwa o niskiej jakości może spowodować blokowanie filtra cząstek stałych.
3. Od stylu jazdy. Jazda na krótkich dystansach oraz częste zatrzymywanie się i ruszanie z miejsca może prowadzić do zatykania filtra cząstek stałych.
4. Powierzchnia filtracyjna: Większa powierzchnia filtracyjna zazwyczaj oznacza większą skuteczność. Filtry o większej powierzchni mają więcej miejsca do zatrzymywania cząstek, co przedłuża ich żywotność.
5. Od stanu technicznego pojazdu. Awarie układu wtryskowego lub innych układów pojazdu mogą prowadzić do zatykania filtra cząstek stałych.
6. Konstrukcja samego filtra, rodzaj użytych materiałów i technologia regeneracji są istotne dla skuteczności DPF.
7. Czystości filtra: DPF muszą być regularnie czyszczone, aby zapewnić ich prawidłowe działanie. Częste uruchamianie regeneracji filtra może również pomóc w utrzymaniu jego wydajności.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jak uszkodzony DPF wpływa na inne komponenty pojazdu?
Zatkanie DPF może istotnie zakłócać funkcjonowanie innych elementów pojazdu oraz ogólną wydajność silnika. Poniżej przedstawiamy szczegóły związane z tym zagadnieniem:
• Redukcja mocy silnika: zatkanie DPF utrudnia swobodny przepływ spalin przez układ wydechowy. Konieczność pracy silnika w warunkach zwiększonego oporu skutkuje spadkiem mocy, co może wywoływać dyskomfort podczas jazdy, na przykład szarpanie podczas przyspieszania.
• Problemy z układem chłodzenia: zwiększone obciążenie termiczne generowane przez intensywną pracę silnika może wpływać na układ chłodzenia pojazdu. Długotrwałe podwyższenie temperatury może prowadzić do przegrzewania silnika i uszkodzeń w układzie chłodzenia.
• Awarie turbosprężarki: zwiększone obciążenie silnika wynikające z zatkanego DPF może doprowadzić do przeciążenia turbosprężarki. To z kolei skutkuje szybszym zużyciem lub uszkodzeniem tego kluczowego elementu, co może wymagać kosztownej naprawy lub nawet wymiany.
Czego "nie lubi" DPF?
Istnieje kilka czynników i warunków, które mogą niekorzystnie wpływać na DPF lub utrudniać jego efektywną pracę. Krótkie trasy, zwłaszcza w warunkach miejskich, mogą stanowić wyzwanie dla osiągnięcia odpowiedniej temperatury spalin, kluczowej dla skutecznej regeneracji DPF. Brak wystarczającej temperatury może skutkować zatkanym filtrem. Kolejny czynnik, który wpływa niekorzystnie na działanie DPF to nagłe zmiany prędkości i intensywne przyspieszenia oraz hamowania. Gwałtowne zmiany prędkości, intensywne przyspieszenia i hamowania mogą niekorzystnie wpływać na proces regeneracji DPF. Stabilna jazda przyczynia się do utrzymania odpowiedniej temperatury spalin. Paliwo niskiej jakości lub obecność zanieczyszczeń w paliwie również mogą wpływać na efektywność regeneracji DPF. Cząstki obecne w paliwie mogą powodować zanieczyszczenie filtra.
Po czym poznać, że DPF się wypala?
Istnieją pewne sygnały, które mogą wskazywać na to, że DPF przechodzi przez proces regeneracji:
• Podwyższenie temperatury: w trakcie regeneracji DPF, temperatura w układzie wydechowym może wzrosnąć. Niektóre pojazdy posiadają czujniki temperatury, które sygnalizują, że proces regeneracji jest aktualnie aktywny.
• Zwiększone obroty silnika: w czasie regeneracji silnik może pracować na nieco wyższych obrotach niż zazwyczaj.
• Wzrost zużycia paliwa: podczas regeneracji dodatkowe paliwo jest wstrzykiwane do cylindrów silnika, co może przejawiać się zwiększonym zużyciem paliwa. Nagłe wzrosty w zużyciu paliwa mogą wskazywać na aktywny proces regeneracji DPF.
Komentarze