Czy wiesz, jak chronić swój silnik? Kluczowa rola DPF w zapobieganiu uszkodzeniom


Filtr cząstek stałych, znany również jako DPF, odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu uszkodzeniom silnika w pojazdach wyposażonych w silniki wysokoprężne (diesel). Poniżej przedstawiamy wyjaśnienie kluczowych aspektów roli DPF w ochronie silnika:
1. Filtracja cząstek stałych: DPF jest zaprojektowany do usuwania mikroskopijnych cząstek stałych z gazów wylotowych silnika diesla. W trakcie spalania oleju napędowego w silniku, powstają cząstki stałe, takie jak sadza czy popiół. DPF działa jak pułapka na te cząstki, zatrzymując je przed przedostaniem się do atmosfery.
2. Ochrona układu wydechowego: cząstki stałe, które mogą osadzić się w układzie wydechowym, w tym w przewodach i katalizatorze, stanowią potencjalne zagrożenie dla jego skuteczności. DPF działa jako bariera, chroniąc pozostałe elementy układu wydechowego przed zanieczyszczeniem.
3. Zapobieganie uszkodzeniom silnika: cząstki stałe, jeśli dostaną się do komory spalania silnika, mogą powodować różnego rodzaju uszkodzenia. Mogą zarysować cylindry, tłoki, pierścienie tłokowe oraz inne elementy. Długotrwałe narażenie silnika na działanie cząstek stałych może prowadzić do utraty efektywności, zwiększenia zużycia paliwa, a nawet do poważnych uszkodzeń mechanicznych.

Silnik auta

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Filtr Cząstek Stałych

Jak wymusić wypalanie filtra DPF?

Wymuszanie wypalania filtra DPF to procedura, którą można przeprowadzić samodzielnie lub powierzyć warsztatowi. Polega ona na kontrolowanym spaleniu zgromadzonej sadzy w filtrze przy użyciu systemu komputerowego pojazdu.

Aby zainicjować regenerację filtra DPF samodzielnie, należy podjąć następujące kroki:

1. Wybierz odpowiednie miejsce do jazdy, gdzie będziesz mógł swobodnie poruszać się swoim pojazdem przez co najmniej 20 minut.
2. Wyłącz klimatyzację i pozostałe urządzenia elektryczne, które wpływają na obciążenie silnika.
3. Włącz silnik i utrzymuj obroty między 2500 a 3500 obr./min.
4. Podczas jazdy utrzymuj stałą prędkość i obroty przez co najmniej 20 minut.
Jeśli po 20 minutach kontrolka DPF nadal świeci, konieczne może być powtórzenie procedury.

Po czym poznać że DPF jest zapchany?

Spadek efektywności silnika stanowi częsty sygnał, że filtr cząstek stałych (DPF) może być zatkany. Jest to spowodowane tym, że zabrudzony filtr hamuje płynny przepływ spalin przez układ wydechowy, co wymusza na silniku większe wysiłki w celu osiągnięcia wymaganej mocy. Zwiększone zużycie paliwa jest kolejnym wskaźnikiem potencjalnych problemów z zatkanym DPF, gdyż silnik musi zużywać większą ilość paliwa w celu osiągnięcia właściwej mocy. Dodatkowym powszechnym objawem tego problemu jest obserwacja ciemnego dymu wydobywającego się z układu wydechowego, zwłaszcza podczas przyspieszania.

Filtr cząstek stałych w pudełku

Czy można przerwać proces wypalania DPF?

Teoretycznie można przerwać proces wypalania DPF, ale nie należy tego robić. Przerwanie procesu może prowadzić do poważnych uszkodzeń filtra cząstek stałych, a nawet silnika.
Podczas procesu wypalania DPF do filtra podawana jest dodatkowa dawka paliwa, która podgrzewa spaliny do temperatury około 600°C. W tej temperaturze sadza zgromadzona w filtrze ulega spaleniu. Jeśli proces wypalania zostanie przerwany, niespalona dawka paliwa dostanie się do skrzyni korbowej silnika i zmiesza się z olejem. Może to spowodować rozrzedzenie oleju i pogorszenie jego właściwości smarnych, co w konsekwencji może to doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

27 Grudzień 2020

Szybko zapychający się DPF

Przyczyny szybkiego zapychania się DPF. Szybko zapychający się DPF jest to niewątpliwie cecha charakterystyczna tego podzespołu. Wiąże się ona z wytężoną pracą filtra cząstek stałych w bardzo zanieczyszczonych warunkach. ...