Subpage photo

Kiedy DPF musi zostać poddany regeneracji?

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 5 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.75
DPF musi zostać poddany regeneracji po zapchaniu się popiołem
Kiedy DPF musi zostać poddany regeneracji?

 

Produkcja filtrów DPF, które chronią nas przed wdychaniem cząstek stałych powstających w wyniku spalania oleju napędowego, zakładała, iż ich praca w układzie wydechowym samochodu będzie długa, niezawodna i bezobsługowa. Funkcje pełnione przez filtry cząstek stałych oraz charakterystyczna budowa filtra DPF wymagają jednak odpowiedniej konserwacji oraz czyszczenia, co pozwala na przedłużenie żywotności filtra. Kiedy filtr DPF musi zostać poddany regeneracji? W tym artykule odpowiemy, jakie sygnały wskazują na konieczność zregenerowania filtra cząstek stałych.

 

 

Okresowa regeneracja filtrów (na zdjęciu filtr po regeneracji) zapewnia odpowiednią jakość pracy filtra
Konieczność okresowej regeneracji DPF i FAP

 


Funkcjonowanie silnika Diesla a praca filtra DPF

Dlaczego filtr DPF w ciągu swojej pracy może ulec zatkaniu? Odpowiedź na to pytanie wynika ze specyfiki zadań, jakie spoczywają na filtrach cząstek stałych DPF i FAP. Filtry te muszą oczyścić dostające się do nich spaliny z cząsteczek stanowiących toksyczny produkt uboczny wytworzony wskutek spalania oleju napędowego bez dostatecznej ilości tlenu bądź w zbyt niskiej temperaturze. Filtr cząstek stałych zawiera w sobie mnóstwo pierwiastków, które wspomagają filtrowanie i pewnego rodzaju neutralizację spalin. Wkład zbudowany z węglika krzemu, a także cząsteczki tlenku ceru zwanego potocznie ceryną oraz platyna przyczyniają się do tego, aby dymy zostały poddane filtracji. Co istotne, filtry DPF/FAP wykazują się wysoką skutecznością i często pozbawiają spaliny 100% unoszących się w nich pyłów. Dlaczego oczyszczanie spalin powstających w rezultacie pracy Diesla jest tak istotne? Silniki te, rozumiane niegdyś jako jednostki napędowe pojazdów wojskowych, lokomotyw bądź jako prądnice w elektrowniach, trafiły do pojazdów, które użytkujemy na co dzień. Spalanie dostarczanego przez układ paliwowy oleju napędowego wiąże się z produkcją czarnego dymu, w którym unoszą się cząsteczki węgla, czyli sadza, tlenki metali i węglowodory. Wnikając do powietrza, mogą z łatwością dostawać się do organizmu człowieka, stwarzając bezpośrednie zagrożenie dla funkcjonujących w nim układów. Filtry cząstek stałych DPF i FAP zatrzymują pyły sadzy oraz przyczepione do nich substancje szkodliwe, natomiast po pewnym czasie dochodzi do nadmiernego nagromadzenia sadzy i popiołów we wnętrzu filtra. Zatkane równolegle ułożone kanaliki o strukturze przypominającej swoją budową plaster miodu nie mogą pełnić swoich funkcji, a cofające się spaliny mogą poważnie zaszkodzić między innymi pracy silnika bądź turbosprężarki. O ile nagromadzone sadze możemy poddawać wypalaniu, stosując metodę pasywnego dopalania DPF, wypalania aktywnego bądź wymuszonego wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych, o tyle nie jesteśmy w stanie domowym sposobem pozbyć się nagromadzonego w filtrze popiołu.

 

Odpowiednia praca silnika diesla uzależniona jest od pracy filtra DPF
Funkcjonowanie silnika Diesla a praca filtra DPF

 


DPF – feniks z popiołów

Okazuje się, że dzięki specjalistycznym pracowniom można przedłużyć cykl życia filtra DPF, poddając go regeneracji. Cena tego zabiegu jest o wiele niższa niż wymiana filtra cząstek stałych na nowy, natomiast efekty regeneracji filtra DPF przywracają mu wysokie parametry i pełną funkcjonalność. Zatkanie filtra cząstek stałych popiołem nie oznacza już poważnych kosztów i konieczności zakupu nowego filtra, dlatego też zapoznaj się ze wskazówkami, kiedy oddać filtr DPF do regeneracji.

Stosowana w naszym serwisie technologia FH2 FFSolution to sposób na szybką i profesjonalną regenerację filtra DPF. Kiedy warto oddać filtr do czyszczenia i regeneracji? Informować może nas o tym szereg objawów, wśród których najbardziej oczywistym komunikatem jest uruchomienie się kontrolki DPF, której miganie sygnalizuje, że w filtrze jest już za dużo cząstek węgla i popiołów, które zaburzają jego pracę. Jeśli jednak nasz pojazd jest pozbawiony owej kontrolki lub, co gorsza, kontrolka nie działa, warto dysponować podstawową wiedzą z zakresu diagnostyki objawów zapchania DPF.

Filtr cząstek stałych informuje o wysokim poziomie nagromadzonych cząstek stałych silnik, który może uruchamiać pracę w trybie awaryjnym. Ponadto momentem, w którym powinieneś rozważyć regenerację filtra DPF/FAP, jest zwiększanie się poziomu oleju oraz utrudniona jazda samochodem. Wśród niepokojących objawów niedrożnego DPF właściciele samochodów z silnikami wysokoprężnymi Diesla wymieniają gwałtowne zmiany wartości obrotów silnika, aktywowanie kontrolki check engine oraz spowolniony rytm reakcji i pracy silnika. Jeśli nie chcesz dopuścić do dalszych skutków zapchanego DPF, takich jak uszkodzenie turbo czy zatarcie silnika, jak najszybciej skontaktuj się z serwisem, który ma w swojej ofercie regenerację filtrów FAP i DPF.

 

DPF to filtr którego problemem jest zbierający się popiół
DPF - feniks z popiołów

 


Kompendium wiedzy na temat regeneracji DPF i FAP

Pozwalająca uniknąć wysokich kosztów zakupu nowego filtra regeneracja DPF to charakteryzujący się znaczną skutecznością zabieg polegający na wypłukiwaniu z wnętrza filtra nagromadzonych popiołów, które zazwyczaj przyjmują brązowy kolor i zbitą strukturę we wnętrzu DPF. Jak regeneruje się filtry cząstek stałych? Regeneracja DPF najczęściej polega na wpuszczeniu do filtra wody, która po zaaplikowaniu jej pod wysokim ciśnieniem czyści filtr cząstek stałych z nagromadzonych osadów, zapieczonych nagarów oraz luźnych pyłów. Do wody często dodaje się substancje, które dodatkowo wpływają na wzrost ciśnienia, by pozbyć się zanieczyszczeń, nie szkodząc strukturze pokrytego platyną węglika krzemu zamontowanego w postaci sieci kanalików z porami o bardzo małym świetle. Metodę, którą opisaliśmy, określa się często mianem wodnego czyszczenia DPF bądź metody termochemicznej, warto jednak podkreślić, iż jej wykonania podejmuje się zaledwie kilka warsztatów w Polsce, działając z zastosowaniem odpowiednio skalibrowanych i opatentowanych aparatur.

 

Informacje na temat filtra cząstek stałych umożliwiają jego odpowiednią eksploatację
Kompendium wiedzy na temat regeneracji DPF i FAP

 


Czy warto czyścić filtr cząstek stałych?

Regeneracja filtrów DPF to zaawansowany proces, który realizujemy szybko dzięki nabytemu doświadczeniu i umiejętnościom praktycznym w zakresie czyszczenia DPF z zastosowaniem specjalistycznych urządzeń. Czy regeneracja DPF jest opłacalna? Na to pytanie odpowiadamy twierdząco, gdyż koszty regeneracji filtra cząstek stałych są o wiele niższe niż zakup nowego filtra, natomiast po regeneracji filtr zyskuje stuprocentową funkcjonalność i parametry, które w niczym nie ustępują parametrom fabrycznym. Już wiesz, jakie sygnały wysyłane przez Twój samochód z silnikiem Diesla powinny Cię niepokoić, masz wiedzę także na temat znaczenia filtra cząstek DPF w pojeździe. Z tego typu wiadomościami z pewnością zareagujesz na czas, chroniąc filtr DPF przed destrukcją.

 

Wyczyszczenie filtra umożliwia przywrócenie jego sprawności
Czy warto czyścić filtr cząstek stałych?

Komentarze

Grzechu 2019-08-22 09:18:13

Ja od siebie mogę polecić regenerację filtrów, mam swój warsztat i zawsze przy zapchanych filtrach czy katalizatorach sprawdza się ta opcja.

Norbert92 2019-08-22 15:35:37

@Grzechu regenerujesz u siebie w warsztacie czy oddajesz gdzieś do serwisu zapchane filtry DPF?

Rafaela 2019-08-23 09:15:55

Ja regenerowałam swoje DPF w Boschu po ponad 260 KM i wszystko poszło sprawnie i tanio, a sam filtr jest jak nowy :D

Grzechu 2019-08-26 08:27:55

Do Norbert92 zawsze regeneruję dpf w serwisie Boscha, mam gwarancję i wszystko robią od ręki

alex 2019-08-28 10:29:25

Fajnie teraz już wiem, kiedy muszę poddać swój filtr regeneracji!

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer