Główna funkcja katalizatora w silnikach diesla i benzynowych jest taka sama- redukcja emisji szkodliwych związków chemicznych do atmosfery. Jednakże, ze względu na różne składy spalin wytwarzanych przez te dwa typy silników, katalizatory w nich różnią się pod względem konstrukcji i działania.
W silnikach benzynowych spalanie przebiega w sposób bardziej skoncentrowany, co prowadzi do wytwarzania dużej ilości tlenku węgla (CO), węglowodorów (HC) i tlenków azotu (NOx). Katalizator w silniku benzynowym, zwany katalizatorem trójdrożnym, wykorzystuje obecność platyny, palladu i rodu do katalizowania reakcji, które redukują te szkodliwe związki do mniej szkodliwych substancji. Natomiast w silnikach diesla spalanie przebiega w sposób bardziej rozproszonym, co prowadzi do wytwarzania dużej ilości cząstek stałych (PM). Katalizator w silniku diesla, zwany konwerterem utleniającym, wykorzystuje obecność platyny i palladu do katalizowania reakcji, które utleniają cząstki PM do mniej szkodliwych substancji.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Ile wytrzymuje katalizator w dieslu?
Żywotność katalizatora wynosi od 200 do 300 tysięcy kilometrów, niemniej jednak faktyczna trwałość katalizatora może być dłuższa lub krótsza. Zależy to od aspektów przedstawionych poniżej:
• Jakość paliwa: Zawartość zanieczyszczeń w paliwie, takich jak siarka, może negatywnie wpływać na żywotność katalizatora.
• Warunki jazdy: Stałe korzystanie z samochodu na krótkich dystansach, znane jako "jazda miejska", może przyspieszać zużycie katalizatora.
• Przegrzewanie, zwłaszcza w trakcie długotrwałej podróży, może spowodować uszkodzenie katalizatorów lub w przypadku zbyt obfitej mieszanki paliwo-powietrze.
• Mechaniczne uszkodzenia- np. kolizje w obszarze dolnej części pojazdu mogą skutkować uszkodzeniem katalizatora.
Po czym poznać, że auto nie ma katalizatora?
Katalizator w samochodzie jest elementem obowiązkowym, a jego brak może skutkować wysokimi karami. W przypadku silników benzynowych brak katalizatora może prowadzić do zwiększenia głośności pracy silnika oraz nieregularnej pracy. W przypadku silników diesla brak katalizatora może skutkować spadkiem mocy, zmianą koloru i zapachu spalin, a także nierówną pracą silnika.
Objawy braku katalizatora mogą również obejmować spadek mocy, zmianę koloru i zapachu spalin, nierówną pracę silnika oraz głośniejszą pracę pojazdu
Jaka jest kara za brak katalizatora?
W Polsce brak katalizatora podlega karze finansowej w wysokości od 500 do 5000 złotych, a dodatkowo policjant ma uprawnienie do zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu. Właściciel odzyska dokument dopiero po zamontowaniu nowego katalizatora. Kary za brak katalizatora wynikają z przepisów ustawy "Prawo o ruchu drogowym", które określają, że pojazd poruszający się po drodze publicznej musi spełniać konkretne normy emisji spalin. Katalizator, jako element układu wydechowego, odpowiada za oczyszczanie spalin z substancji szkodliwych. W związku z tym brak katalizatora oznacza, że pojazd nie spełnia wymaganych norm emisji spalin.
Komentarze