Element DPF jest integralną częścią systemu wydechowego w pojazdach z silnikiem Diesla, który służy do wychwytywania i usuwania szkodliwych cząstek stałych ze spalin. DPF działa na zasadzie filtracji, zatrzymując cząstki sadzy o rozmiarach od 0,02 do 1 mikrometra.
Budowa DPF:
• Wkład ceramiczny:
◦ Zbudowany z kanalików o małych rozmiarach, które zatrzymują cząstki stałe.
◦ Stanowi serce DPF-u.
• Powłoka katalityczna:
◦ Wspomaga proces wypalania sadzy.
◦ Znajduje się na powierzchni wkładu ceramicznego.
Mechanizm działania filtrów DPF opiera się głównie na filtracji cząstek stałych z przepływających przez nie spalin. Znajdujące się wewnątrz filtra ceramiczne lub metalowe siatki lub elementy filtrujące zatrzymują cząstki stałe, zanim te opuszczą układ wydechowy pojazdu. Jest to osiągane poprzez wykorzystanie struktury porowatej, która umożliwia swobodny przepływ gazów, jednocześnie zatrzymując cząstki stałe.
Ważnym aspektem działania filtrów DPF jest ich zdolność do regeneracji, czyli usuwania zgromadzonych cząstek stałych. Istnieją dwa główne mechanizmy regeneracji: pasywny i aktywny. Regeneracja pasywna występuje w wyniku naturalnego procesu podgrzewania filtra przez gorące spaliny, co powoduje spalanie zgromadzonych cząstek. Natomiast regeneracja aktywna polega na celowym podgrzewaniu filtra przy użyciu dodatkowego źródła ciepła, np. elementów grzewczych lub przepalarki paliwa.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Co oznacza kontrolka układu oczyszczania spalin?
Kontrolka układu oczyszczania spalin wskazuje na potencjalne problemy z filtrem DPF lub innymi elementami systemu oczyszczania spalin w pojeździe. Jej zapalenie może sygnalizować m.in. zbyt duże nagromadzenie się cząstek stałych, problemy z regeneracją filtra, uszkodzenia mechaniczne lub inne awarie wymagające uwagi mechanika. Ignorowanie tej kontrolki może przynieść poważniejsze konsekwencje, jak problemy z wydajnością silnika i emisją zanieczyszczeń.
Jak policja sprawdza czy jest DPF?
Policja sprawdza obecność DPF na kilka sposobów:
• Wizualna kontrola:
◦ Policjanci sprawdzają, czy pod autem jest zamontowany filtr DPF.
◦ W niektórych modelach DPF jest widoczny po odchyleniu osłony silnika.
• Sprawdzenie dokumentacji:
◦ Policjanci mogą sprawdzić dowód rejestracyjny, aby upewnić się, że dany model auta posiada fabrycznie zamontowany DPF.
• Pomiar zadymienia spalin:
◦ Policja może użyć dymomierza do pomiaru poziomu zadymienia spalin.
◦ Zbyt wysoki poziom zadymienia może wskazywać na brak DPF-u lub jego niesprawność.
Jaka jest kara za brak DPF?
W Polsce za brak DPF grozi:
• Mandat karny: od 1500 do 5000 zł (bez punktów karnych).
• Odmowa wydania pozwolenia na jazdę pojazdu w trakcie inspekcji technicznej
• Utrata dowodu rejestracyjnego: dowód może zostać zatrzymany do czasu montażu sprawnego DPF-u.
Należy pamiętać, że jazda bez DPF-u jest nielegalna i szkodliwa dla środowiska. Dodatkowo, brak DPF-u może negatywnie wpłynąć na pracę silnika i zwiększyć zużycie paliwa.
Komentarze